A ajuns Dumnezeu monedă de schimb, sperietoare de ciori?

17 November 2015

“Este adevărat că am ajuns într‑un impas. L‑am numi, simplu, lipsă de credință, de speranță, de viziune, de visuri.

Nicio mare promisiune nu mai este credibilă. Ați observat scăderea ciclului speranței în Occident? Creștinismul? 20 de secole. Scientismul? Două secole. Socialismul? Mai puțin de un secol. Europeanismul? O jumătate de secol. Rezultatul, o premieră istorică: frica fără speranță. Omul, acest mic mamifer născut prematur, mai viclean, dar și mai plăpând decât alții, s‑a temut mereu, și pe bună dreptate: de rinoceri, de Infern, de ciumă, de barbari, de intruși, de kalașnikov. Frica este destinul său, însă antidestinul pe care l‑a inventat pentru a rezista – renașterea morților, societatea fără clase, eternitatea prin artă sau alte calmante – a dispărut. Pentru prima oară, nu mai există un după. Nici în cer și nici pe pământ.”

Creștin, evreu, mulsulman, zoroastrian, piatră, pământ, munte, fum. Fiecare are un fel secret și unic de a relaționa cu Misterul și nu poate fi judecat. Rumi

Ei bine, noi considerăm că acolo unde nu există un răspuns este suficientă plantarea, stimularea unor posibilități. Dacă o singură persoană, popor, continent nu poate găsi răspunsuri, atunci este suficient să propui explicații, idei, soluții venind de la persoane care astăzi ne reprezintă, în care credem, pe care le urmăm. De aici soluția pe care o aveai în mână. O carte cu idei, o carte cu întrebări, o carte care va fi, cumva, un martor al acestor rătăciri, căutări, întrebări ale omului contemporan.

gueritee_blue

Pornind de la această stare de lucruri, deloc confortabilă, să studieze care este, dacă mai este, locul fenomenului religios în spațiul public european, cartea Dialogul religiilor în Europa unită, îngrijită de Iulia Badea‑Guéritée și Alexandru Ojică, se constituie într-un florilegiu de răspunsuri din partea unei pleiade de scriitori, profesori, jurnaliști, diplomați, oameni de opinie, preoți, teologi, sociologi, filosofi, politologi, comunicatori, români și străini.

Partea întâi

Bazele creștine ale culturii europene

Europa și creștinismul, HoriaRoman Patapievici

Creștinism, christofobie și democrație în Europa, Vasile Boari

Europa creștină, Europa speranței, Lucian Dîrdală

Europa întoarcerii la sine, Alexandru Ojică

Sensurile religioase ale unei soluții creștine în Europa de azi, Constantin Necula

Credem în Euro: Unitatea europeană pe postde religie civilă urmașă a creștinătății, Craig Willy

Ce se poate ascunde în spatele corectitudinii politice, Constantin Sturzu

Despre religie, Philippe Perchoc

Educația creștină în Europa, László Tőkés

„Sufletul Europei”: memorie și responsabilitate, Bogdan TătaruCazaban

Religia ortodoxă prin cuvânt, imagine, simbol, Iulian Nistea

Religia creștină, răspuns la criza europeană, Simeon Mureșan

Necesitatea de a crede. Noile funcții ale Bisericii, Iulia BadeaGuéritée

„Dați Cezarului…”, Raymond Clarinard

Marea bătălie pentru Europa Creștinăde‑abia acum începe, cu ceilalți în fața porților!, Cristian Unteanu

Partea a doua

Soluții interconfesionale în Europa

Dialogul dintre Uniunea Europeană și Biserici, Sorin Șelaru

Un spațiu ospitalier pentru religii și laicitate, Anca Manolescu

Contribuția etică a religiei în spațiul public francofon, Denis Müller

Una religio in rituum varietate. Despre comunicare interreligioasă în context multicultural, Madeea Axinciuc

Partea a treia

Religie și politică

Religie, cotidianitate și politică în România, Vasile Sebastian Dâncu

Iudaism și/sau democrație: relevanța și irelevanța, Michael Shafir

Partea nevăzută a sentimentului religios.Sensuri, taine, simboluri, Eugen Tănăsescu

Creștinul în politică, Valeriu Ghilețchi

Spania, câte ceva despre catolicism și putere, Lluís Alemany Giner

Religia în Africa. „De la mâncătoriide suflete la evangheliști”, JeanLuc Mouton

Libertatea religioasă și relația dintre Muftiatul CultuluiMusulman din România și statul român, Refi Ergun

Partea a patra

Teme ale lumii ortodoxe

Timpul Bisericilor nu a trecut, Marc-Antoine Costa de Beauregard

Taina iubirii: căsătoria mixtă în viziunea ortodoxă, Viorel Ioniță

Statul și cultele religioase în România: un model european, Victor Opaschi

Ce fel de cunoaștere a lui Dumnezeu promovăm azi?, Constantin Pătuleanu

Studiul religiei: situația din Româniadintr‑o perspectivă europeană, Radu Carp

Ora de religie. Criza 3.0 a modernitățiireligioase românești, Mirel Bănică

Ora de religie și civilizația Decalogului, Mihail Neamțu

Ce facem cu imaginea Bisericii Ortodoxe Române?, Radu Magdin

Noi strategii de comunicare și public relations în Biserică, Mihai Mădălin Parfeni

Partea a cincea

Dialoguri

Andrei Pleșu:„Credința deschide spre sens”

Teodor Baconschi:„Microcreștinismul parohial, o soluțiepentru resuscitarea eroismului creștin”

Nathalie de SennevilleLeenhardt:„Bisericile, laboratoarele societățiipluriculturale de mâine”

Oleg Serebrian:„Biserica Ortodoxă Rusă rămâne un instrumentpolitic important în Rusia”

Partea a șasea

Partea nevăzută a sentimentului religios.Sensuri, taine, simboluri

Doi, pentru că Trei. Cu majusculă, Cristina Hermeziu

Și dacă, într‑o zi, Dumnezeu?… Divina Comedie în teoriajocurilor, între alegerea revelației și alegerea credinței, Preda Mihăilescu

Coborârea, Daniela Rațiu

O autobiografie spirituală, Iuliana Alexa

lansare carte religii



Citiţi şi

„Ce veți spune când vă vor întreba cum ați putut permite genocidul din Gaza?”

Dacă timpul nu vindecă, ci e chiar boala?

Țara nu e o peluză, s-o conduci c-o vuvuzea

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro