A vinde covoare e ceva foarte intim

Roxana Florina Popa

20 September 2015

Rug_Star_micro

Jürgen Dahlmanns – în fundal una dintre creaţiile sale, “Motto”
© Hannes Magerstaedt Photography

Ai curajul şi păşeşte cu încredere pe unul dintre covoarele proiectate de Jürgen Dahlmanns şi împleteşte tu însuţi emoţii şi sentimente în spiritul timpului, aşa cum designer-ul însuşi ne invită în 2015 prin Expoziţia „Emotionen Knüpfen“ de la biroul de arhitectură interioară Neue Werkstaetten.

Rug_Star_NW

Expoziţia “Emotionen Knüpfen” la Neue Werkstätten, München
© Hannes Magerstaedt Photography 

Lasă-te fascinat de diferitele straturi ale covorului – unul din lâna Tibetului muntos, altul din fina mătase chinezească sau de cel cu broderie! Poţi îngenunchea şi atinge cu palma structura aspră şi totodată delicată a covoarelor create de Jürgen Dahlmanns – Skin of Civilisation. Priveşte-le din mai multe părţi, nu doar de deasupra! Simte vibraţiile culorilor vii şi îngăduie ca bucuria vieţii sa fie ghidul tău pentru alegerea unui design interior! Mai puţin nu e întotdeauna mai mult!

Oare ar trebui să reîmprospătezi atmosfera casei tale plecând de la decorul existent? Sau poate ar fi mai bine să gândeşti aranjamentul întregului tău cămin plecând de la un covor magnific?

Dacă laşi un covor RUG STAR să pătrundă în casa ta, vei simţi, cu siguranţă, că viaţa ta se petrece undeva pe o terasă deasupra lumii.

În Himalaia şi deşerturile Rajasthan-ului, Jürgen Dahlmanns, inima şi creierul brand-ului RUG STAR, a găsit inspiraţia pentru a revoluţiona conceptul de covor, pentru a revitaliza tradiţii antice în meşteşugul ţesătoriei şi pentru a satisface nevoia de a articula spaţiul locuibil mai presus de modernitate. Aceste descoperiri şi începuturile sale în ţesătoria manuală s-au sincronizat cu sosirea mileniului III.

0201-Kathmandu-stupa

Kathmandu Stupa
© Rug Star 

Covorul creat de Jürgen Dahlmanns e covorul unui gânditor care ţese cu sentimente. Un astfel de covor impresionează prin originalitate şi fascinează prin referinţele intelectuale la cartea lui Sigmund Freud, “Ego şi Id”. Un limbaj vizual avangardist este instrumentul prin care Jürgen Dahlmanns destăinuie admiratorilor săi “cum vorbit-au Zarathustra” şi Nietzsche.

Edenlibelula

Eden No. 9 Original
© Rug Star 

Calitatea superioară a covoarelor se remarcă datorită tehnicilor de ţesut tibetane şi persane.

Covoarele tibetane sunt ţesute de mână cu multă dragoste pentru meşteşug. Colecţia “Eden”, de inspiraţie naturalistă, combină mai mult de un milion de fibre. Fiecare fibră este răsucită de mână şi vopsită într-o cuvă de cupru.

Covoarele persane sunt cu 20% mai groase întrucât sunt ţesute foarte strâns. Au până la 300.000 de noduri pe metru pătrat. Nodul persan este o structură care poate rezista la procesul de oxidare utilizat pentru a da covorului o patină unică şi o finisare metalică. Prin covoarele sale persane, Jürgen Dahlmanns aduce omagiu mogulilor care au introdus arta persană a ţesătoriei în nordul Indiei acum 500 de ani.

În timpul interviului în spaţiile moderne, deschise şi luminoase ale Neue Werkstătten din München, Jürgen Dahlmanns impresionează şi îşi încântă interlocutorul prin experienţa sa practică bogată şi aproape de procesul de creaţie şi producţie. E cu siguranţă un antreprenor cu care ai dori să întreţii o conversaţie la nesfârşit despre vânzarea covoarelor şi despre detaliile uimitoare ale realizării lor. Atmosfera plăcută a interviului ne-o asigură şi covoarele expuse aparţinând colecţiilor Ray, 1956, Screw, Albert, Feathers, Eden şi Bondi.

Rug_Star_Me&JD2

După interviu
© Hannes Magerstaedt Photography / Prin curtoazia Neue Werkstätten

Roxana-Florina Popa: Ce este un covor pentru tine: o cuvertură, un obiect zburător sau un tablou fără ramă?

Jürgen Dahlmanns: Conceptul meu de covor este puternic influenţat de profesia mea de arhitect. Consider că un covor oferă posibilitatea bidimensională de a crea o cameră într-o altă cameră. Covorul are o componentă arhitecturală liberală. Arhitectura modernă a pus capăt împărţirii spaţiului locuibil în camere şi a permis spaţii deschise care se întrepătrund. Oamenilor le place să definească acest spaţiu deschis. Cu siguranţă, covoarele reprezintă elementele arhitecturale cele mai elegante cu care poţi crea camere fără pereţi. Acestea pot fi văzute ca nişte camere din textile. Covoarele ne indică ariile intime şi de odihnă dintr-un spaţiu, producând un impact arhitectural puternic.

Crystal5BSCrystal Supreme 05 Original BS
© Rug Star

Proiectez concepte variate de covoare. Nu cred doar într-un singur stil, ci în nevoia oamenilor de a crea un cămin şi de a defini spaţii. Un covor ţesut manual poate satisface această nevoie foarte bine. De exemplu, în arhitectura modernă, spaţiul în care se ia cina se poate afla între bucătărie şi canapea. O masă şi o lampă nu sunt atât de atractive ca oamenii să prefere să ia cina în acest spaţiu.  S-ar putea să simţi pur şi simplu că vrei să fugi, şi nu să te aşezi pe canapea, lângă prieteni. E cu totul alt sentiment dacă pui un covor sub masă sau sub canapea. Un covor defineşte cu uşurinţă camera de zi sau spaţiul în care se ia cina.

DresdenNavy

Dresdenred

Dresden de H. Weizenegger BS
© Rug Star 

Fiind un spaţiu textil, un covor aduce senzualitate interacţiunii dintre oameni. În ceea ce priveşte zgomotele, covoarele pot schimba temperatura comunicării prin introducerea unui ton cald. Când intri în spaţiul unui covor şi apoi te aşezi pe canapea, ai din ce în ce mai mult sentimentul intimităţii. Un covor conferă, de asemenea, identitate graţie procesului de realizare. Intimitatea şi identitatea sunt lucruri care îmi plac foarte mult când vine vorba de spaţii.

Există o adevărată filosofie legată de covoare. Acestea au un mod miraculos de a reflecta atmosfera camerei şi lumina. Un covor de lux trebuie să aibă abilitatea de a oferi reflexii diferite primăvara faţă de vară şi noaptea faţă de dimineaţă.

Crystal7BS

Crystal 7 Original BS
© Rug Star 

Un covor are un suflet care cere îngrijire specială în comparaţie cu alte piese de mobilier. Un covor este ca un membru al familiei care a ajuns la o vârstă venerabilă. E fragil şi totuşi poate ajunge până la 100 de ani. Motivul pentru care mi-am schimbat profesia este exact acesta: de a crea ceva durabil. Am început prin a colecţiona covorare vechi de lână.

RFP: Mobilitatea locului de muncă caracterizează viaţa multor oameni astăzi. Cum se integrează conceptul tău de covor în stilul de viaţă actual?

JD: Un covor nu este un lucru pe care îl adaugi uşor vieţii tale. Dacă ai început să cauţi un covor, înseamnă că vrei să te aşezi. Vieţii rapide i se potrivesc mai mult tehno-suprafeţele apărute odată cu Internetul. Din cauza nesiguranţei politice din ultimii 10-15 ani, nu pot fi de acord că totul se desfăşoară cu rapiditate. Cred că oamenii se tem şi vor ca lucrurile să dureze.

Edendragonfly

Eden No. 21 Dragonfly
© Rug Star 

Covoarele mele sunt produse la dimensiuni standard de 2,50 x 3 m. Îmi sfătuiesc clienţii să rămână fideli acestei dimensiuni care poate fi utilizată pentru spaţiul în care se ia cina, dar şi în faţa canapelei. Atunci când oamenii se mută într-o casă nouă, covorul se poate adapta diferitelor funcţionalităţi. La început am privit un covor din perspectiva unei picturi şi am dorit să produc la dimensiunea de 2,30 x 3,50 m pentru a exprima energia unei picturi. Am practicat această dimensiune vreo 4-5 ani. Acum ştiu că dimensiunea bună e 2,50 x 3 m datorită funcţionalităţii, dar şi pentru că vrei să inviţi pe cineva să se odihnească, nu să plece repede mai departe. În plus, grosimea covorului creează căldură.

Cred că oamenilor le e frică de covoare pentru că textilele pot aduna praful. În mod diferit, covoarele de lână nu absorb, ci dau ceva graţie materialelor folosite şi celor 3.000 de ore de realizare. Un covor este rezultatul unei comunităţi de 4-5 oameni care îşi armonizează ritmul de lucru pe o perioadă de 3-5 luni. Acest lucru duce la realizarea unui covor cu adevărat bun.

RFP: Ai ţesut tu însuţi vreodată covoare într-un astfel de grup?

JD: Da. În primii ani ai afacerii mele, eram aproape jumătate de an în Nepal. Am fost foarte implicat. Sunt un technician radical. Un arhitect ştie că nu îţi poţi permite nici măcar un punct slab. Realizarea unui covor e la fel ca şi construcţia unei case.

0402-Design-process-I-LOVE-YOU

Proces de design – I LOVE YOU
© Rug Star 

covor rug star

Proces de design- Lama şi Jürgen alegând culori
© Rug Star 

În mod normal, 5 persoane stau şi ţes pe o placă de lemn mobilă. În momentul în care faci o anumită mişcare pentru a realiza un nod, această mişcare este transmisă celeilalte persoane. Este o armonizare a grupului care face ţesutul manual plăcut şi covorul frumos. Este important cine ţese covorul şi cum se formează grupul. Membrii grupului se aleg între ei în condiţiile în care niciunul dintre ei nu trebuie să aibă alte angajamente până la finalizarea covorului. Ei ţes doar modelul care le place. E ca o familie în care trebuie să ai grijă ca fiecare să îşi îndeplinească rolul lui.

0712-Workshop-Loom-weaving

Atelier – Război de ţesut
© Rug Star 

Asta înseamnă să ţeşi un covor. Industria construcţiilor este diferită şi dificilă. Nu poţi hotărî singur, ci trebuie să te conformezi eticii structurilor superioare ţie. Ca arhitect, am lucrat la MuseumsQuartier în Viena 3 ani şi mi-am spus dacă asta este viaţa mea, atunci ceva este greşit. În structuri bine stabilite, totul este atât de clar, încât am simţit nevoia să îmi spun “dacă fac tot posibilul, cu adevărat, atunci ceva bun se va întâmpla în final”. Este foarte dificil să vezi rezultatele a ceea ce faci în societatea noastră.

La vremea la care am mers în Nepal, era război civil în Bhaktapur. Nu exista nicio infrastructură socială.  A trebuit să creez o mică insulă protejată unde să pot oferi de lucru oamenilor din munţi. Am căutat familii cu copii. Aceştia sufereau pentru că fermieri fiind, nu aveau de lucru. I-am invitat în atelierul meu. Atât bărbatul, cât şi femeia puteau munci. Le-am oferit mâncare şi cazare în campus. Puteau economisi toţi banii câşigaţi şi după 2-3 ani îşi puteau cumpăra pământ. Am vrut mereu să am copii şi mi-a făcut plăcere să le cumpăr şi să le asortez copiilor uniformele.

Am vrut să rup un cerc al tristeţii. Aceasta a fost motivaţia iniţială. Acum am o părere diferită. Oamenii foarte educaţi se ajută singuri în dezvoltarea lor ulterioară. Înainte am încercat să intervin în societate. Acum cred că acest lucru e chiar riscant pentru că noi nu înţelegem realitatea din spatele realităţii. Lanţul reacţiilor. Astfel, nu mai există nici şcoală, nici proiect social acolo. Dimpotrivă, făcându-i pe oameni mândri de ceea ce sunt şi încurajându-i să realizeze mai mult, le sporeşti abilităţile şi asta îi ajută pe termen lung mai mult.

Aceste societăţi trebuie să găsească o soluţie. Comerţul echitabil – fair trade – e oricum complicat. Am fost foarte implicat în el, dar am fost dezamăgit. Maşina noastră de consum de aici e aşa de rapidă încât, chiar dacă ceva este bun la început, mai târziu devine distorsionat de presă şi de nevoile marilor companii. O idee bună este abuzată fulgerător. Societatea noastră este prea complexă. Nimeni nu mai poate înţelege cum se ajunge la acest stadiu. Acum am devenit probabil prea sceptic.

expozitie

Expoziţia “Emotionen Knüpfen” la Neue Werkstätten, München
© Hannes Magerstaedt Photography / Prin curtoazia Neue Werkstätten

IMAG0427_Exhibition_overlapped

Covoare RUG STAR- Expoziţia “Emotionen Knüpfen” la Neue Werkstätten, München
© Roxana-Florina Popa

Eden.09

Eden 12 Original
© RUG STAR

RFP:  Dacă ar fi să îţi imaginezi un ritual de vânzare a covoarelor tale, care ar fi acesta?

JD:  Ritualul meu consistă în a informa clientul despre produs. Ofer clienţilor mei foarte multă informaţie tehnică pentru că simt nevoia să le explic orice. Un covor e ca o operă. E atât de complex încât, la prima vedere, nu îl poţi înţelege. Ai nevoie de cineva care să te introducă încetul cu încetul în această lume. Dacă vând un covor cuiva, acesta va cumpăra şi un al doilea covor, chiar un al treilea, în funcţie de mărimea casei. Avem clienţi foarte loiali.

0709-Workshop-checking-the-loom--

Atelier
© Rug Star

Trebuie să îi faci pe clienţi să vadă cu propriii ochi. Ȋntrucât creezi ceva pentru spaţiul lor intim, trebuie, la fel ca Sigmund Freud, să colectezi multă informaţie despre ei pentru a-i putea consilia. A vinde covoare e ceva foarte intim. Au fost momente când m-am simţit ca un psiholog. Poţi fi confruntat în mod real cu energia cuplurilor. Ȋn calitate de comerciant de covoare ai acces direct la intimitatea oamenilor şi la casele lor.

IMAG0421_BondiflowersPM

Creaţie RUG STAR– Colecţia Bondi Expoziţia “Emotionen Knüpfen” la Neue Werkstätten, München
© Roxana-Florina Popa

De asemenea, putem vorbi de un microcosmos cultural foarte variat. Nu există nicio divizare politică în vânzarea unui covor. Ȋn plus, cunoşti mai mult sau mai puţin pe oricine care se ocupă cu comercializarea covoarelor pentru că nu sunt mulţi care fac acest lucru.

⌘       Jürgen Dahlmanns a creat brand-ul de covoare RUG STAR în 2002. El e recunoscut pentru creativitatea sa inepuizabilă, experimentarea unui design îndrăzneţ şi telent pentru decoraţiuni interioare moderne. Născut în Olanda la graniţa cu Germania, Jürgen Dahlmanns e german get-beget. A studiat arhitectura la Universitatea Tehnică din Berlin. Şi-a descoperit pasiunea pentru covoarele tibetane la vârsta de 23 de ani, cu ocazia călătoriei sale pe subcontinentul indian. RUG STAR a câştigat în mod constant premii la mai multe categorii: în 2015 pentru Best Modern Design Deluxe şi Best Traditional Collection; în 2014 pentru Best Traditional Design şi Most Liked by Domotex Visitors; în 2012 pentru Best Innovation; în 2008 pentru Best Modern Collection, Best Modern Design şi Best Modern Innovation; în 2007 pentru Best Modern Design şi Best Modern Innovation.



Citiţi şi

O vacanță-n lumea a treia mi-a dat lumea peste cap

Pe ea nu o înşelase decât de 3-4 ori

Erotismul nu e desfrânare, preacurvie, păcat

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
940 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro