Citroën C4 Cactus – ZENitatea

29 June 2015

Alin IonescuPentru o mașină botezată după denumirea unei familii de plante țepoase, Citroën C4 Cactus are o siluetă neașteptat de fluidă. Și-atunci, unde au vrut să lovească francezii cu această denumire? Ei bine, ciudățenia asta a fost proiectată pentru a face față condițiilor extreme din ecosistemul urban, unde orice bijuterie pe patru roți poate fi mutilată dureros încă de la prima ieșire la shopping.

Mai exact, C4 Cactus a primit o serie de protecții moi din plastic pe portiere, menite să minimizeze pe cât posibil daunele în cazul unui contact cu un obiect dur. Așa că un cărucior de cumpărături scăpat din mână va fi pur și simplu respins de pernițele protecțiilor Airbump, evitându-se astfel contactul acestuia cu vopseaua de pe portiere.

Numai francezii ar fi putut să se gândească la o astfel de soluție. Și tot ei sunt singurii care ar fi putut să deseneze așa ceva, pentru că noul C4 Cactus este o materializare superbă a designului modern, care îmbină ingenios o formă dezirabilă cu funcționalitatea pură. Pare genul de siluetă recognoscibilă de la distanță, dar care cere să fie studiată de aproape. Iar, contrar trendului general din industria auto, C4 Cactus nu exprimă agresivitate, ci are un aer pacifist, care transmite o bună-dispoziție reconfortantă.

Citroen C4 Cactus (1)

Designul este o expresie materială a modului în care se conduce acest Citroën. Nimic nu incită spre sportivitate, ci totul este orientat către confort, de parcă francezii și-au concentrat toate eforturile pentru a proiecta cel mai ZEN mijloc de locomoție din lume. Deși rezultatul acestui obiectiv ar fi putut să fie un dezastru, lucrurile au ieșit nesperat de bine.

Rețeta nu este deloc complicată: C4 Cactus are suspensii moi și o gamă de motoare domoale – cel de față având doar 92 CP. Și pentru că nimeni nu a avut în gând viraje luate la limită, scaunele sunt mari și pufoase, cu un design care te duce cu gândul la o sofa. Interiorul nu aduce deloc cu un „cockpit” convențional dintr-o mașină, ci pare mai degrabă un mediu casnic decorat foarte primitor.

F87A6407

Prima senzație care te lovește este cea de spațiu. Pe bordul simplist nu sunt decât două ecrane, unul care substituie instrumentarul de bord și unul dedicat sistemului de infotainment și climatizării. În zona în care ar trebui să se găsească airbagul pasagerului – mutat în zona capului, deasupra parbrizului – a fost proiectat un torpedo încăpător. Ca o consecință, oglinda din parasolarul pasagerului a fost omisă, pentru că declanșarea airbagului ar fi transformat-o într-o armă letală. Tot pentru a face loc torpedoului, un aerator a fost suprimat în întregime, iar pe panourile portierelor au fost montate mânere din piele ce par luate de la o servietă.

F87A6397

C4 Cactus este o mașină care se conduce foarte ușor. Fără asistenți electronici, fără decizii dificile, fără putere prea multă care să te corupă către un comportament periculos. Doar un temperament molcom, care menține un ritm cardiac liniștit.

F87A5674

Pe drumurile noastre imperfecte și pline de surprize, este mult mai distractiv să conduci agresiv o mașină lentă decât să te miști ca melcul într-o mașină supersport. Surprinzător, Cactus are o dinamică peste așteptări, pentru că în caietul de sarcini nu au fost trecute repere precum motoare greoaie, tracțiune integrală sau un tren de rulare sportiv. Prin urmare, nu a fost necesar un schelet solid care să susțină toate astea, așa că a fost utilizată platforma ușoară a lui Citroën DS3, astfel fiind salvate 150 kg. Alte 50 kg au fost eliminate prin suprimarea unor opțiuni – bancheta nu este rabatabilă, iar geamurile spate pivotează doar în exterior.

F87A8956

În consecință, chiar și cea mai modestă motorizare diesel, cea de 92 CP este surprinzător de fâșneață. Cuplul de 230 Nm oferă vigoare de la turații joase, compensând deseori răspunsul întârziat al transmisiei automate cu șase rapoarte – în fond, o cutie manuală controlată de un robot, care „calcă” ambreiajul și „schimbă” vitezele pentru tine. Masa proprie redusă se simte de fiecare dată când întorci volanul, direcția fiind precisă și ascultătoare, iar roțile nu lasă nicio clipă impresia că se chinuie să țină mașina pe trasă.

Nu în ultimul rând, numele Cactus mai pune în valoare încă o trăsătură a mașinii – consumul redus de lichide. Indiferent de motorizare, francezul promite să ceară mai puțin de 5 l/100 km în regim mixt, iar cel mai economic diesel consumă numai 3,2 l/100 km. Și francezii nu mint cu aceste cifre, pentru că modelul testat aici chiar s-a mulțumit cu foarte puțină motorină, indiferent de toanele șoferului și de condițiile de trafic.

Citroen C4 Cactus (2)

Ce te-ar putea interesa:

Motor: 4L, diesel, 1,6 litri, 92 CP, 230 Nm;
Cutie de viteze automată cu șase trepte, tracțiune față;
Performanțe: 0-100 km/h în 11,4 s, viteză maximă 179 km/h;
Consum mediu: 3,5 l/100 km;
Masă proprie: 1145 kg;
Dimensiuni (L/l/h): 4156/ 1729 / 1480 mm;
Portbagaj: 358 de litri;
Preț: de la 12.992 de euro, TVA inclus.

Catchy factor: 4/5

Foto: Dragoș Savu/Citroen România (12), Alin Ionescu (2)



Citiţi şi

Peugeot – o istorie a eleganţei auto, pornită de la râşniţe şi biciclete

Salonul Auto de la Frankfurt – Festin sau declin?

Fetele pun și industria auto la cale

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro