Jean Touitou – “Nu e nevoie să îţi arăţi sânii ca să fii sexi!”

Catchy

23 October 2017

Ne-am obişnuit, atunci când vine vorba de lumea modei, să ne gândim, implicit, la celebritate, strălucire, luminile rampei, măreţie şi foarte mulţi bani. Podiumuri pe care defilează modele ireal de perfecte, haine din materiale şi cu linii impecabile, reflectoare şi public cunoscător, toate te fac pe tine, “omul de rând”, să consideri, din start, că asta e o lume de care nu te poţi apropia, iar dacă ai face-o, probabil că ai părea ridicol, desuet, demn de luat în râs de cei care par că se simt atât de acasă în acest univers. Am dat, întâmplător, zilele astea, de interviurile unui creator care dă cu ciocanul în toate aceste tipare şi clişee şi care a făcut carieră în lumea modei pledând pentru „sublimul simplităţii” şi pentru minimalismul ca formă de artă. Se declară duşmanul industrializării modei, producţiei la scară largă, uniformizării şi depersonalizării veşmintelor. Doamnelor și domnilor, JEAN TOUITOU!

inside-the-mind-of-jean-touitou-a-p-c-founder-designer

Întemeietorul celebrului brand francez A.P.C. (Atelier de Production et de Création – Atelier de Producţie şi de Creaţie), s-a născut în Tunisia, în 1951, într-o familie de evrei. A ajuns la Paris în 1960, şi-a luat diploma în istorie la Sorbona, iar apoi, în 1975, a intrat în lumea modei din întâmplare, lucrând mai întâi pentru luxoasa casă de modă Kenzo. Doisprezece ani mai târziu, fondează A.P.C, dar până când brandul a devenit cunsocut şi profitabil, Touitou a fost designer din umbră pentru mai multe case celebre.

Creaţiile sale, cu linii simple şi minimaliste, s-au vrut o reacție la excesul anilor ’80, iar în jurul lor s-a format, în timp, un adevărat cult. Nici acum, însă, când creaţiile sale sunt atât de apreciate de cunoscători, Touitou nu îşi semnează hainele, întrucât se consideră mai degrabă un producător, în sensul muzical al termenului. Mai mult, respinge ideea de a lega design-ul de celebrităţi, care, în opinia sa, trebuie să îşi vadă de vieţile lor, şi crede că succesul unei creaţii nu stă în relaţia acesteia cu o muză-vedetă: „Când întâlneşti oameni al căror singur merit este acela că sunt faimoşi, trebuie să te întrebi despre substanţa lor. Din păcate, trăim în această lume care acordă atât de mare importanţă celebrităţii, dar noi (A.P.C., n.r) reuşim să supravieţuim şi fără acest tip de marketing”, spunea Toitou într-un interviu acordat în urmă cu trei ani lui Olivier Zahm, în „Purple Magazine”.

01-apc-mens-fall-17

Deşi A.P.C. a pornit, iniţial, ca un brand pentru bărbaţi, Jean Touitou merge şi mai mult împotriva valului atunci când vine vorba de hainele pentru femei şi se revoltă din cauza sexualizării excesive a modei feminine contemporane: „De ce oamenii ţin să arate doar acele părţi ale corpului femeii menite să declanşeze dorinţa sexuală? Nu e nevoie să îţi arăţi sânii ca să fii sexi!”, spune el, într-un articol recent din New Yorker, unde se arată că A.P.C. este cunoscut pentru look-ul aparent modest, dar plin de gust, al fustelor de denim puţin peste genunchi, al puloverelor pe gât în culori neutre ori al sandalelor din piele cu toc înalt şi mici catarame aurii.

apc2

Printre primii designeri care au îmbinat arta cu moda, Touitou este un critic fervent al inculturii, democratizării artei, snobismului şi goanei după câştig din lumea modei. Oamenii care au o afinitate pentru stilul hainelor produse de A.P.C. nu simt că fac parte dintr-o maşinărie de marketing, spune creatorul francez. El crede că omenii de afaceri încearcă să vândă luxul unui public larg lipsit de cultură, deşi cultura trebuie să se îmbine cu luxul, iar artiştii şi industriaşii trebuie să se respecte reciproc:

„Lumea modei are nevoie de o reorganizare globală, pentru că aşa nu se mai poate continua. Creatorii sunt epuizaţi, cei care scriu sunt epuizaţi. Ce este moda azi, la finalul unei zile? Mari show-uri, titluri de deschidere, primele rânduri, parfum şi genţi scumpe. Cei care vând haine în ceea ce se cheamă modă sunt aşa numiţii oameni ai fast-fashion (modei rapide). Când văd oameni care aleargă de la New York la Londra şi la Paris sau Milano ca să urmărească croaziera unei colecţii, mă gândesc la pescarii aflaţi veşnic pe mare. Ajung să nu îşi mai vadă familiile, din cauza circului din modă!”, declara Jean Touitou în mai, la aniversarea de 30 de ani a brandului, pentru revista Vogue.

Deşi pledează pentru simplitate şi minimalism, fondatorul A.P.C. spune un NU răspicat uniformizării şi dictaturii străzii în modă şi stil. Când, în 2014, aşa numitul trend Normcore – al hainelor normale şi lipsite de pretenţii – s-a globalizat, iar principiul „NU sunt decât un individ dintre alte şapte miliarde” a devenit deviză pentru ceea ce înseamnă îmbrăcăminte, Touitou a fost cel mai dezamăgit. El explică în noua sa carte, „Transmission”, apărută şi la noi, anul acesta, la editura Phaidon Press, că a fondat A.P.C. pentru a lupta să găsească cel mai bine proporţionat pulover şi „cea mai normală” pereche de jeans.

http_hypebeast.comimage201710jean-touitou-apc-transmission-interview-7

În cei treizeci de ani de existenţă, cunoscătorii spun că Atelierul de Creaţie şi Producţie al lui Touitou a devenit un far călăuzitor al normalităţii bine stabilite şi definite din lumea modei.

Ne-au mai plăcut:

bluză APC

pantaloni A.P.C

APC

geantă APC

 Nati Dumitriu



Citiţi şi

Eu nu vreau să schimb lumea…

Imaginea de apoi

Nu moda, nu anotimpurile te pun pe drumuri în căutarea hainelor

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
2,691 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro