După opt ani ca director de creație al Casei Dior, Maria Grazia Chiuri și-a încheiat, neoficial, misiunea de a rescrie feminitatea haute couture. Ultimul său show – o reverență tandră în fața Romei natale – ar putea marca și o despărțire.
„The Beautiful Confusion” — sub acest titlu poetic și fellinian, Maria Grazia Chiuri a prezentat la Roma, în grădinile Villa Albani Torlonia, colecția Dior Cruise 2026 și o parte din Haute Couture toamnă-iarnă 2025-2026. Un spectacol care a semănat cu o scrisoare de dragoste adresată orașului natal și, poate, cu un rămas-bun spus în stil mare.
Titlul colecției este un omagiu direct adus filmului „8½” al lui Federico Fellini, a cărui denumire de lucru a fost „La bella confusione”. În film, criza creativă a regizorului Guido devine o punte între realitate, vis, memorie și fantezie. La fel și în creația lui Chiuri: emoțiile contradictorii, haosul fertil, amintirile și fragmentele de identitate feminină se contopesc într-o fuziune elegantă, neașteptată și profund personală.
Pe podium, manechinele au purtat rochii eterice din dantelă ivoar, cu aplicații inspirate de broderiile liturgice romane. Alte apariții au combinat croieli masculine cu transparențe subtile — jachete scurte din tafta barocă peste fuste ample din organza fumurie, sau costume negre riguroase îndulcite de volane și pliseuri diafane.
S-au remarcat și ținute inspirate de armuri renascentiste – cu talia marcată și linii sculpturale –, precum și piese monocrome în alb matlasat sau negru sever, în care austeritatea era mereu temperată de delicatețea materialelor. Totul într-un decor filmic, luminat ca o peliculă în sepia, în care Roma devenea partener vizual, nu un simplu fundal.
Publicul, în care s-au aflat Natalie Portman, Rosamund Pike, Deva Cassel, a fost invitat să respecte un cod vestimentar inspirat de eleganța anilor ’30, întregind atmosfera ca într-o scenă semnată de Fellini însuși.
Deși nu a fost făcut un anunț oficial, presa de modă speculează că aceasta ar putea fi ultima colecție Dior semnată de Chiuri. Printre numele vehiculate pentru preluarea direcției creative se află Jonathan Anderson, designerul de la Loewe.
Chiar dacă plecarea nu e confirmată, Chiuri își continuă discursul creativ într-un alt registru: restaurarea Teatrului della Cometa din Roma, împreună cu fiica sa, Rachele Regini. Un spațiu fără director artistic permanent, dar cu o viziune deschisă, fluidă, democratică. Un gest care confirmă implicarea sa culturală dincolo de podium.
Numită în 2016, Maria Grazia Chiuri a fost prima femeie care a condus creația Dior. A transformat casa într-o platformă de reflecție și manifest: a brodat feminismul pe tricouri, a colaborat cu artiste și filozofe, a îmblânzit rigurozitatea pariziană cu o intuiție italiană a senzualității și libertății.
Ce urmează? Nu știm încă. Dar moștenirea sa – în modă, în discurs social, în imaginea femeii contemporane – este deja o filă de istorie scrisă cu ace de brodat, dar și cu cerneală permanentă.
Citiţi şi
Citiți la timp, altfel copilul interior și nevoia lui de povești îți pot face surprize
Lăcrămioara DIOR – noroc și eleganță
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.