Cum proceda Tiffany… un fel de facebook avant la lettre

Cristina Lincu

17 June 2015

Inima oricărei femei tresare când aude numele „Tiffany”… Imaginația o poartă spre lumea filmului, spre un „mic dejun” memorabil al cărui eroină este întruchipată de Audrey Hepburn, dar și spre lumea magică a bijuteriilor, întrucât, parafrazând alt titlu celebru din cetatea hollywoodiana, „diamantele sunt cele mai bune prietene ale femeilor”. Istoria Tiffany & Co, simbol al eleganței și stilului, este una fascinantă, parte integrantă a istoriei orașului luminilor deși începe modest, în 1837, cu deschiderea unui mic magazin situat în apropierea primăriei, de către Charles Tiffany.

audrey-hepburn-window-shopping

De-a lungul timpului, conceptul creat de Tiffany va evolua spectaculos. Magazinul se va muta de câteva ori, transformând de fiecare dată întreg spațiul din jurul sau, împrumutându-i ceva din strălucirea celebrelor sale diamante și din clasa rafinatelor sale obiecte de lux. Următorul sediul Tiffany & Co se află în Union Square, începând cu 1870, într-un spațiu apreciat de presa vremii ca fiind un palat al bijuteriilor, o școală de bun gust și un pionier al progresului în artă.

Tiffany_Building

Tiffany nu oferea clienților săi numai obiecte scumpe, ci și prestigiul de a fi recunoscuți și apreciați. Ingeniozitatea sa pare să fi călătorit în viitor… poate că a tras cu ochiul la rețelele de socializare de astăzi, la metodele moderne de marketing și la sistemele de fidelizare a clienților pe care le-a adaptat secolului său. Astfel, avea nu mai puțin de șapte angajaţi a căror unică datorie era aceea de a aduna informații – fotografii, tăieturi din ziare, date finaciare – despre cei mai bogați oameni din toată țara, o adevărată bază de date personalizată de posibili clienți, astfel încât, când unul dintre aceștia va fi pășit pentru prima oară în templul bijuteriilor, să fie recunoscut și tratat cu încredere, să i se acorde credit, iar cumpărăturile să poată fi plătite oricând, la dorința acestuia. Astfel, clienții erau surprinși de modul regesc în care sunt tratați încă din primul moment și, fără îndoială, își dădeau seamă că Tiffany este unic, devenindu-i fideli. De aceea, după 65 de ani de la inaugurarea magazinului, în 1902, afacerea valora 35 de milioane de dolari.

palatul grimani venetia

Charles Tiffany părăsește această lume în jurul vârstei de 90 de ani, în timp ce plănuia o nouă mutare în centrul exclusivist al NewYork-ului, vizavi de, la acea vreme, Hotelul Waldorf-Astoria, la numărul 401 pe Fifth Avenue. Însă viziunea a supraviețuit omului, astfel că arhitectul Stanford White este cel care a proiectat cea mai frumoasă clădire a cariei sale, căreia însuși scriitorul Henry James i-a admirat „nobleţea de marmură albă” și a cărei structură – inspirată de Palatul venețian Grimani din secolul al XVI-lea, a costat 1 milioan de dolari. Clădirea albă și impunătoare își deschide porțile începând cu 1905, o invitație la confirmarea statului său pentru elita din întreaga lume.

Carey Mulligan in Tiffany & Co Jewellery in The Great Gatsby

Carey Mulligan, The Great Gatsby

Istoria își urmează cursul, Revoluția rusească și Primul război mondial aduc schimbări dramatice în Europa, nobilii sunt obligați să-și vândă lucrurile de valoare pentru a supraviețui, iar multe dintre bijuteriile lor ajung în seifurile Tiffany & Co care, anual, înregistra vânzări de diamante în valoare de 6 milioane de dolari, în timp ce, în mod obișnuit, valoarea obiectelor păstrate în seifuri ajungea la 40 de milioane de dolari.

Dar ceea ce îi conferă palatului de marmură din inima New York-ului o faimă de neegalat este diamantul galben Tiffany de 128.5 carate, descoperit în 1878 și evaluat astăzi la 22 de milioane de dolari, diamant care încă nu și-a găsit cumpărător.

Tiffany_Diamond2

Anul 1940 marchează o nouă mutare a sediului Tiffany & Co, mai spre centru, la intersecția Fifth Avenue și 57 Street. Evoluția rapidă a lumii moderne a adăugat elemente noi fațadei clădirii, stricându-i armonia și eleganța inițiale și, deși în 2003 s-a început renovarea pentru a-i reda aspectul original, spiritul său este ignorat de mulțimile grăbite, îmbrăcate sport și hrănite la fastfood-uri… Acolo unde odată rafinamentul era definitoriu pentru cei care pășeau aproape cu evlavie între coloanele corintice ale palatului de marmură, astăzi eleganța s-a redefinit, fiind accesibilă în sensul său clasic, unei lumi tot mai restrânse și nu neapărat din lipsa resurselor materiale, ci din lipsa acelei stări și atitudini pe care, odată, Audrey le-a exprimat atât de bine…

Pe Cristina o găsiți cu totul aici.

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂

Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.



Citiţi şi

Bijuterii locuibile

MIORIȚA ȘI LASERUL

Bărbatul în roz

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
1,108 views

Your tuppence

  1. Dorina Dănilă / 17 June 2015 23:01

    Superba poveste. Am citit-o inainte de culcare. Cred ca o sa visez diamante :).

    Thumb up 3 Thumb down 0
    Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro