Sfaturi pentru slăbit

Smaranda Bedrosian

15 June 2016

SmarandaBedrosian 2Toată viața m-am luptat cu kilogramele în plus și știu cât e de greu să slăbești și, mai ales, să te menții.

Se scriu cărți, se publică studii, se inventează diete, se fac o groază de bani din dorința oamenilor de a slăbi, de a arăta bine, de a fi sănătoși, în ultimă instanță. Un lucru e însă clar: până acum nimeni n-a reușit să găsească soluția minune care să permită o slăbire intensă, fără niciun efort, fără niciun sacrificiu. Cel care va găsi medicamentul care va permite așa ceva va deveni, cu siguranță, cel mai bogat om din lume.

Din cauza asta n-o să-ți recomand regimuri de slăbit sau scheme de antrenament, sunt alții mai îndreptățiți s-o facă, nutriționiști, medici, antrenori.

O să-ți povestesc, din propria mea experiență, care sunt elementele care să te ajute să-ți atingi mai ușor targetul de a atinge o greutate normală. Recomandările mele reprezintă părerea mea personală despre domeniul ăsta atât de vast al scăderii în greutate, nu sunt recomandări medicale.

femeie

În primul și în primul rând, dacă ai tendința să te îngrași, nu lăsa kilogramele să se adune. E incomparabil mai ușor să dai jos 4-5 kg decât 20. Ca să scapi de 5 kg e suficient să ții o dietă strictă o lună de zile, ca să elimini 20 trebuie să-ți schimbi stilul de viață pentru cel puțin un an.

Alege dieta care ți se potrivește cel mai bine, pe care simți că ai putea s-o respecți pentru cât mai mult timp. Cu cât un regim e mai strict, cu atât e mai greu de ținut pe termen lung. Orice ai alege, încearcă să mănânci cât mai puțini carbohidrați (zahăr, dulciuri, pâine, făină, orez, cartofi) și cât mai multe proteine. O să observi rapid că dacă elimini complet din alimentație zahărul (inclusiv mierea), senzația de foame dispare aproape total. Drept compensație, eu folosesc îndulcitori, inclusiv la cafea, că n-o suport amară. Alege îndulcitorii care ți se par cei mai sănătoși pentru tine.

Bea cât mai multă apă, de preferat plată (cea minerală dilată stomacul). Chiar are efect. Plus că ai o ocupație, mai ales dacă faci parte dintre cei care mănâncă mecanic, fără să le fie foame. Nu bea sucuri. De niciun fel, nici de legume, nici de fructe. Îngrașă și nu conțin fibre. Punct. Dacă ții neapărat, bea limonadă cu îndulcitori sau băuturi carbogazoase fără zahăr. Nu sunt sănătoase, evident, dar măcar nu îngrașă și îți mai potolești pofta de dulce.

Nu te minți singur, cantitatea chiar are importanță, nu există alimente care să nu îngrașe deloc sau, și mai și, care să te ajute să slăbeşti (așa-zisele calorii negative). Nu există om care să se îngrașe și de la apă sau care să nu poată să slăbească, oricât de puțin ar mânca. Crezi că există vreo persoană care să fi ținut greva foamei și să nu fi slăbit? Unii au însă un metabolism mai lent sau o rezistență crescută la insulină. Aceștia, într-adevăr, trebuie să mănânce extrem de puțin ca să reușească să slăbească. Chiar și așa, caloriile contează, până la urmă, e un fel de matematică (nu chiar simplă) a organismului: dacă mănânci mai mult decât consumi, te îngrași și vice-versa.

Deci porțiile chiar au importanță. Nu există regim în cantități nelimitate. Încearcă să folosești farfurii cât mai mici, o să ai senzația că mănânci mai mult decât dacă ai pune o cantitate mică de mâncare într-o farfurie de 30 de cm. Se pare că un efect de scădere a senzației de foame îl are și vesela de culoare închisă. Încearcă să respecți regula de a mânca numai cu furculiță și cuțit, stând la masă. În felul ăsta elimini ronțăielile.

Nu-i invidia pe cei care par veșnic slabi, mai bine urmărește-i cu atenție și ia-le exemplul. Vei observa că majoritatea (cu foarte puține excepții) mănâncă puțin (probabil mult mai puțin decât tine) și își supraveghează cu strictețe dieta. Mulți fac regulat sport sau sunt foarte activi, genul de oameni care nu pot sta locului, se mișcă în permanență și preferă oricând o activitate în aer liber în locul canapelei din sufragerie (spre deosebire de tine, nu-i așa?)

Fii cât mai ocupat, fă-ți de lucru, inventează treburi, drumuri. N-o să mai ai timp să te gândești prea mult la mâncare. Mulți se îngrașă pentru că mănâncă atunci când sunt nervoşi, de supărare sau, pur și simplu, de plictiseală. Dacă ți-e tare greu să renunți la gustări, rezumă-te la floricele de porumb sau la legume tăiate în bastonașe. Nu mânca alune, sâmburi, semințe decât ca parte dintr-o dietă anume, au incredibil de multe calorii.

Dacă mănânci des la fast food și ți-e greu să renunți complet, măcar alege șaorma cu nimic (adică fără sosuri și cartofi prăjiți, numai carne, legume și lipie, din care doar ciugulești) sau orice fel de salate (atenție la porții, uneori sunt foarte mari), cu sos de vinegretă sau de iaurt, nu cu maioneză. Dacă mori de poftă, mai bine mănâncă un hamburger simplu de la Mec (254 kcal), decât orice de la KFC (cel mai simplu sandviș are 320 kcal). Despre cartofi prăjiți, cola și gogoși n-are rost să discutăm aici…

Dacă ești înnebunit după dulciuri, poți să-ți permiți din când în când câte o porție de înghețată simplă (fără biscuite, frișcă, sos de ciocolată, nuci sau alune) sau, mai bine, de sorbet. Este desertul cu cele mai puțin calorii. Apropo, dulciurile destinate diabeticilor îngrașă aproape la fel de mult ca cele preparate cu zahăr. Ar fi mai bine să le eviți.

Nu mânca fructe, îngrașă. Fructele nu sunt alimente de regim. Dacă mori de poftă, fii atent la cantitate. Banana (una) ține de foame (dar are ceva mai multe calorii), mărul (și, în general, fructele acide) îți provoacă o foame teribilă. Evită-le. Dintre toate fructele, cel mai mult îngrașă strugurii, cel mai puțin pepenele roșu.

Mănâncă cât mai multă carne, dar nu cârnați, mezeluri grase, salam. Nu mânca pielea de pui, conține multe grăsimi. Nu bea lapte, nu mânca brânză telemea, au multe calorii.

Nu mânca musli sau orice fel de cereale îndulcite la micul dejun. Îngrașă nemaipomenit de tare. Dacă nu mă crezi, citește ingredientele pe cutie și ai să te îngrozești.

E de preferat să-ți prepari mâncarea singur. Marea majoritatea a alimentelor gata preparate conțin, în afară de conservanți, foarte mult zahăr adăugat. Din păcate, timpul nu ne permite întotdeauna să ne transformăm în bucătari.

Dacă ai mai mult de slăbit și trebuie să ții regim o perioadă lungă de timp, nu te cântări prea des și măsoară-ți circumferințele o dată pe lună. Perioadele de scădere în greutate sunt întotdeauna întrerupte de perioade de platou, de stagnare, în care însă de obicei se scade în dimensiuni.

Corpul uman este genetic construit astfel încât să economisească energie pentru perioade de stres sau de foamete (gândește-te la omul preistoric, cât de greu îi era să facă rost de mâncare). De aceea, cel mai greu este să te menții după ce ai slăbit, pentru că organismul are tendința să recupereze cât mai rapid ceea ce a pierdut. Nu te da bătut, încearcă să-ți schimbi stilul de viață, bucură-te pentru orice îmbucătură pe care n-ai mâncat-o, nu suferi după mâncarea la care ești nevoit să renunți. Orice kilogram în minus este o victorie, mai ales pentru sănătatea ta, nu o frustrare pentru plăcerea pe care ți-ai refuzat-o.

Cea mai mare bucurie este să te simți bine în pielea ta. Iubește-te!

Pe Smaranda o găsiţi cu totul aici.

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂  Trimite-ne textul pe office@catchy.ro.

Citiţi şi

Hai, sictir!

O să fie bine! …mințeam

Divorțată, un copil, caut bărbat mai tânăr pentru căsătorie

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
12,743 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro Web analytics

catchy.ro