Femei cu sânge-n ele

Mihaela Ionescu

31 May 2014

Comandorul în retragere Marie-Anne Drăƒgescu a fost singura femeie-pilot din aviația militară română care a luptat atât împotrivă sovieticilor, cât și împotriva naziștilor. Medevac-pilot, adică transporta răniții de război cu niște avioane Polish RWD 13, albe, cu Crucea Roșie pe ele, aflate în componența White Squadron/ Escadrila Albă,

Drăgescu

S-a născut pe 7 Septembrie 1912 la Craiova și s-a stins pe 24 Martie 2013 la București, la vârsta de aproape 101 ani! A fost decorată în timpul regalității cu Ordinul Vulturul German (1944), Ordinul Crucea Reginei Maria (1943) și Crucea de Aur a Ordinului Virtutea Aeronautică (1944), cu Ordinul Național Steaua României în grad de Cavaler (2003), iar pe data de 7 Septembrie 2012, în ziua în care împlinea 100 de ani (!) a fost decorată cu Emblema Onoarea Armatei Române.

„Escadrila Albă” era unitatea românească de avioane sanitare pilotate de femei, România fiind la acea data singură țară din lume care dispunea de o astfel de unitate. Eroina noastră a obținut brevetul de pilot la vârstă de 23 de ani, cel de-al șaptelea brevet feminin la momentul respectiv. S-a înscris la Școala de Pilotaj de la Băneasa pe ascuns. Ideea înființării unei astfel de grupări care să aibă că piloți exclusiv femei i-a aparținut Prințesei Marina Stirbey (1912-2001), ea însăși pilot. Din prima până în ultima zi de război, Escadrila cu cele 9 doamne pilot a transportat răniți și medicamente în cele mai vitrege condiții, o mână de femei care au ales mizeria și suferința, provocarea și riscul.

După obținerea brevetului în 1935, Marie-Anne Drăƒgescu lucrează timp de 3 ani la Aeroclubul Regal Român, perioadă în care are ocazia să-i cunoască pe faimosul pilot și romancier francez Antoine de Saint-Exupery și pe Smaranda Brăescu, prima femeie pilot din România. După Război rămâne în aviația civilă, domeniu în care profesează ani buni că instructor de zbor la Școala de Aviație.

Din păcate, așa cum îi stătea bine noului regim comunist de după abolirea Monarhiei, în anul 1957 a fost concediată fără nici un argument, fiind nevoită să lucreze că funcționar public/dactilografă într-o clinică medicală. I s-a retras brevetul de pilot, a pierdut drepturile bănești cuvenite unui erou de azboi, a pierdut tot. „Origini nesănătoase”, mama sa fusese profesoară de muzică educată la un pension francez, tatăl, Colonel în Armată Regală.

Drăgescu 2

Marie-Anne Drăƒgescu a fost o femeie care ȘTIA SĂ ÎMBRACE TENACITATEA ÎN CATIFEA. Chiar dacă era o fire extrem de sportivă – practica intens câteva sporturi și traversase Dunărea înot, frecventa cu aceeași plăcere dineurile și banchetele înaltei societăți ale Bucureștiului interbelic. Nu încape îndoială că fusese înzestrată și cu frumusețe fizică, pe lângă inteligență și spiritul de aventură. Fotografiile ne-o înfățișează în două ipostaze ale feminității dusă la extreme: la manșa avionului de război și surprinsă într-un moment de cochetărie maximă, cu rouge-ul din dotare. 🙂 Este formidabil cum în condițiile date de natura meseriei nu uita că era femeie!

Mi-a făcut o deosebită plăcere să v-o prezint, mai multe povești inedite despre această legendă a aviației românești găsiți aici.



Citiţi şi

Cazul Dunkirk

Viitorul poate fi un coșmar – The Handmaid’s Tale

O singură întrebare am: de ce n-a căutat-o pe mama?

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
990 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro