I Origins – romanță ezoterică cu accente New Age

Mădălina Dumitrache

22 August 2015

Mădălina DumitracheCu pelicula I Origins, cineastul Mike Cahill rămâne pe același teritoriu, al science-fictionului realist, după ce-a surprins publicul cu Another Earth (prezentat la Deauville, în 2011) și fascina prin descoperirea unei planete asemănătoare cu Terra. Complet independent, Mike Cahill își realizează filmul în multiple calități: producător, scenarist și monteur.

Cineastul american își urmează șirul interogațiilor asupra originilor omului și ale misterelor vieții de după moarte, narând aventurile unui specialist în biologia moleculară. Ca și în cazul primului său lungmetraj (Another Earth), propune un SF, dar temeinic ancorat în cotidian, fără efecte speciale, doar sondând omenescul și marile mistere. Abordarea este una riscantă, dar Cahill știe să șlefuiască o perlă cinematografică, mixând religia cu știința, în imagini eterice (Mike Cahill în colaborare cu Markus Förderer).

Expusă într-o epică intimistă, dar frisonantă, povestea are loc în lumea de astăzi, personajele sunt oameni obișnuiți, dar o cercetare științifică va schimba dramatic viziunea despre locul omului în univers și despre destinul său. Aparent naivă, plină de îndrăzneală și entuziasm pelicula I Origins le pretinde un singur lucru spectatorilor: să (i) se abandoneze.

11013636_10203481311313311_3053692091463360867_n

Ian Gray este personajul care se va lăsa antrenat într-o serie de aventuri, după doar o noapte de pasiune cu un manechin newyorkez. Cercetător în domeniul biologiei moleculare, tânărul rămâne captivat de Sofi, tânăra misterioasă ai cărei ochi îi fotografiase în timpul unei petreceri de Halloween.

Deşi aceasta dispare, fără ca Ian să-i afle identitatea, junele om de ştiinţă o regăsește printr-o serie de coincidenţe şi întâmplări neobişnuite. Cercetarea sa academică (discreditarea teoriei creaţioniste prin noi dovezi științifice ale evoluţiei ochiului uman) îl conduce la o descoperire importantă; totuși, providenţa îl aruncă într-un joc al căutării. Răspunsul – găsit după seria de aventuri – s-ar putea să nu fie cel aşteptat. Ian Gray (Michael Pitt) își concentrează atenția asupra ochiului. Uimitor prin abordări multiple, acest organ al vederii, dar, de asemenea, argumentul ultim al creaționiștilor ca să nege teoria evoluției speciilor, devine centrul cercetărilor sale de laborator și nu numai.

11873498_10203481311273310_8306298905877354737_n

Scientist, dr. Gray neagă transcendența și tratează cu ironie tot ceea ce ține de spiritualitate și ce nu poate fi dovedit în mod științific; refuză să accepte expresia “ochiul este oglinda sufletului”. Țelul căutărilor sale de laborator este acela de-a identifica elementul ADN care le lipsește creaturilor/viețuitoarelor fără vedere și celor care posedă acest simț și, astfel, să evidențieze faptul că ochiul este rezultatul unei îndelungate evoluții, ci nu proba existenței vreunui Creator divin.

Mai întâi, o vom cunoaște îndeaproape pe Karen (Brit Marling), studenta de anul întâi, care va deveni aliata lui Ian în “cruciada” științifică de identificare a genei comune atât viermelui orb, cât și omului. Tânăra blondă, glacială și riguroasă este extrem de dotată din punct de vedere intelectual și devine imediat omul de nădejde al lui Ian Gray. La polul opus, se află cealaltă fată, Sofi (Astrid Berges-Frisbey), focoasa brună cu ochii viu-colorați, jucăușă, care îl seduce pe omul de știință, încât acesta să se întrebe dacă există persoane care “pot umple golul din tine”. Femeia cu ochii azurii îi va încurca granițele dintre viața personală și munca/credința lui. Plină de mistere, dar senzuală și vibrantă, Sofi-cea-exotică îl ademenește pe Ian într-o poveste de iubire impetuoasă.

11892085_10203481311113306_3099248055692664300_n

Povestea tublurătoare dintre tânărul analitic și efervescenta Sofi se va derula în imagini amețitoare, dar pline de lirism și de trăire. Curmată șocant, istoria de amor va avea efecte devastatoare asupra tânărului. Șapte ani mai târziu, Ian și Karen sunt căsătoriți și urmează a deveni părinți. Deja cunoscut grație publicării cărții sale, The Complete Eye – rezultat al îndelungatelor cercetări și studii – Ian descoperă o nouă legătură. Ochiul, pe care-l studiase atât de mult timp, devenise un fel de ID/amprentă umană pentru identificarea persoanelor, existând deja o imensă bază de date.

Realizatorul filmului își reînnoiește interogațiile și reflecțiile despre originile și natura ființei umane, plasând centrul acțiunii într-un triunghi amoros metafizic. Aflat între rigoarea științei lui Karen și spiritul ludic-mistic New Age al Sofiei – o apariție meteorică, bulversantă în viața sa – Ian caută răspunsuri.

Michael Cahill nu are nevoie de trucuri/multe efecte speciale pentru a-și conduce spectatorii într-o lume paralelă, cvasi-asemănătoare cu a noastră, însă radical decalată. Nimic din imaginile proiectate pe ecran, cu un minim de mijloace tehnice, nu ar induce în eroare sau ar putea surprinde pe cineva care trăiește în lumea actuală. Într-un oraș plin de frenezie, personajele, dotate cu multă fantezie, se întâlnesc, se iubesc, apoi se pierd.

11896234_10203481311233309_5622588984631001653_n

Este o poveste, foarte bine lucrată, ce va conduce inflexibilul om de știință spre un drum la capătul căruia ajunge să se îndoiască de caracterul fermelor sale convingeri. Iubirea va fi mereu prezentă. Totuși – prin I Origins – cineastul întredeschide o portiță spre năzuință, așteptată sau dorită. Întâlnirea dintre omul de știință și micuța Salomina (Kashish) din New Delhi ar putea schimba ideea potrivit căreia oamenii își pot croi singuri destinul. Dr. Ian Gray va găsi în privirea albastră – a copilei din India – răspunsul la multele interogații pe care acesta refuzase să și le formuleze/adreseze. Călătoria în India (sursă a multor curente spiritualiste) reprezintă liantul dintre persoane necunoscute și face dovada că între știință și spiritualitate nu pot exista granițe, nu se constituie în două universuri separate.

Totul este bine pus la punct în această peliculă: ideea de-a fotografia ochii personajelor în gros-plan pe fundal muzical animat de The Dø și Radiohead, imaginea clișeică a Indiei (în ultima parte), distribuirea unei actrițe-manechin (Astrid Bergès-Frisbey) în opoziție cu blonda glacială, cunoscută deja din Another Earth, totul este făcut să “ia ochii” spectatorului. Vertijul ocular din I Origins (jocul de cuvinte omofone I/Eye) se vrea un răspuns la întrebările de natură filosofică pe care, asemenea lui Mike Cahill, orice ființă umană și le-a pus măcar o dată în viață. Fără să divulge misterul pe ecran, cineastul conservă sensul miraculosului și lasă loc pentru continua mirare, nestrivind “corola de minuni a lumii”.

Regizor: Mike Cahill

Scenarist: Mike Cahill

Compozitor: Will Bates, Phil Mossman

Operator: Markus Förderer, Mike Cahill

Distribuţia:

Michael Pitt (Ian Gray)

Brit Marling (Karen)

Astrid Bergès-Frisbey (Sofi)

Steven Yeun (Kenny)

Archie Panjabi (Priya Varma)

Citiţi şi

Puzzle emoțional – Arrival

SHALIMAR – noua colecţia de Crăciun a Casei Guerlain

Iar începeți cu Halloween-ul?

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
1,498 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro Web analytics

catchy.ro