Ménage à trois. Quatre. Cinq…

Rodica Helmis

15 February 2016

rodica helmisMuza supremă  a lui Salvador Dali, Gala, care i-a fost și soție, a tulburat mulți artiști celebri. Gusturile excentrice i-au adus pe suprarealiștii începutului de secol  XX foarte  aproape unii de alții. Din toate punctele de vedere.

Rusoaica Elena Diakonova (Gala) l-a întâlnit pe poetul francez Paul Éluard, primul ei soț, în Elveția, într-un sanatoriu pentru tratarea tuberculozei. La scurt timp de la oficializarea mariajului, Gala s-a integrat în boema artiștilor, devenind sursă de inspirație atât pentru soț, cât și pentru alții, printre care Louis Aragon, Max Ernst și André Breton.

„Gala știa clar ce voia: plăcerea inimii și a simțurilor în compania unor genii”, menționează un contemporan al ei, André Thirion.

Un ménage à trois intervine destul de rapid și durează 3 ani. Cei doi soți îi oferă lui Max Ernst atât acces în budoar, cât și posibilitatea de a se implica în gesturile intime.

Max Ernst, Gala și Paul Éluard

Max Ernst, Gala și Paul Éluard

În consecință, „musafirul” o cinstește pe Gala cu portretizarea în tabloul „Întâlnirea prietenilor”.

a-friends-reunion-1922

Așezați, de la stânga la dreapta: Rene Crevel, Max Ernst, Dostoyevsky, Theodore Fraenkel, Jean Paulhan, Benjamin Peret, Johannes T. Baargeld, Robert Desnos. În picioare: Philippe Soupault, Jean Arp, Max Morise, Raphael, Paul Eluard, Louis Aragon, André Breton, Giorgio de Chirico, Gala Eluard.

În 1929, Éluard și Gala îl vizitează pe tânărul pictor suprarealist Salvador Dali în Spania. Dali era cu 10 ani mai tânăr decât ea și se speculează că încă nu cunoscuse o femeie, în sens biblic. Când Gala îi răspunde lui Dali la întrebarea „Ce vrei de la mine ?” prin „Vreau să mă ucizi”, drumul către legătura emoțională dintre ei devine ireversibil.

gala dali 1930

Gala și Salvador, începutul anilor’30

Deși a divorțat ulterior de Éluard, Gala a continuat să aibă relații și cu acesta, ba chiar și cu aprobarea soțului. Iar aprobările de acest fel s-au întins pe parcursul multor ani și a implicat mai mulți participanți.

Vreo 40 de ani mai târziu, Gala avea să primească de la Salvador Dali un castel la Púbol, unde pictorul a fost de acord să nu o viziteze decât dacă ea i-ar acorda în avans permisiunea scrisă.

„Îmi numesc soția: Gala, Galushka, Gradiva; Oliva, pentru fața ei ovală și culoarea pielii; Oliveta, diminutiv pentru Olive; și toate derivatele delirante Oliueta, Oriueta, Buribeta, Buriueteta, Suliueta, Solibubuleta, Oliburibuleta, Ciueta, Liueta. Îi mai spun și Lionette, pentru că, atunci când e furioasă, rage ca leul de la Metro-Goldwyn-Mayer”. (Salvador Dali)

„Gala era atrăgătoare fizic, măruntă, dar bine proporționată, cu pielea măslinie și cu ochi negri curioși… Pentru ea, fiecare secundă trebuia să reprezinte o răzbunare, o cucerire sau un avantaj.” (Leonor Fini, una dintre artistele din cercul de prieteni)

Când Dali devine deosebit de interesat de Amanda Lear și vrea, la rândul lui, să aducă acasă un al treilea personaj, Gala este la început recalcitrantă. Pictorul avea 60 de ani, Gala – 70, iar Amanda – 18.

12736128_10204254135193425_1359178964_n

Amanda Lear, Gala, Dali

Textul cu care a cucerit-o Dali pe tânără: „Ai cel mai frumos cap de mort pe care l-am văzut vreodată!”.

Observațiile Amandei despre tripla întâlnire: „Era foarte elegantă și îngrijită. Tușea mult, nu suporta fumul de țigară, deschidea tot timpul ferestrele și urla că toată lumea miroase urât… Cât despre Dali, vorbea despre mine de parcă vindea un aspirator : «Uită-te cât e de frumoasă! Întoarce-te, întoarce-te, mergi!»”.

Răspunsul Galei: „Trebuie s-o vedem cum arată în lumina soarelui…” . După un timp, Gala a cedat și, simțindu-și sfârșitul aproape, i-a cerut Amandei să-l ia de soț pe Dali după moartea ei. Tânăra a refuzat.

În ciuda faptului că depășise 70 de ani, Gala continua să aibă amanți, în general mult mai tineri decât ea. Mai ales oameni de artă. Nu se zgârcea la recompense materiale. Ba chiar a „marcat” relații absolut speciale, printre care o aventură cu Jeff Fenholt, rol principal în adaptarea pentru Broadway a operei rock „Jesus Christ Superstar”.

În tot acest timp, ea a fost și impresarul, și managerul pictorului Dali, care i-a acceptat toate capriciile, până la moartea ei. În plus, a considerat că ea o poate întruchipa cel mai bine pe Fecioara Maria în picturile sale. La urma urmei, Gala chiar era născută, simbolic și suprarealist, în zodia Fecioarei.

31949-02-The-Madonna-of-Port-Lligat-first-version-1949

Madonna of Port Lligat (1950)



Citiţi şi

Eşti muza mea, copila mea, femeia mea, iubita mea!

Din buza ei pică pasiunea…

Capcanele fericirii

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
2,514 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro