Ce este fibromialgia?

Catchy

18 April 2017

Aveți dureri musculare inexplicabile și o stare de oboseală persistentă? Simțiți că v-a scăzut rezistența la efort și nu vă odihniți bine? Atunci este posibil să suferiți de fibromialgie, o afecțiune din ce în ce mai întâlnită, în special la femei.

Fibromialgia este o boală – unii doctori o cataloghează ca fiind „o stare” – care până de curând a fost foarte puțin studiată, deoarece simptomele ei se pot asocia multor altor boli. Principalele manifestări ale fibromialgiei sunt durerile musculare, care persistă o perioadă mai lungă de timp, și o stare de oboseală sau de astenie. Nu se știe exact care este cauza apariției fibromialgiei, însă în urma unor studii recente s-a constatat că ea apare după perioade de stres îndelungat sau ca o consecință a unor alte boli. De asemenea, este asociată cu sedentarismul și afecțiunile specifice persoanelor sedentare, mai ales boli ale coloanei, gen scolioză, spondiloză etc. Se mai speculează, de altfel, că persoanele care suferă de fibromialgie nu au de fapt dureri supărătoare, ci pragul lor de rezistență la durere este mai scăzut decât cel normal. În plus, majoritatea persoanelor cu fibromialgie suferă de insomnie sau au un somn superficial și nu se odihnesc suficient, de unde derivă starea permanentă de oboseală.

Young Woman With Pain In Her Back

Fibromialgia este o boală care a fost ignorată de specialiști vreme de secole și, din păcate, chiar în zilele noastre ea are încă foarte multe necunoscute. Partea cea mai alarmantă este că fibromialgia e o boală cronică și nu se poate vindeca în totalitate. Vestea bună este că putem să diminuăm simptomele printr-un stil de viață sănătos. Acesta include în mod obligatoriu exercițiile fizice regulate, care au nenumărate beneficii asupra organismului. Sportul trebuie să fie o activitate de zi cu zi, nu doar pentru a trata fibromialgia, ci pentru a avea o sănătate generală bună. Deși sporturile dure pot face mai mult rău decât bine pacienților cu fibromialgie, există multe exerciții care îmbunătățesc extrem de mult starea de sănătate. Printre ele se numără yoga, pilates și gimnastica aerobică. Joggingul ușor și înotul sunt de asemenea foarte recomandate, deoarece solicită și fortifică toată musculatura corpului, conferind o stare de „oboseală sănătoasă” care îmbunătățește calitatea somnului. Dacă puteți completa un program de exerciții cu ședințe alternative de masaj, fizioterapie sau acupunctură, este ideal.

Regimul alimentar este un alt subiect controversat când vine vorba de fibromialgie. Unii medici recomandă excluderea dulciurilor din alimentație, alții recomandă excluderea glutenului, însă nu este dovedit că vreunul din aceste alimente influențează sau nu mecanismul bolii. Cel mai indicat este să aveți un regim alimentar echilibrat, să consumați cât mai multe fructe, legume și pește, ia dulciuri cu moderație. De asemenea, curele de vitamine (vitamina C, Calciu, Magneziu, complexuri de vitamine B) sunt indispensabile.

În ceea ce privește tratamentul medicamentos, e foarte important medicul care dă diagnosticul și ce tratament propune. Anti-inflamatoarele și mio-relaxantele ne pot ajuta doar pe o perioadă scurtă, dacă durerile devin mai puternice. Însă având în vedere că fibromialgia nu prea se vindecă niciodată complet, este greu de stabilit un tratament. Somniferele și medicamentele anxiolitice pot fi o alternativă, deoarece ajută la îmbunătățirea somnului și scad starea de oboseală. Însă și aceasta e o lamă cu două tăișuri, pentru că oferă ajutor doar pe termen scurt, poate avea o serie de efecte secundare și poate cauza dependență.

În concluzie, cel mai important este să găsiți un medic capabil nu doar să diagnosticheze fibromialgia, ci și să vă ajute cu un plan de tratament eficient. Dacă vă prescrie un pumn de pastile și nici nu menționează exercițiile fizice, este cazul să căutați o a doua părere. Cel mai important însă este să nu disperați. Deși fibromialgia este o boală neplăcută și obositoare, ea nu ne amenință viața și poate fi ameliorată considerabil cu puțină disciplină. Atitudinea pozitivă e cel mai bun început pentru a trata orice boală. Mens sana in corpore sano!

Guest post by Melinda De Ross

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂

Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.


Citiţi şi

Maeștri sau escroci?

Nu este boala neiubirii, ci o afecţiune gravă care afectează una din zece femei

Dragostea e pentru leneși

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
6,926 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro