Călătorie în centrul New York-ului: parc subteran cu lumină naturală

Georgiana Voinea

27 March 2012

low line

Insula Manhattan, o fâșie de teren cu o lățime de doar trei kilometri, este unul dintre cele mai mari centre economice, comerciale și culturale din lume. Din păcate, milioanele ei de locuitori au parte și de un trafic infernal, zgomot, poluare şi stres. Dar iată că arhitecții au în plan două proiecte ambițioase: High Line și Delancey Underground.

Din cale ferată, parc suspendat

High Line este un proiect deja început, care urmează să fie finalizat în 2014. Una dintre cele mai mari atracții turistice din New York, Hign Line se bucură de descrieri foarte romantice: “Ai impresia că plutești printre acoperișuri, dar ești încă legat de stradă. Este o grădină magică în cer unde poți să mergi cale de doi kilometri fără să întâlnești o singură mașină”. Pasarela oferă priveliști uimitoare ale orașului, iar calea ferată nu a fost scoasă, ci a fost inundată de vegetație.

Unul dintre inițiatorii proiectului remarcă oarecum uimit că High Line este “unul dintre puținele locuri din New York în care oamenii se țin de mână. Newyorkezii nu fac asta”. Poate că parcul suspendat chiar este atât de romantic încât să schimbe obieceiurile oamenilor, sau poate că cei care se țin de mână pe acolo sunt turiști. 🙂

high line 2

 

Din terminal abandonat, parc subteran

Cel de-al doilea proiect, Delancey Underground, cunoscut și ca Low Line, se află încă în stadiul de aprobare. Să sperăm că o va primi, pentru că tehnologia propusă este fascinantă. Parcul ar urma să beneficieze de lumină naturală, adusă în subteran printr-un sistem de cabluri din fibră optică, iar climatul va fi controlat, setat la condiții de primăvară pe tot parcursul anului. Lumina naturală va permite creșterea plantelor, și cum terminalul este legat deja la rețeaua de transport, accesul va fi foarte ușor. Ca și în cazul High Line, arhitecții vor să păstreze elementele infrastructurii originale. Problema cea mai mare stă în finanțare, fiind nevoie de sume destul de mari pentru a transforma ce vedem în poza de sus în ceva care va arăta ca în poza de mai jos:

Nu mă pot opri să nu mă gândesc că în București, astfel de proiecte ar fi curat SF din cel puţin două motive: nu există oricum suficiente guri de metrou, iar liniile de cale ferată dispar şi de pe tronsoanele circulate, necum de pe cele abandonate…



Citiţi şi

Ocolul pământului în 80 de zile de… lux!

Parfumurile de Oscar din 2016

2017 – The Big 4 Fashion Week (New York, London, Milan, Paris) sau ce vom găsi în magazine

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
1,394 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro