American Hustle, un film frumos, dar…

Dan Alexe

9 February 2014

“American Hustle”. Un film de epocă… A recrea anii ’70 echivalează de fapt, în termeni de logistică a turnajului, cu a recrea căderea Imperiului Roman… Film de epocă în ambele cazuri. Nimic nu mai corespunde azi anilor ’70: decoruri, haine, mașini… Ba chiar nici gesturile nu mai sunt aceleași. Așa încât, întotdeauna cu filmul de epocă, afară de cazul în care ne aflăm în plină metarealitate SF, sau în “Hobbitt”, se găsește câte un detaliu neconvingător. În “American Hustle”, însă, atmosfera e reușită perfect, fără falie… Merită, din cele 10 nominalizări înșirate mai jos, să primească deja 8 și 9, Costume design și Production design.

1-american-hustle-poster

Silver Linings Playbook”, filmul de anul trecut al lui  David O. Russell, era cam plicticos și demonstrativ, și nu ar fi stat în picioare fără jocul lui Jennifer Lawrence. Cam același lucru se poate spune și de American Hustle: e un film frumos, care funcționează admirabil în prima parte, dar se împotmolește. Se împotmolește din motive de scenariu, desigur… Altminteri jocul actorilor este impecabil. Crezi în ei imediat…

Christian Bale (de Batman renume), care îl joacă pe escrocul Irving Rosenfeld, cu meșe de păr fals și burtă pe care și-a lăsat-o să crească monstruos pentru film, precum De Niro în “Raging Bull”. A revenit moda îngrășatului și slăbitului spectaculos. Matthew McConaughey slăbește 20 de chile pentru “Dallas Buyers”, Christian Bale pune pe el 20 de chile pentru “Hustle”.

Acest thriller anarhic începe delicios și o ține într-un ritm periculos până pe la jumătate, după care cade în nisipuri mișcătoare. Are uriașe merite : începe cu o scenă care, dacă ar exista un Oscar pentru Hook, ar fi câștigat-o pe loc, oprind filmul pe generic. “The hook”, în jargonul regulilor scenariului de la Hollywood, e acea scenă inițială de captarea benevolenței spectatorilor. “The hook” = cârligul. Scena care te seduce, care îți arată ce fel de film vei vedea, în ce registru se situează acesta și, în mod ideal, care sunt personajele (sau personajul) principale. American Hustle începe printr-un hook perfect, o bijuterie frumos desenată, o lungă scenă hilară și excelent scrisă și jucată. Te proptești imediat bine în fotoliu, în întunericul foșnitor din cinema.

2-bale-hustle

Filmul are însă o mare problemă structurală, de la început: acea proptea, acea cârjâ narativă care e “the voice over“. The voice over e un artificiu de evitat în general… E vocea unuia din personaje care îți spune ce se întâmplă. Artificiul e greoi, ros până la țesătură de cât de mult a fost folosit, și de evitat. Rareori reușește. Reușește în “Goodfellas” al lui Scorsese. E un dezastru însă în acel plicticos și nemeritat de apreciat “Big Lebowski” al fraților Coen.

Aici începi prin a accepta artificiul, pentru că cele două personaje principale, cei doi escroci, Bale/Batman gras/Rosenfeld și Amy Adams (puțin contează cum o cheamă în film) folosesc voice over la început, alternativ, spunându-ne lucrușoare unul despre altul. Dar după aceea vocea femeii dispare, acțiunea se împotmolește și nu mai știi de ce, până la sfârșit, continuă doar omul. Bărbatul.

Vocea over îți spune chiar de mai multe ori ce trebuie să înțelegi, ba chiar, greșeală fatală, îți furnizează explicații. Astfel, atunci când bătrânul gangster Robert De Niro începe pe neașteptate să chestioneze un fals șeic în arabă, vocea over a personajului principal îți explică că mumia mafioată jucată de De Niro “făcuse afaceri vreo doi ani în Orientul Apropiat şi învățase araba ca să se protejeze”

Iar filmul se încheie, Dumnezeule!… cu fraza, pronunțată off, desigur, de aceeași voce: “The art of survival is a story that never ends”. Ah, drace…

3-jennifer-lawrence-amy-adams-american-hustle

de: David O. Russell (cel cu “Silver Linings Playbook”, în care Jennifer Lawrence, nominalizată și anul ăsta, a primit în 2013 Oscarul feminin cel mare)

cu: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper și Jennifer Lawrence… și o camee cu Robert De Niro

E nominalizat în 10 categorii, exact ca și “Gravity”, urmate de “12 Years a Slave” cu 9:

1— Best picture, alături, sau vs.,  “Gravity”, “Philomena”, “The Wolf of Wall Street”, “12 Years a Slave și “Dallas Buyers Club”

2 — Best actor Christian Bale: ca și Leonardo DiCaprio în “The Wolf of Wall Street” și Matthew McConaughey “Dallas Buyers Club”

3 – Best actress : Amy Adams, vs. Sandra Bullock, “Gravity”, Judi Dench, “Philomena”, Meryl Streep, “August: Osage County

4. Supporting actor: Bradley Cooper, vs. Michael Fassbender, “12 Years a Slave”, Jared Leto, “Dallas Buyers Club”, Jonah Hill, “Wolf of Wall Street”

5. Supporting actress, Jennifer Lawrence, “American Hustle”

Regie; Scenariu; Costume design; Production design – aici probabil Gravity va primi, fără mari surprize; Montaj.



Citiţi şi

Dacă nu suntem în stare să facem filme de Oscar într-un an, de ce nu anulăm festivitatea?

Puzzle emoțional – Arrival

Când visul devine coșmar – Nocturnal Animals

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
896 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro