“Este adevărat că am ajuns într‑un impas. L‑am numi, simplu, lipsă de credință, de speranță, de viziune, de visuri.
Nicio mare promisiune nu mai este credibilă. Ați observat scăderea ciclului speranței în Occident? Creștinismul? 20 de secole. Scientismul? Două secole. Socialismul? Mai puțin de un secol. Europeanismul? O jumătate de secol. Rezultatul, o premieră istorică: frica fără speranță. Omul, acest mic mamifer născut prematur, mai viclean, dar și mai plăpând decât alții, s‑a temut mereu, și pe bună dreptate: de rinoceri, de Infern, de ciumă, de barbari, de intruși, de kalașnikov. Frica este destinul său, însă antidestinul pe care l‑a inventat pentru a rezista – renașterea morților, societatea fără clase, eternitatea prin artă sau alte calmante – a dispărut. Pentru prima oară, nu mai există un după. Nici în cer și nici pe pământ.”
Ei bine, noi considerăm că acolo unde nu există un răspuns este suficientă plantarea, stimularea unor posibilități. Dacă o singură persoană, popor, continent nu poate găsi răspunsuri, atunci este suficient să propui explicații, idei, soluții venind de la persoane care astăzi ne reprezintă, în care credem, pe care le urmăm. De aici soluția pe care o aveai în mână. O carte cu idei, o carte cu întrebări, o carte care va fi, cumva, un martor al acestor rătăciri, căutări, întrebări ale omului contemporan.
Pornind de la această stare de lucruri, deloc confortabilă, să studieze care este, dacă mai este, locul fenomenului religios în spațiul public european, cartea Dialogul religiilor în Europa unită, îngrijită de Iulia Badea‑Guéritée și Alexandru Ojică, se constituie într-un florilegiu de răspunsuri din partea unei pleiade de scriitori, profesori, jurnaliști, diplomați, oameni de opinie, preoți, teologi, sociologi, filosofi, politologi, comunicatori, români și străini.
Partea întâi
Bazele creștine ale culturii europene
Europa și creștinismul, Horia‑Roman Patapievici
Creștinism, christofobie și democrație în Europa, Vasile Boari
Europa creștină, Europa speranței, Lucian Dîrdală
Europa întoarcerii la sine, Alexandru Ojică
Sensurile religioase ale unei soluții creștine în Europa de azi, Constantin Necula
Credem în Euro: Unitatea europeană pe postde religie civilă urmașă a creștinătății, Craig Willy
Ce se poate ascunde în spatele corectitudinii politice, Constantin Sturzu
Despre religie, Philippe Perchoc
Educația creștină în Europa, László Tőkés
„Sufletul Europei”: memorie și responsabilitate, Bogdan Tătaru‑Cazaban
Religia ortodoxă prin cuvânt, imagine, simbol, Iulian Nistea
Religia creștină, răspuns la criza europeană, Simeon Mureșan
Necesitatea de a crede. Noile funcții ale Bisericii, Iulia Badea‑Guéritée
„Dați Cezarului…”, Raymond Clarinard
Marea bătălie pentru Europa Creștinăde‑abia acum începe, cu ceilalți în fața porților!, Cristian Unteanu
Partea a doua
Soluții interconfesionale în Europa
Dialogul dintre Uniunea Europeană și Biserici, Sorin Șelaru
Un spațiu ospitalier pentru religii și laicitate, Anca Manolescu
Contribuția etică a religiei în spațiul public francofon, Denis Müller
Una religio in rituum varietate. Despre comunicare interreligioasă în context multicultural, Madeea Axinciuc
Partea a treia
Religie și politică
Religie, cotidianitate și politică în România, Vasile Sebastian Dâncu
Iudaism și/sau democrație: relevanța și irelevanța, Michael Shafir
Partea nevăzută a sentimentului religios.Sensuri, taine, simboluri, Eugen Tănăsescu
Creștinul în politică, Valeriu Ghilețchi
Spania, câte ceva despre catolicism și putere, Lluís Alemany Giner
Religia în Africa. „De la mâncătoriide suflete la evangheliști”, Jean‑Luc Mouton
Libertatea religioasă și relația dintre Muftiatul CultuluiMusulman din România și statul român, Refi Ergun
Partea a patra
Teme ale lumii ortodoxe
Timpul Bisericilor nu a trecut, Marc-Antoine Costa de Beauregard
Taina iubirii: căsătoria mixtă în viziunea ortodoxă, Viorel Ioniță
Statul și cultele religioase în România: un model european, Victor Opaschi
Ce fel de cunoaștere a lui Dumnezeu promovăm azi?, Constantin Pătuleanu
Studiul religiei: situația din Româniadintr‑o perspectivă europeană, Radu Carp
Ora de religie. Criza 3.0 a modernitățiireligioase românești, Mirel Bănică
Ora de religie și civilizația Decalogului, Mihail Neamțu
Ce facem cu imaginea Bisericii Ortodoxe Române?, Radu Magdin
Noi strategii de comunicare și public relations în Biserică, Mihai Mădălin Parfeni
Partea a cincea
Dialoguri
Andrei Pleșu:„Credința deschide spre sens”
Teodor Baconschi:„Microcreștinismul parohial, o soluțiepentru resuscitarea eroismului creștin”
Nathalie de Senneville‑Leenhardt:„Bisericile, laboratoarele societățiipluriculturale de mâine”
Oleg Serebrian:„Biserica Ortodoxă Rusă rămâne un instrumentpolitic important în Rusia”
Partea a șasea
Partea nevăzută a sentimentului religios.Sensuri, taine, simboluri
Doi, pentru că Trei. Cu majusculă, Cristina Hermeziu
Și dacă, într‑o zi, Dumnezeu?… Divina Comedie în teoriajocurilor, între alegerea revelației și alegerea credinței, Preda Mihăilescu
Coborârea, Daniela Rațiu
O autobiografie spirituală, Iuliana Alexa
Citiţi şi
„Ce veți spune când vă vor întreba cum ați putut permite genocidul din Gaza?”
Dacă timpul nu vindecă, ci e chiar boala?
Țara nu e o peluză, s-o conduci c-o vuvuzea
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.