Cum se transformă corpul în timpul postului

29 March 2021

De vorbă cu Maria Martac, biolog, consultant în nutriție și Health Coach în cadrul Clinicii DigestMed, despre post. „Atunci când ținem post vorbim de posibilitatea reală, recunoscută medical, de prelungire a vieții”.

Postul Paștelui, supranumit Postul Mare, reprezintă pentru creștini una dintre cele mai importante perioade din an. Dincolo de însemnătatea sa religioasă, postul este o perioadă în care se produc extrem de multe transformări la nivel fizic, transformări recunoscute de către comunitatea medicală. Din punct de vedere al nutriției, postul înseamnă abținerea de la alimente de origine animală, precum și de la alcool, iar efectele sale pozitive implică o îmbunătățire a sănătății generale și chiar prelungirea vieții.

Reducerea cu doar 12% a consumului zilnic de calorii poate îmbunătăți sănătatea generală a organismului și chiar prelungi durata de viață. Studiile de specialitate au surprins îmbunătățiri ale indicilor de masă corporală, ale toleranței la glucoză sau ale acțiunii insulinei, precum și scăderea proceselor inflamatorii. Mai mult decât atât, la persoanele care țin post se remarcă o creștere a performanțelor intelectuale și a eficienței acțiunilor cotidiene, instalându-se de asemenea un sentiment de claritate, flexibilitate și o energie pozitivă.

Căror persoane le este contraindicat postul?

Postul poate fi ținut de către orice persoană sănătoasă din punct de vedere clinic, cu excepția copiilor în creștere și al femeilor însărcinate. Postul nu este recomandat persoanelor care suferă de cancer, malnutriție, diabet de tip 1 sau alte afecțiuni precum guta sau aritmia cardiacă. Nu în ultimul rând, postul nu este recomandat bătrânilor, persoanelor care au suferit transplanturi sau au tratamente imunosupresoare pentru diferite afecțiuni. (n. r. Informați-vă despre cum functioneaza imunitatea și despre boli genetice.)

Alimente recomandate pentru a fi consumate în timpul postului

Chiar dacă alegem să ținem post, organismul nostru are în continuare nevoie de toți macronutrienții (proteine, lipide și glucide) micronutrienții (vitamine, minerale), fibre și apă. Atunci când vorbim de sursele de proteine vegetale obligatorii, putem aminti mazărea, ciupercile, quinoa, fasolea, cânepa, năutul, amaranth-ul, alunele, migdalele, avocado, zarzavaturile, brocolli sau dovlecelul.

Dacă ne gândim la sursele de Omega 3 și 6, notăm aici semințele de in, ulei de floarea soarelui presat la rece, măsline sau dovleac. Printre carbohidrații complecși, cu descărcare prelungită, se numără orezul și pastele integrale, precum și biscuiții și pâinea din macriș integral. Nu în ultimul rând, este important să consumăm fructe și salate din legume crude de exemplu morcov, țelină, pătrunjel, varză, gulie sau pregatite la aburi păstârnac, sparanghel, praz. De asemenea, recomand în aceste perioade consumul de ceaiuri medicinale neîndulcite din plante precum arnica, gălbenele, coada-șoricelului, soc, salvie, urzică, afin, tei, mentă, sânziene galbene, păpădie, tătăneasă.

Cele mai frecvente greșeli comise de persoanele care țin post

Doar pentru că în timpul postului putem consuma alimente de natură vegetală, nu înseamnă că trebuie să exagerăm cu ele. Astfel, este complet greșit să considerăm că putem ronțăi toată ziua dulciuri, covrigei, fructe sau semințe. Aportul excesiv de alimente, chiar dacă nu sunt de origine animală, determină apariția rezistenței la insulină și creșterea țesutului adipos.

Cel mai bun sfat pe care îl pot da persoanelor care țin post este să evite pe cât posibil așa numitele produse ‘de post’: covrigii, pateurile vegetale, gogoșile sau șnițelele din soia înecate în grăsimi trans (margarină*). Majoritatea pline de zahăr, conservanți și coloranți care nu fac altceva decât să ne îngrașe și să ne îmbolnăvească.

***

Publicăm următoarea precizare legată de margarină trimisă de Upfield ca drept la replică:

“Este important să ne alegem alimentele cu atenție, dar în România nu suntem în pericol să cumpărăm margarină care conține acizi grași trans dăunători. Produsele Upfield – Rama, Delma, Becel – nu conțin uleiuri parțial hidrogenate, care sunt o sursă de grăsimi trans, dăunătoare sănătății. Consumatorii se pot asigura de toate acestea consultând lista de ingrediente a fiecărui produs. De mulți ani, numai produsele care respectă regulamentele europene privind acizii grași trans pot fi comercializate în România.

Acest lucru înseamnă că numai produsele ce se încadrează în limita de 2g de conținut de acizi grași trans / 100g de conținut de grăsimi pot fi vândute în România, iar toate margarinele respectă deja acest lucru, inclusiv cele vândute de Upfield. Prin urmare, aceste produse alimentare nu pot fi asociate cu efectele negative ale acizilor grași trans asupra sănătății. Încă din 1995, predecesorul lui Upfield, Unilever, a luat decizia fără precedent de a elimina treptat grăsimile trans, ca răspuns rapid la cercetările care arătau că efectele grăsimilor trans asupra nivelului de colesterol erau cel puțin la fel de nefavorabile ca cele ale acizilor grași saturați. Upfield va continua să urmeze această practică și să o facă o prioritate.

Principalele ingrediente din margarine sunt uleiurile și grăsimile vegetale, care conțin și acizi grași nesaturați vitali pe care organismul nu îi poate produce. De exemplu, uleiurile de rapiță și de in de bună calitate din unele margarine conțin în mod natural acizi grași omega-3, iar uleiul de floarea-soarelui este un ingredient important datorită conținutului său ridicat de vitamina E și acizi grași omega-6.Ingredientele valoroase sunt păstrate și în timpul procesului de fabricație, deoarece implică practic amestecarea ingredientelor la rece.

Este important să alegeți grăsimile nesaturate și să reduceți aportul de grăsimi saturate, deoarece acestea din urmă pot crește nivelul colesterolului din sânge. Grăsimile nesaturate nu pot fi produse de corpul uman – motiv pentru care sunt numite grăsimi esențiale – deci consumul lor este esențial. Aceste tipuri de grăsimi contribuie la reducerea lipoproteinelor cu densitate scăzută (LDL), sau a colesterolului „rău” atunci când se substituie grăsimilor saturate.”



Citiţi şi

Ana

Cele mai nesigure alimente pentru consum

Sfârșit de an, început de an – direcții de inspirație (sănătate, iubire, bani, noroc)

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro