„Le Dîner en Blanc”, la București. Cine va veni și ce va ieși

Catchy

2 August 2017

Paris, 1988. Omul de afaceri François Pasquier, întors recent după un lung sejur în Polinezia, se gândește să-și reîntâlnească prietenii epicurieni la un picnic în Parc de Bagatelle (24 de hectare!) din Bois de Boulogne. Atât de mulți au confirmat participarea (200), încât François le-a cerut să vină îmbrăcați în alb pentru a se recunoaște și găsi mai ușor. De atunci, evenimentul elitist denumit Le Dîner en Blanc a fost reeditat în fiecare an în Paris: următorii doi ani, în același loc, apoi, datorită numărului crescut de participanți (400 în 1989 – fiecare prieten putea să vină însoțit de un prieten – , 800, în 1990, până la 13.000 în 2014), în mereu alte locuri publice, prestigioase și emblematice pentru orașul de pe Sena. Din 1991, ținute secrete până în ultimul moment, pentru a evita neplăcerile cu autoritățile. Așa s-a născut și misterul…

În 2009, Aymeric, unul dintre fiii lui François Pasquier, înființează DEB International și organizează primul Dîner en Blanc în afara Franței. Se va întâmpla peste Ocean, la Montreal. Dar abia ediția de la New York, din 2011, i-a dat cu adevărat anvergura internațională. De la 17 dineuri în 2011, 34, în anul următor, 50, un an mai târziu, s-a ajuns în 2017 ca peste 70 de orașe din 35 de țări de pe cinci continente să capete licența de a găzdui un dineu în alb. Iar pe lista aceasta apare pentru prima dată și Bucureștiul, pe 24 august, unde organizatorii locali estimează că vor participa între 800 și de 1000 persoane.

Exigențele acordării dreptului de a organiza un asemenea eveniment sunt mari. În 2014, 800 de orașe au cerut să participe la acest eveniment. După o selecție drastică, organizatorii au autorizat doar 50, printre care Montreal, New York, Mexico, Singapour, Stockholm, Kigali, Sidney sau Johannesburg și în acel an numărul global de participanți a depășit 120.000. Dar obiectivul declarat este apărarea unora dintre cele mai frumoase valori ale umanității – prietenia și convivialitatea – și nu doborârea unui record de mulțime.

Diner-en-Blanc-Paris-2014-Invalides-Pont-Alexander-III

Paris, 2014 – Pont Alexander III

Pont des Arts (1991), Champ-de-Mars (1993), curtea muzeului Louvre (1994 și 2010), Les Invalides (2006), Place de l’Étoile (2007), Champs-Élysées (2008), Place de la Concorde (2009), simultan în curtea bisericii Notre-Dame de Paris și curtea muzeului Louvre (2011), terasele palatului Chaillot și Place des Vosges(2012), Pont de la Concorde și alte cinci poduri pariziene (2014), Jardin du Palais-Royal în 2004 și 2015, Place Vendôme (2016), spațiul din fața primăriei (Hôtel de ville) în 2017.

Trebuie spus însă că evenimentele pariziene au un specific greu de replicat în altă parte a lumii. Oriunde, DEB este coordonat deschis, cu ajutorul Facebook și Twitter, dar și al autorităților municipale. Mai puțin în Paris, unde evenimentul este o uriașă demonstrație a puterii viului grai și a legăturilor sociale. Parisul este încă o societate stratificată, cu o incredibilă rețea orizontală în cadrul unei clase, așa că regulile nescrise ale privilegiului au permis secretul din jurul acestei cine în alb. Lista invitaților este creată strict pe prietenii: o piramidă amicală, în care prieteni de încredere invită propriii prieteni de încredere. Și în ciuda uriașei și vizibilei participări, evenimentul a rămas privat, discret, nedetectabil în mecanismul organizării impecabile. Nimeni nu știe sigur cine decide în fiecare an ce oameni sunt invitați să creeze mese în acea seară. Un amestec de mister, anacronism și capriciu, care s-a păstrat intact. De aceea, mulți parizieni încă se miră când văd în fiecare an mulțimi de oameni îmbrăcați în alb ocupând spații publice pentru o petrecere… privată.

Ca să înțelegeți mai bine spiritul acestui rafinat banchet care celebrează arta de a trăi, în Paris se adună în fiecare an între 10 și 15 mii de participanți. Evenimentul se desfășoară fără autorizație, după pricipiul flash mob-ului, dar beneficiază de o excepțională toleranță datorită modului impecabil de organizare și disciplinei participanților. Comesenii recrutați prin cooptare sunt anunțați în ultimul moment unde va avea loc reuniunea, cel mai adesea printr-un sms sau mail.

1

Cum sugerează și numele, la această cină în aer liber, toată lumea vine îmbrăcată în alb. Nu ivory, off-white sau beige. Mesele, scaunele și decorațiunile sunt neapărat albe și ele. Tradiția impune să-ți aduci propria masă pliantă, propriile scaune, față de masă, șervete, coșul cu mâncare gourmet, farfurii, pahare și tacâmuri elegante. Plasticul este interzis, ca și mâncarea gen fast food ori berea. Pentru cei care nu reușesc să-și pregătească un coș gourmet special, există opțiunea de a-și comanda un meniu pregătit uneori de chef-i celebri care au dorit să-și asocieze numele cu acest banchet. În 2012, la Paris, Alain Ducasse, și în 2014, la New York, Todd English. De regulă, meniul cuprinde șampanie, vin, apă, hors d’oeuvres, un fel principal și desert.

dinner

Norocoșii particpanți se adună în diverse puncte de întâlnire de unde sunt preluați cu autobuzele și conduși la locul până atunci ținut secret. La destinație, un spectacol impresionant: din toate părțile se revarsă sute, mii de oameni îmbrăcați elegant în alb, care încep să-și aranjeze mesele în locurile prestabilite, ajutați, mai nou, și de voluntari.

dinner șervete

©Gonzalo Fuentes/Reuters

Când totul e gata, femeile, așezate de aceeași parte a meselor, și bărbații, de cealaltă parte, flutură șervetele. E semnalul începerii cinei, se deschid sticlele de șampanie și muzica bună și diversă (muzică tradițională franceză, jazz sau clasică) completează tabloul bon vivant timp de două ore. După care vin focurile de artificii care marchează începerea dansului și după încă două ore o trompetă dă semnalul de sfârșit. Toată lumea strânge până la ultimul dop și în foarte scurt timp, mereu înainte de miezul nopții, locul arată ca și cum nu s-ar fi întâmplat un picnic cu mii de oameni. Așa e la Paris.

***

În celelalte orașe, biletele se pun în vânzare la trei date diferite: primii, cei care au mai participat, urmează cei recomandați de către un membru, și apoi cei care se înscriu pentru prima oară. Lista e de obicei mult mai lungă decât locurile disponibile și biletele pentru ultima categorie se vând pe principiul primul venit, primul servit. Spre exemplu, pentru a doua ediție a DEB la Washington, din 26 august 2017, lista deschisă pe 26 iulie pentru cele 4500 de locuria disponibile s-a completat în câteva minute. Au rămas pe dinafară diferența până la 30.000 de doritori. Și țineți cont că acestui eveniment nu i se face publicitate, se merge doar pe recomandări. Iar la prima ediție, pe invitații trimise de Mrs și Mr White…

Unul dintre organizatorii americani declara: “Primul impuls a fost să simplificăm, să închiriem mese și scaune, pentru ca oamenii să nu le care prin tot orașul. Dar ne-am dat seama că am schimba spiritul acestui picnic prea mult. O bună parte din acest eveniment este călătoria până acolo. Să gândești dinainte, să fii gata, să faci rost de masă, de scaune, să pregătești mâncarea, să-ți alegi ținuta. A face toate lucrurile acestea prea ușoare ar distruge din farmecul petrecerii.”

Diner-en-Blanc-2017-Seoul-photo-Candydeshot-20170527-DEB-543-FINAL_600x400

Despre cum va fi la București știm, din comunicatul de presă, că există două premii oferite de partenerii evenimentului ce are venerabila vârstă de aproape 30 de ani: două cine exclusiviste, una într-o locaţie secretă, oferită de Cramele Recaş pentru cel mai „cool” cuplu și alta, „out of the box”, într-o locaţie absolut neconvenţională, oferită pentru cea mai inedită şi deosebită aranjare a unei mese“.

Nu știm însă dacă există uzanța de a motiva lumea cu astfel de “surprize” pentru a participa la un asemenea eveniment, chiar dacă e prima ediție. Ca să nu mai vorbim de jurizare… Cine va decide care este cel mai cool cuplu, juriul de la vreo emisiune TV de stil și bune maniere? Sau ce decorator cu competențe în arta aranjării mesei va aprecia care este “cea mai inedită și deosebită”? Dacă e chef Franz Conde, de la Hilton, care să fie locația aceea absolut neconvențională… Dacă nu e el, atunci cine?

Diner-en-Blanc-2017-Paris-photo-Valerie-Lanata_HD20170608_0439_600x400

Mai departe, vă lăsăm în compania organizatorilor de la București să vă lămurească despre cele două variante pentru accesul la picnic:

1. Participanții beneficiază din partea organizatorului de punerea la dispoziţie a locaţiei de amplasare a unei mese şi două scaune precum şi de programul de entertainment. Acestea, împreună cu un coş de picnic care să conţină veselă, tacâmuri (nu sunt admise cele de plastic), mâncarea şi maxim o sticlă de vin sau spumant de persoană, urmând să fie aduse la locaţie de către participanţi. Toate decoraţiunile, precum şi faţa de masă şi scaunele trebuie să fie albe! Important: Nu va fi permis accesul în locaţie cu altfel de băuturi sau cu cantităţi mai mari decât cele de mai sus. Accesul va fi controlat de organizatori şi, în cazul în care se constată că participanţii încearcă să intre cu alcool sau alte băuturi în afară de o sticlă de vin sau spumant, acestea vor fi reţinute la intrare.

Preţ: 350 lei/ 2 persoane

2. Participanţii primesc din partea organizatorului meniul – constând în aperitiv, fel principal şi desert, precum şi a unei sticle de vin şi a uneia de apă de persoană. De asemenea, masa îi va aştepta pregătită, cu veselă, tacâmuri şi pahare de lux. Totul gata pentru o cină de poveste şi distracţie pe măsură! Odată ajunși la picnic, participanţii îşi vor ridica meniurile şi băuturile şi vor fi conduşi la mese de către voluntari. Meniurile vor fi atent pregătite de către chef Franz Conde, executive chef al Athene Palace Hilton, partener al evenimentului. Vinul va fi pus la dispoziţie de către Cramele Recaş, iar apa minerală şi plată va fi oferită de către Coca Cola.

Preţ: 750 lei/ 2 persoane

Programul serii va debuta la ora 18:00 cu accesul participanţilor, iar timp de o oră, vor fi aranjate mesele pentru pachetul 1 și vor fi preluate meniurile pentru pachetul 2. Evenimentul se va încheia la orele 23:00.

Participanții la această primă ediție vor avea prioritate la achiziționarea biletelor pentru edițiile viitoare.

Înțelegeți ce doriți, că loc de interpretări și de mirări există. Dacă v-au convins ori sunteți suficient de curioși, vă puteți înscrie pentru achiziționarea a minimum două bilete, aici. Sperăm ca piața de entertainment să se fi maturizat suficient încât acest gen de eveniment să fie un succes. 

Puteți urmări pregătirile și pe pagina de facebook



Citiţi şi

Trebuie să încetez, trebuie să nu mă mai gândesc la Zelda

Săpunul, moartea pasiunii

Salvați-l pe Alain Delon!

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
5,012 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro