Românce de care ți-e mai mare dragul – “Huțancele”: Lady, prima stewardesă la Tarom și sora ei, Stela, pilot sanitar în Escadrila Albă

26 August 2023

Pe 26 august 1923, la Gura Humorului, s-a născut Elena Viorica Huţan (Lady pentru membrii echipajului) prima stewardesă cu diplomă din România! Pe care o obține în 1955. Din 1955, avea 32 de ani, până 1974, Viorica Elena Huțan va fi stewardesă la Tarom. Elena a fost sora aviatoarei din Escadrila Albă (al Doilea Război Mondial), Stela Huţan-Palade (14/27 martie 1921 – 15 august 2010).


Într-un interviu din 2004 pentru blogul revistatreișpe (avea 81 de ani) povestea:

Examenul nu era chiar aşa de uşor, spune doamna Huţan. Trebuia să ai o cultură generală, să ştii cîteva limbi străine, să zîmbeşti, să poţi conversa cu pasagerii. Să corespunzi fizic. Apoi, trebuia să stai bine cu sănătatea şi să nu fii o fricoasă. Sus, la înălţime, frigul intra peste tot. Bătea vîntul în avion. Zdrăngăneau geamurile şi uşile, de nu vă închipuţi. Ce, credeți că era ca în avioanele astea de acum?! Nici vorbă! Tu, însă, rîdeai frumos, ca să inspiri încredere celor din jur. Altfel nu se putea.”

O altă poveste, în același interviu:

În 1962, duceam nişte pasageri care emigrau în Israel. Eram la bordul unui avion cu patru motoare, deasupra mării. La un moment dat, mă cheamă comandantul în cabină: Lady, am rămas fără un motor. S-a simţit ceva? I-am zis că nu. Peste puţin timp, se mai duce un motor. În gîndul meu ziceam, ei şi?! Lasă că mai avem două, nu ne prăbuşim şi oricum există barcă de salvare. În cele din urmă, avionul a rămas fără nici un motor. Planam fără ele. Era cît pe ce să ne prăbuşim în Mediterană! Am reuşit totuşi, să aterizăm forţat pe o plajă, la Paphos, Cipru. Acolo era doar un măgar, care, atunci cînd a văzut ditamai magaoaia că se îndreaptă spre el, a zbughit-o speriat.

Încă ceva important: avionul acela a fost pilotat de o femeie, Elena Șenchea Popescu!

Elena Șenchea-Popescu la Strejnic, 1951 (vă las la finalul articolului un articol scris de această doamnă a aerului născut în 1928 la Ploiești unde a și absolvit școala de pilotaj în 1949. A scris o sumă de cărți și articole pe teme aviatice. A primit Diploma de Onoare cu insignă pentru merite deosebite în aviaţia sportivă și premiul Aeroclubului Franţei, comisia de Istorie, Arte şi Literatură.

În cei 20 de ani, a adunat 18.602 de ore de zbor în toată lumea și 8.602.000 de kilometri (de 180 de ori înconjurul Pământului pe la Ecuator). La fiecare milion de kilometri, a primit câte o medalie, iar la împlinirea a 7 milioane de kilometri performanța ei devine record mondial și Henri Coanda îi trimite o telegramă de felicitare.

O istorie bine documentată a stewardeselor o spune Nicoleta Gherman aici

Ea este Stela, sora Elenei.

A transportat nu mai puțin de 200 de răniți grav pe toată perioada cât a fost pe front. Era cea mai tânără aviatoare, mezina având 22 de ani în anul 1943, când s-a înrolat ca pilot voluntar în Escadrila Albă.

Dintre multele întâmplări de pe front, Stela Huțan povestește cum era să-și piardă viața, scăpând ca prin minune nevătămată. Zbura de la Simferopol la Kerci iar condițiile meteo erau nefavorabile. Transporta o încărcătură de sânge conservat și un căpitan medic. Trebuia să traverseze un lanț muntos, însă avionul nu putea să urce chiar dacă era turat la maxim motorul. Aproape că atingea cu roțile vârfurile brazilor. Calculând distanța, ia decizia să zboare indiferent de riscuri.

„Am văzut o mică trecere printre doi munți. Am măsurat din priviri lungimea aripilor, și mi-am spus că va merge! Și, într-adevăr, am reușit! RWD-ul meu, obosit și îngreuiat de ploaie, s-a strecurat totuși pe acolo! Am răsuflat ușurată!”. De la acel zbor, Mariana Drăgescu a numit-o „pilot de vreme rea”.

Despre Escadrila Albă

A fost o unitatea românească de avioane sanitare pilotate de femei înființată pe 25 iunie 1940 cu misiunea de evacua răniții de pe front. Și asta au făcut femeile pilot între 1940 și 1945.

Din Escadrila Albă au făcut parte prințesa Marina Știrbei (cea care a avut ideea și a făcut demersurile pentru punerea ei în practică), Nadia Russo, Mariana Drăgescu, Virginia Thomas, Smaranda Brăescu, Virginia Duţescu, Victoria Pokol, Eliza Vulcu, Maria Nicolae, Stela Huţan.

Citiți și Femei Pilot din Aviația română (1930-1970)

Și, cu mai multe nume și detalii, un articol tot despre aceste femei, aici, intitulat “We Can Do It”. 



Citiţi şi

Aveam 18 ani

Preocupările unei corporatiste devenite stewardesă peste noapte

Last call: destinaţii cu preţuri de la 79 euro dus-întors cu Tarom

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro