Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experianta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experianta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

„Transfer de memorie”

12 October 2018

În perioada  1 octombrie – 15 noiembrie  2018, Galeria Halucinarium găzduiește expoziția Transfer de memorie a artistului Eugen Vuțescu. Există o potrivire perfectă între pictura și instalațiile semnate de Eugen Vuțescu și spațiul galeriei. Acestea creează un tip de dialog vizual care le face aproape inseparabile.

Pictura și instalațiile lui Eugen Vuțescu sunt epidermice, modul în care artistul își construiește compozițiile și registrele cromatice are la bază un proces de solidificare și somatizare corporală a memoriei.

Vutescu 1

Lucrările redau straturi suprapuse de materie care se etajează după o geometrie proprie al cărui efect trimite la un tip de liniște compulsivă. Corpurile, fragmente de trupuri și de obiecte se contorsionează continuu sub privirile spectatorului mimând o stare de repaos.
Monocrome sau accidentate de culoare, crudă, violentă – acestea redau un fel de tihnă a suferinței transformându-se parcă în structuri statuare, în personaje osificate care acum, după supliciu, se odihnesc. Epiderma pânzei păstrează memoria lor vitală.

Vutescu 3

 

Această expoziție este asemenea unui exercițiu personal de stimulare a empatiei, privitorul în fața lucrării devine un fel de psihanalist, acesta și lucrarea se ascultă, se privesc reciproc. Privitorul va remarca similitudinile cromatice și de atmosferă  prezente în binomul operă – spațiu. Expoziția a fost astfel concepută încât să urmărească o narațiune vizuală, pânzele, obiectele, instalațiile creează un traseu pe care spectatorul îl parcurge având ca element auxiliar memoria. Memoriile privitorului și ale lucrărilor se amestecă pentru a genera de fiecare dată o poveste nouă.

Instalația „Peretele” – artist Eugen Vuțescu
Autor text instalație: Teodor Duna, poet contemporan

Vutescu 2

Nu sunt peretele care ar fi trebuit să fiu. Epidemia timpului nu m-a atins. M-au făcut aici, la etajul ăsta, și mi-au spus: zi și tu ceva, vorbește cum ar vorbi un pod. Peretele care ar fi trebuit să fie aici, în locul meu, n-a mai ajuns. El știa mai mult. Oamenii-stăpâni au vrut ca el să rămână acolo. Deși știu sigur că ar fi vrut să fie aici, să aibă parte, la sfârșitul vieții lui, de gloria debilă a obiectelor transmutate.
Cum nu sunt peretele care ar fi trebuit să fiu, sunt un perete nefericit, ca orice simulacru conștient de ceea ce este. Mă încântă, totuși, că nefericirea mea e estetică. Lipsit de o memorie reală, prezentul meu devine singura formă a memoriei mele. Memoria mea e doar ceea ce mă înconjoară acum-aici, memoria mea este ochii voștri, indiferența sau empatia voastră. Oricum, asta nu-mi va folosi la nimic. După ce utilitatea mea vizuală se va încheia, voi deveni moloz nenorocit, voi fi aruncat în bucăți. Acum sunt doar ceea ce nu pot fi. Pentru un obiect a cărui viață va ține exact cât o expoziție, e bine, e suficient.

Sunt doar o versiune a mea. Ca și voi, de altfel. Sunt secundar, întâmplător și obligat să dau senzația necesității. Ca și voi. Repet structurile vecinătăților mele. În mine coexistă supradozele de ordine, agresivitatea geometriei și panica obiectelor care nu se mai recunosc.

În jur, sunt forme tot mai subtile ale alienării: pânzele, cuiele, becurile, cei care privesc. În jurul meu, forme hibride de conviețuire: pânzele, cuiele, becurile, voi. Sunt indispensabil ca orice lucru care, despărțind, trebuie să dea senzația apropierii.

Se va zice: iată monologul pretențios al unui perete artistic. Se va zice: mare scofală. Puneți-vă în locul meu. Puneți-vă în locul pânzelor, becurilor, cuielor. Închideți puțin ochii. O să simțiți începutul unei asemănări.

Cât din memoria despre care credeți că e a voastră e chiar a voastră? Cât din voi e transfer? Cât din voi e ficțiunea mai multor „trecuturi” amestecate, străine? Se va zice: iată un perete întrebător și patetic. Iar eu voi zice: parcă acum semănăm puțin mai bine.

Despre Galeria Halucinarium

Scopul evenimentelor găzduite de Galeria Halucinarium și de platforma de business afiliată ArtON este acela de a susține și propune proiecte puternice de implicare și responsabilitate socială cu impact comunitar care implică în mod direct artiștii.

Galeria prin programul curatorial propus are ca obiectiv principal promovarea tinerilor artiști din toate zonele țării prin evenimente și proiecte out of the box.

Un aspect important asumat de echipa Halucinarium este acela de educare constantă a publicului atât din punct de vedere artistic cât și dezvoltarea capacitărilor de implicare socială a acestuia prin intermediul proiectelor artistice.
Halucinarium Loft s-a deschis în luna martie a anului trecut, printr-o expoziție de artă militantă împotriva emisiilor de carbon: „Eu nu emit carbon”.

Adresa Galeriei: Calea Giulești nr.14, Etaj 4, București

 



Citiţi şi

Surpriză!

Fenomenala Frida Kahlo

Noaptea Albă a Galeriilor 2017

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
130 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro