Confuzia celor care nu înțeleg online-ul

Mircea Goia

19 November 2014

Mircea GoiaDomnul Radu Herjeu, un cunoscut jurnalist, se întreabă în articolul Votul din diaspora de la marotă la tornadă de ce lucrurile au evoluat atât de diferit în 2014 față de 2009 la alegerile prezidențiale. Întrebarea era adresată aducând în discuție și faptul că, deși Facebook exista și în 2009, totuși atunci nu s-a făcut atât “scandal” ca acum, și mai ales, nu s-a făcut atât “scandal” în diaspora. Ei bine, domnule Herjeu, sunteți la fel de confuz precum sunt și cei care au câștigat acum alegerile. Dar pentru cineva care lucrează și cunoaște bine online-ul confuzia asta nu prea e o surpriză.

Și e destul de simplu, dacă ne uităm la cifre*.

Anul de grație 2009

Populația românească pe Internet: 7.4 milioane

Populația românească pe Facebook: aproximativ 400.000 (Hi5 încă era la putere)

Utilizatori de smartphone: aproximativ 3 milioane

 Anul de grație 2014

Populația românească pe Internet: aproximativ 10.8 milioane

Populația românească pe Facebook: 7-8 milioane (din care cel puțin jumătate își verifică contul zilnic)

Utilizatori de smartphone: 7.5 milioane (din care 49-50% îl au permanent conectat la Internet – buzz, buzz! Acum sunt chiar mai mulți internauți care accesează Internetul de pe mobil decât cei care accesează de pe PC.)

*Cifrele prezentate aici sunt estimative pentru că se găsesc greu date actuale sau vechi mai precise

KJ

Diaspora, în special, e o avidă utilizatoare de social media (Facebook, Skype, Whatsapp, Viber) pentru că e cel mai rapid și ieftin mod de a ține legătură între ei și cu cei rămăși în România. Încă îmi amintesc când am intrat prima data pe Facebook în 2007, cât de pustiu era locul atunci. Și cât de animat e acum. Informația circulă acum mult mai repede. Chiar instantaneu. Buzz, buzz! și te trezești și în mijlocul nopții să-ți verifici smartphone-ul. Nu mai aștepți a două zi să apăra ziarul tipărit sau să înceapă știrile de la oră 7 la TV.

Nu mai spun că numărul celor din diaspora cărora le pasă de țară pare a se fi mărit din 2009 (95.000 votanți în 2009, 370.000 în 2014). Au început să devină conștienți de faptul că pot schimba ceva prin puterea votului lor (având exemplul din 2004 și 2009). Poate și pentru că trăiesc în țări democratice unde votul face parte din procesul electoral de mai mulți ani decât cei 25 scurși de la Revoluție. Diaspora învață repede, domnule Herjeu! Cine neglijează diaspora sau încearcă să o țină departe de țară va avea surprize, iar una din ele tocmai s-a produs. Diaspora nu numai că votează ea însăși (atât cât votează), dar se pare că începe să aibă influența în țară (fiecare din cei plecați au familie rămasă în România).

Monica Macovei a obținut 5% acționând aproape exclusiv pe online. Nu a trimis asta un semnal de alarmă celor din tabără pierzătoare?

Site-ul Sfera Politicii (http://www.sferapoliticii.ro/sfera/162/art05-Momoc.php) oferă o analiză a campaniei prezidențiale din 2009 încheind-o cu această concluzie:

“Campania prezidențialムonline din 2009 aratムcムnoile tehnologii au fost folosite într-o încercare de moblizare a simpatizanților la vot și de promovare a unei imagini politice. Candidații nu au obținut donații online și nici nu au susținut dezbaterea electoralăƒ. Deocamdatムnew media amăƒgesc publicul furnizând iluzia pluralismului și a libertății de exprimare. Noile tehnologii nu asigurムo reprezentare mai democraticムa intereselor din societate și nici nu conferムputere reală utilizatorilor care dau like pe FB. Alegerile de anul viitor dau noi speranțe optimiștilor participării web 2.0.”

Câtă diferență pot face 5 ani! Mai ales în online și mai ales pe Facebook. Like-ul, Share-ul și comentariul are o altă valoarea în anul 2014. Și nu numai la noi în țară. În 2009, Republica Moldova a făcut ceea ce a făcut România în 2014, ieșind în stradă și folosind Faceook/Twitter ca mijloc de comunicare și organizare. Frații noștri ne-au arătat primii calea. Noi i-am urmat mai târziu, dar mai bine decât niciodată.

Sper că acum nu mai există confuzie pentru dumneavoastră, domnule Radu Herjeu. Cifrele și faptele nu mint. Iar următoarele alegeri sunt peste doi ani. Multe se pot schimba în doi ani în online…

Citiţi şi

Pe facebook şi pe instagram toată lumea pare fericită şi are succes

Tot ce nu știai despre actorul Mihai Călin

Ce stă la baza nerușinării PSD

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
805 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro Web analytics

catchy.ro