Clădirile pe lângă care trecem – imobilul Dalles

6 February 2020

MNAC repune vitrinele sălii Dalles în folosul artei și al comunității și marchează evenimentul marți 11 februarie 2020, între orele 11:00-13:00, printr-un tur ghidat de structuristul Dragoș Marcu, președinte de onoare al Asociației Inginerilor Constructori Proiectanți de Structuri. Turul ghidat va avea loc în mod excepțional în interiorul clădirii, participanții fiind informați despre starea structurii Sălii Dalles și despre riscul la seism pe întreg Bulevardul Magheru-Bălcescu. Apoi, din motive de siguranță, incinta Sălii Dalles rămâne închisă publicului, dar își deschide privirea la bulevard într-un exercițiu de memorie comunitar esențial.

Turul ghidat face parte din campania “Dalles pentru București” – proiectul amplu de recuperare a unei istorii ce a marcat viața culturală a Bucureștiului. Eveniment este realizat în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România, Filiala București, în cadrul Anualei de Arhitectură București, conform cadrului fizic oferit de clădire în acest stadiu.

Când și de ce Dalles și-a pierdut pulsul cultural al orașului? Care este povestea de viață a acestei cădiri din 1932, când și-a deschis porțile, până astăzi, când lipsa de claritate a regimului de proprietate împiedică clasarea și restaurarea clădirii, respectiv utilizarea ei în condiții de siguranță.

1932

Își deschid porțile cele două săli – de expoziții și de concerte – construite pe terenul și din fondurile donate Academiei Române de filantroapa Elena Dalles în memoria soțului ei, Ioan G. Dalles, și a celor trei copii, cărora le supravețuise.

Clădirea Fundației “Ioan I. Dalles”, construită de Emil Prager, după planurile arhitectului Horia Teodoru

Clădirea inițială a fost construită în urma unui concurs organizat de Academia Română și câștigat de arhitectul Horia Teodoru, restaurator de monumente și profesor la Catedra de Perspectivă și Principii de Arhitectură a Academiei de Arte. Execuția a fost realizată de antrepriza de construcții a inginerului Emil Prager.

Fundația “Ioan I. Dalles” și-a început activitatea sub conducerea acad. Gheorghe Țițeica, reunind unele dintre cele mai cunoscute nume ale culturii românești interbelice și făcând din acest loc un pol cultural al Capitalei și cel mai important spațiu din București dedicat artelor vizuale contemporane. Pe lângă expoziții, clădirea Fundației a găzduit concerte, precum și conferințele și cursurile Asociațiunii Universității Populare din București, conform unei clauze exprese din testamentul Elenei Dalles.

 1948

Imobilul Fundației Dalles este naționalizat și transferat Ministerului Artelor și Informațiilor, intrând în administrarea nou-înființatului Muzeu de Artă al R.P.R.

1959-1961

Clădirea este integrată în ansamblul rezultat prin construirea Blocului Dalles, care cuprinde spații expoziționale, un foaier și anexe la parter și mezanin, respectiv 99 de apartamente la etajele 1-7. Proiectul blocului și cel de amenajare a spațiilor expoziționale au fost elaborate la Institutul Proiect București (colectiv arhitect Octav Doicescu), de către arhiecții Paraschiva Iubu, respectiv Petre Swoboda, și colaboratorii lor. 

1977
Ziua de 4 martie i-a marcat nu numai pe cei care și-au pierdut prieteni sau rude în teribilul cutremur, ci pe toți cei care locuiesc în oraș și se preocupă de soarta acestuia, cu clădirile și cu oamenii lui. Bulevardul Magheru, ax fundamental al orașului modern, a fost puternic afectat prin avarierea unor blocuri precum Wilson (Bălcescu 25) și Palladio (Magheru 43) și prin prăbușirea altora construite în anii 1930, precum Dunărea (Bălcescu 3-5), Simu (Magheru 5-7), Casata (Magheru 26) sau Scala (Magheru 2), acesta din urmă avariat deja la cutremurul din 10 noiembrie 1940. Nici imobilul Dalles nu a rămas neafectat.

1989, 21 decembrie

„Era aproape întuneric când unul dintre taburile care veniseră dinspre Rosetti a accelerat puternic spre mulțimea strânsă în fața sălii Dalles. Unii îi ieșeau în față, în încercarea de a-l opri, alții aruncau în el cu pietre. Toți văzuseră amenințarea, dar mulțimea era atât de compactă, încât oamenii care stăteau umăr la umăr nu aveau unde fugi. Tabul nu s-a oprit decât în mulțime. Când a frânat, deja era prea târziu: patina pe carne. Sunetul oamenilor striviți sub roțile lui, ca niște plesnituri de carne și organe, a ajuns până sus pe terasa de unde priveam îngrozit. […]

Următoarele gloanțe au fost în mulțime. Cordonul de soldați avansase fix în ușa blocului Dalles, așa că eram blocat pe terasă. Represiunea armatei a fost un adevărat macel. Au intrat în forță în manifestanți. Auzeam vuietul mulțimii, țipete, împușcături și vedeam traiectoria luminoasă a trasoarelor care tăiau întunericul. În seara aia au fost zeci de morți, sute de răniți și mii de oameni arestați.

Când am auzit focuri de armă în holul blocului, un sunet ca un ecou a zeci de petarde care pocnesc, am coborât în speranța că voi găsi o cale de ieșire. În dreptul etajului trei sau patru, o bătrână în halat și papuci de casă ne-a oprit. Ne-a spus: „Nu coborâți, c-o să muriți.” Venea de jos, unde aprinsese lumânări pentru cei împușcați în holul blocului. Iar mi s-au înumuiat picioarele. Credeam că nu mai am nicio scăpare. „Pai și ce să facem, mamaie?”, “Haideți la mine”. Camera babei era plină de adăpostiți. Cred că era garsonieră, nu am văzut restul casei, că nu m-am mișcat din locul în care m-am pus în orele următoare. O cameră plină de panică. Un băiat traumatizat povestea cum își ținea iubita de mână când a intrat tabul în ei. S-a uitat neputincios cum o pierde sub roțile pline de sânge.

Între timp bătrâna ne făcea ceai și cobora periodic să aprindă lumânări celor morți.” (mărturie de Iulian Lupu, vice.com, 2013)

1998
Blocul Dalles a fost înscris pe lista imobilelor expertizate tehnic din punct de vedere al riscului seismic încadrate în clasa a II-a de risc seismic (Clasa RsII), în care se încadrează construcțiile care sub efectul cutremurului de proiectare pot suferi degradări structurale majore, dar la care pierderea stabilității este puțin probabilă (conform Codului de evaluare antiseismică P100-3/2008).

2014
Expoziția „Vederi Încântătoare. Urbanism și arhitectură în turismul românesc de la Marea Neagră în anii ’60–‘70”, 10 octombrie-23 noiembrie. În timpul amenajării s-a reconfirmat nevoia de a repara luminatorul de deasupra spațiului de expunere, prin care a plouat pe exponate.

2015
Retrospectiva Alexandru Chira, 11.06 – 25.10.2015, expoziție cu prilejul căreia a devenit evident faptul că spațiul nu permite menținerea parametrilor microclimatici în limitele prevăzute de legile și normele de conservare a patrimoniului cultural mobil.

2016
Cu ocazia pregătirii expoziției “Romania Powered by Nature”, 27 mai – 27 iunie, ISU a refuzat acordarea autorizației de funcționare în lipsa unor intervenții majore asupra clădirii. Acest fapt a impus refuzul evenimentelor care presupun prezența simultană a mai mult de 200 de persoane în spațiu.

2017
Clădirea Fundației Dalles a fost înscrisă în lista imobilelor expertizate tehnic din punct de vedere al riscului seismic încadrate în clasa I de risc seismic (RsI) în care se încadrează construcțiile care prezintă pericol public prin riscul ridicat de prăbușire la cutremur. Activitățile cu public au fost sistate sub obligația legii 282/2015, care prevede interdicția organizării și desfășurării de activități permanente sau temporare ce implică aglomerări de persoane în spații precum cele de comerț, divertisment sau în restaurante, din interiorul clădirilor cu risc seismic.

2018
MNAC realizează Studiul istorico-arhitectural al Sălii Dalles, prin care se propune clasarea ca monument istoric și înscrierea pe Lista Monumentelor Istorice la categoria valorică A.

2020
Lipsa de claritate a regimului de proprietate, disputat la nivel juridic pânâ în prezent, împiedică clasarea și restaurarea clădirii, respectiv utliizarea ei în condiții de siguranță. MNAC conduce campania DALLES PENTRU BUCUREȘTI prin evenimente punctuale, conforme cadrului fizic oferit în acest stadiu de către clădire, căutând să activeze interesul actorilor privați și publici care ar putea sprijini regenerarea acestui reper urban major.



Citiţi şi

GHEORGHE, între Casa Domnului și Casa Poporului

Expoziţie Yvonne Hasan la MNAC

Alertă pentru cazul unui mare cutremur

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro