Amy Winehouse nu e Britney Spears

21 June 2011

Să ne înţelegem, Amy Winehouse este un fenomen. Cu calităţi vocale care nu i-au fost puse niciodată la îndoială nici de fani, nici de critică, mizând pe o muzică inteligentă, combinaţie teribilă de soul, R&B şi jazz, un idol al lumii de o candoare brutală care l-a făcut pe Quincy Jones să spună că Amy Winehouse este atât de talentată, încât probabil că vine de pe altă planetă.

Spre deosebire de alţi nebuni ai showbizului mondial, genul Britney Spears sau Pete Doherty, Amy a fost mereu stăpână pe vocea şi pe muzica ei, iar în momentul în care a găsit drumul până la microfon, a reuşit întotdeauna să-şi electrizeze audienţa.

Annie Lennox a încurajat publicul „să-i asculte muzica şi să-i ignore problemele“, însuşi marele Mick Jagger este un fan declarat al cântăreţei, pe care o descrie drept “o artistă minunată şi de mare clasă”, Karl Lagerfeld a menţionat-o printre “icon”-urile contemporane, Prince a invitat-o în 2008 să cânte un duet împreună, iar Elton John a spus că „Amy este, fără îndoială, cea mai bună cântăreaţă de pe Pământ“.

Cu un aspect bizar neo-retro, un coc uriaş supradimensionat de meşe, aparent cu greu susţinut de un trup din ce în ce mai firav, tânăra de numai 28 de ani este, după unii, o artistă originală, victimă a propriei celebrităţi, în timp ce alţii cred că e produsul unei interesante şi foarte elaborate strategii de marketing.

Un dezastru financiar şi personal

Copilul teribil al muzicii britanice şi regină a muzicii soul a devenit, probabil, unul dintre cele mai controversate personaje ale lumii, obiect de studiu pentru psihiatri şi pentru cei care se străduiesc, adeseori zadarnic, să urce în prima ligă stele nou-născute. Lui Amy i-a reuşit figura încă din primul an, după lansarea celui mai important dintre albumele sale (Black to Black – 2006), probabil cea mai rapidă ascensiune din istoria star-sistemului, ceea ce i-a făcut pe mulţi să-şi imagineze sofisticate calcule de marketing în laboratoarele britanice de produs super-staruri.

“Nu există nimeni care să fi căpătat atâta notorietate în numai 365 de zile”, scria presa lumii în urmă cu trei ani, după ce tânăra, pe atunci în vârstă de numai 24 de ani, reuşise să ocupe sistematic prima pagină a tabloidelor din întreaga lume, având deja un considerabil grup de admiratori şi o hoardă de contestatari care priveau cu milă, combinată cu scârbă, desfăşurarea de forţe a unei tinere a cărei rebeliune manifestă îi uluia şi pe cei obişnuiti cu “fabrica de aparenţe” din showbizul de înaltă clasă.

Incidentul de la Belgrad demonstrează că nu e aşa. Ameţită şi nesigură, Amy se apropia de microfon bălăbănindu-se, pentru ca apoi să se depărteze în confuzie, şi-a aruncat pantofii cu gesturi jalnice, a îngăimat câteva versuri către un microfon instabil, suportând ruşinea şi huiduielile celor aproape 20.000 de fani care se adunaseră să o vadă.

Amy a ratat, în felul acesta, o uriaşă şansă care i se acordase probabil când se aştepta mai puţin. Numai puţin ar mai fi fost. Sunt câţiva ani de când presa lumii vorbeşte despre „fenomenul Amy Winehouse“, evocându-i mai întâi „vocea imensă, folosită cu isteţime“, „potenţată“ în ochii publicului de „o problemă cu alcoolul bine pusă în scenă“. Combinaţia de talent uluitor şi dezastru personal plenar a născut o nouă Billie Holiday, o Nina Simone sau o Diana Ross, spuneau, la un moment dat, plini de entuziasm, critcii revistei „Spex“.

Problema cu alcoolul şi cu drogurile pare atât de bine “pusă în scenă” pentru că este reală, îşi spun acum toţi cei care realizează pierderea uriaşă pe care o reprezintă anularea acestui turneu. O situaţie delicată, în primul rând pentru artista venită direct de la reabilitare, care avea nevoie să-şi realimenteze conturile serios încercate. E vorba de bani, dincolo de orice. Amy ar putea să piardă contractul cu Universal Music, unde urma să scoată mai întâi un single, apoi un întreg album. Costurile pentru anularea segmentului European al turneului său sunt inimaginabile, iar banii care n-au fost câştigaţi cu această ocazie ar putea să devină un subiect de discordie între artistă şi managementul său.

Zvonuri din lumea muzicală spun că situaţia financiară era aşa de dură, încât managementul artistei n-ar fi oprit acest turneu – cu excepţia cazului în care diva ar fi chiar pe moarte. Sau poate că lucrurile stau exact pe dos, aşa cum s-a tot speculat de-a lungul vremii, poate că totuşi casa de discuri ştie să speculeze cu isteţime slăbiciunile vedetei.

O fetiţă cuminte şi supraponderală

Amy Winehouse nu a fost întotdeauna ceea ce este acum. Era o fetiţă aproape conformistă, puţin supraponderală, dar cu o voce suficient de mare pentru a fi luată în seamă de marii producători britanici – în momentul în care a lansat primul album, “Frank” (2003), primit cu caldură de critica britanică.

Persoana de o extravaganţă bizară pe care o ştim astăzi s-a “născut” odată cu apariţia celui de-al doilea album, „Back to Black,“ ocazie cu care artista s-a prezentat într-o „montură“ stranie, cu o coafură stil “Beehive” a anilor ‘60 şi cu ochii marcaţi zdravăn cu tuş în stil Cleopatra – moment salutat, de altfel, de toată lumea. Presa britanică a sărbătorit-o atunci pe Amy Winhouse ca pe un „copil teribil“ al muzicii, iar apoi s-a tot scris ca Amy îşi dă toată silinţa să fie la înălţimea acestui supranume, făcând, pe lângă extraordinara sa muzică, şi aceleaşi excese cu alcool şi droguri ca multe alte “genii“ ale breaslei.

Oricum, nebunia de care a dat dovadă de-a lungul timpului Amy Winehouse a fost total diferită de cea a altor staruri care s-au consacrat în acelaşi mod, de la Britney Spears la Lindsay Lohan sau Pete Doherty. Amy era stăpână, în primul rând, pe vocea şi muzica ei, ceea ce o scoate din lista vedetelor comerciale, deşi, de-a lungul timpului, papparazzi au surprins-o fie ieşind din cluburi abia ţinându-se pe picioare, ca urmare a unui abuz de alcool sau de droguri, fie acoperită doar de un sutien şi alergând pe străzi în plină iarnă, fie când a fost arestată, împreună cu şotul ei, pentru posesie ilegală de droguri.

Artistul care a câştigat cele mai multe premii Grammy într-o singură noapte

Dacă nu va muri de o suporadoză, această artistă genială va muri, într-o bună zi, de subnutriţie“, declara cândva Simon Le Bonn, starul formaţiei Duran Duran, prieten şi admirator al artistei. Problemele personale ale cantăreţei au transformat-o încă de la început în regina anulărilor – detronând în topurile de risc mari capricioşi ai muzicii ca Rolling Stones sau Robbie Williams. În martie 2007, cântăreaţa şi-a anulat câteva concerte pe motiv că şi-a spart un dinte în urma unei căzături la beţie, ceea ce ea însăşi a recunoscut într-un interviu. A ajuns de nenumărate ori la spital din cauza unei supradoze(cei mai mulţi au spus că de heroină), inclusiv după căsătoria civilă din 2007 cu muzicianul Blake Fielder, un alt motiv să-şi anuleze toată seria concertelor programate în acea perioadă.

Până în februarie 2008 a stat într-un “concediu de reabilitare”, anulându-şi, de asemenea, toate concertele. În 2008 era nominalizată la şase categorii la premiile Grammy, iar comitetul de decernare, care o aştepta la gală, i-a cerut un test antidrog înainte de a o avea printre oaspeţi. Amy a câştigat atunci la cinci dintre categoriile la care era nominalizată, devenind, astfel, prima artistă britanică cu atâtea trofee Grammy într-o singură noapte – printre care cele mai importante, cum ar fi “cea mai bună cântăreaţă” a anului. În 2009, Amy a intrat în cartea recordurilor cu această performanţă.

Un nou album, amânat de vizitele la clinici de reabilitare

După patru ani de colaps, reabilitare şi scandal, Amy Winehouse anunţase un nou album, care ar fi semănat foarte mult cu vestitul “Black To Black” – vândut în şase milioane de exemplare în întreaga lume. Noul album urma să fie lansat la începutul acestui an. A fost anunţat un duet cu Cee Lo şi o serie de înregistrări cu producătorul Salaam Remi în Santa Lucia, unde Amy deţine o reşedinţă. Deşi a privit lucrurile cu rezerve, lumea muzicală a rămas entuziasmată până în luna mai, când lucrul la materialul discografic s-a oprit pentru că artista a ajuns iar la reabilitare. “A finalizat înregistrările” – declarau pe atunci surse apropiate artistei, adăugând că rămâne doar lansarea propriu-zisă.

Lansarea a fost amânată pentru această vară, iar unii spun că incidentul de la Belgrad ar putea, în cele din urmă, să fie o bună promovare pentru acest nou produs.

Epilog

Amy Winehouse a fost găsită moartă pe 23 iulie, ora locală 16:00, în apartamentul ei din Londra. Decesul a fost cauzat de alcool şi heroină.



Citiţi şi

Drogurile, Borderline și Madonna

Cum să alegi haine elegante și confortabile? Descoperă 3 sfaturi utile

Despre vizita de patru zile a fenomenalului Le Corbusier în România

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Alexandra / 24 July 2011 11:48

    Si uite-asa va face managementul bani din albumul ei post-mortem. RIP

    Reply
  2. Unpredictable / 23 June 2011 20:26

    Dumnezeule, ce o fi cu artistii astia de se tot imprietenesc cu drogurile si alcoolul? Ajung niste ratati peste noapte. Fatuca asta chiar canta bine, mare pacat de ea. Sper sa-si revina.

    Reply
    • Laura / 24 July 2011 2:14

      Da, si-a revenit de tot.
      Pacat de ea. Avea voce buna, dar si-a batut joc de ea.

      They tried to make me go to rehab but I said ‘no, no, no’
      Yes I’ve been black but when I come back you’ll know know know
      I ain’t got the time and if my daddy thinks I’m fine
      He’s tried to make me go to rehab but I won’t go go go

      Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro