Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experianta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experianta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Oslo: ZERO accidente cu pietoni sau bicicliști în 2019

28 February 2020

Vision Zero este un proiect multi-național ce datează din 1995 și care se referă la siguranța circulației rutiere având ca scop eliminarea deceselor sau a rănirilor grave în trafic. Aplicarea lui a început în Suedia în 1997. Principiul care reprezintă inima acestui proiect este “Viața și sănătatea nu pot fi niciodată schimbate pe alte beneficii în cadrul societății”, mai degrabă decât comparația mai convențională dintre beneficii și costuri. Când o valoare monetară este plasată pe viață și sănătate, iar această valoare este folosită pentru a decide câți bani să fie cheltuiți pe o rețea rutieră pentru a beneficia de reducerea riscului.

Autoritățile norvegiene au raportat pe 3 ianuarie că pe străzile capitalei Oslo nu a avut loc în 2019 niciun accident în care să fi fost implicați pietoni sau bicicliști. Cum au reușit? Simplu: au făcut centrul orașului zonă liberă de mașini.

Sursă foto: Getty Images

De la 41 de morți în accidente rutiere înregistrate în 1975, s-a ajuns la un singur deces în 2019, când un adult a intrat cu mașina într-un gard. La o populație de 673.000. În ultimii cinci ani, s-au luat măsuri drastice pentru reducerea numărului de mașini care pot circula în centrul orașului, inclusiv prin înlocuirea aproape în totalitate a parcărilor stradale cu benzi pentru bicicliști și pentru plimbări, ca și scumpirea taxei de acces. Până în 2019, când în centrul orașului nu mai vezi vreo mașină. Autoritățile nu doar că au redus numărul zonelor unde mai este posibil să conduci, dar au impus noi limite de viteză, mai mici.

O stradă din Oslo înainte și după re-proiectarea orașului. 

Dar parcă și mai impresionant este faptul că în întreaga țară, cu o populație de 5,3 milioane de locuitor, niciun copil sub 15 ani n-a murit în vreun accident de mașină. În SUA, principala cauză de deces a copiilor sunt accidentele de mașină – anual, mor 4000.

Mai există o măsură care a contribuit la această performanță: zonele din jurul școlilor din Oslo au fost reamenajate și semnalizate ca “heart zones” (zonele inimii) pentru a-i proteja pe elevii care vin pe jos sau cu bicicleta la școală, precum și interzicerea accesului mașinilor pe perioada orelor de curs.

Aici găsiți mai multe informații despre situația accidentelor în SUA, despre programul Vision Zero pentru eliminarea deceselor în trafic.

Oficialii norvegieni resposabili de politicile pentru mersul pe jos și pe bicicletă n-au declarat încă victoria programului Vision Zero, pentru că atingerea scopului ar însemna zero răniți, nu doar zero decese.

Și la noi ar fi mare nevoie de mai multă siguranță în trafic, care depinde în mod firesc de nivelul de educație și de gradul de civilizație. Am văzut destui șoferi neatenți, dar și câte unul care-și folosește bicicleta nu ca să facă sport sau ca să reducă poluarea, ci ca să care electrocasnice (cuptoare cu microunde sau chiar frigidere). Până s-o rezolva și la noi problema poluării cu gaze de eșapament, eu și ai mei biciclim doar în weekend. Ne-am luat un suport de bicicleta șmecher, cocoțăm zveltele noatre cu două roți în siguranță pe mașinuța hibrid și o tăiem la munte. Ceea ce vă recomandăm și vouă. 🙂



Citiţi şi

Noapte de vară

Topul celor mai sexy nume de mașini

În Viena se circulă cu autobuze electrice fără şofer!

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro