Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experianta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experianta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

O aberație, o nesimțire!

13 November 2018

„Elevii surzi trebuie să scrie un eseu în limba română despre „foșnetul frunzelor”. Despre foșnet!”, scrie Adriana Săftoiu pe pagina sa de Facebook, în calitate de organizatoare a unei dezbateri, la Parlament, despre un tip de discriminare despre care se vorbește prea puțin: copiii cu deficiențe de auz. Aceștia au dreptul la educație adaptată nevoilor lor speciale, însă instituțiile statului nu se sinchisesc prea mult, așa cum nu se sinchisesc în nenumărate alte probleme care țin de drepturile elementare ale copiilor, în general.

adriana saftoiu

„Emma, surdă, a fost una dintre tinerele care a povestit în dezbaterea pe care am organizat-o la Parlament”, mai notează Adriana Săftoiu, „cât de greu i-a fost să își încheie studiile, să își ia examenele. Acești copii învață în Limbajul Semnelor Românești (un limbaj care nu este, din păcate, unitar, adeseori depășit, fără reprezentare pentru anumite cuvinte) și li se cere să promoveze examenele, în scris, în limba română. O aberație, o nesimțire. Pentru ei limbajul semnelor e limba lor maternă. LSR are propria morfologie, propria sintaxă. Ei nu se exprimă în limba română, nu au reprezentare pentru conjuncții, prepoziții, dar MEN le cere să trateze aceleași subiecte, în scris, la fel ca auzitorii. Nu îmi dau seama dacă e prostie, rea voință, indiferență, dispreţ. Manualele după care învață sunt din 1993. O jale de conținut. Anul acesta, în București, în asemenea condiții, a reușit un singur elev să ia Bacalaureatul.

Dezbaterea din Parlament, unde cele trei ore au fost insuficiente pentru a asculta în detaliu problemele acestei comunității, sfidată obraznic de instituțiile statului – care ar fi trebuit demult să reglementeze statutul LSR! – a fost ultimul argument pentru a nu mai ezita să depun legea care să propună LSR ca limba lor maternă. Sunt o minoritate cu propria limbă, cultură etc. Și trebuie respectați ca atare. Așa cum le respectăm minorităților naționale dreptul să își susțină examenele în limba maternă și să susțină la un nivel diferit examenul de limba română aceeași procedură trebuie aplicată și elevilor surzi sau cu deficiențe de auz.

Cinste tuturor profesorilor, părinților și copiilor, reprezentanților asociațiilor prezenți la dezbatere, care se luptă pentru recunoașterea drepturilor acestei minorități.”



Citiţi şi

România abuzată

Sunt mici. Dar mulți. Foarte mulți. Prea mulți…

Scurt manifest de libertate

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
1,458 views

Your tuppence

  1. Gabriela Maria Ionescu / 14 November 2018 19:45

    Nedreptățiți prea mult copiii d-lor politicieni !

    Thumb up 0 Thumb down 0
    Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro