Hipnoticele picturi și instalații ale artistei japoneze Yayoi Kusama

22 March 2023

În ianuarie 2023, prezentând o nouă colaborare Louis Vuitton & Yayoi Kusama, celebra fațadă a magazinului Harrods din Londra era reimaginată în motivul colorat Painted Dots al artistei japoneze.

 

Colaborarea cu Louis Vuitton e veche:

Louis Vuitton / Kusama Collection 2012

Yayoi Kusama este un artist contemporan japonez care lucrează în principal în sculptură și instalație, dar este activă și în pictură, performance, artă video, modă, poezie, ficțiune și alte arte.
Artista împlinește azi 94 de ani. 🙂

1939, la 10 ani

A început să picteze de copil, de când a început să aibă halucinații care adesea implicau câmpuri de buline. Acele halucinații și tema bulinelor o vor însoți de-a lungul carierei. Neînțeleasă de familie, își va urma vocația artistică și va ajunge la New York. Înainte de a părăsi Japonia și-a distrus multe din lucrările timpurii. Au urmat perioade în care a trecut de la minimalism, la pop art și performance art. A devenit o figură centrală a avant-gardei newyorkeze și opera ei era expusă alături de cele ale artiștilor Donald Judd, Claes Oldenburg și Andy Warhol. Obsesiva repetiție a continuat să fie tema și în sculptura ei, și în instalațiile pe care a început să le expună la începutul anilor 1960. Oglindind timpurile, Kusama a explorat idei anti-război, anti-sistem și dragostea liberă. În 1973 s-a întors în Japonia. În 1989 a revenit în lumea artei mondiale cu spectacole la New York și Oxford, Anglia. În 1993 a reprezentat Japonia la Bienala de la Veneția.

Yayoi Kusama fotografiată de Noriko Takuasugi, 2014

Până în 2018, timp de 41 de ani, a locuit voluntar într-un spital psihiatric. A cunoscut gloria în era selfie-ului și a Instagramului, deși ideea o prezentase lumii încă din 1966 în NY! În toată lumea, se face coadă unde sunt expuse lucrările ei.

În 2018, muzeul Broad din Los Angeles a vândut 90.000 de bilete de 25 de dolari într-o după-amiază la expoziția japonezei. Pe măsură ce cifrele au crescut, timpul pe care fiecare vizitator îl poate petrece în instalațiile lui Kusama – „camerele cu oglinzi infinite” cu lumini colorate și dovleci pictați și buline care se reflectă la infinit – a scăzut. În 2013, galeria David Zwirner din New York a limitat intervalele de timp la 45 de secunde pentru fiecare spectator. Cinci ani mai târziu, vizitatorii Muzeului Hirshhorn din Washington DC, care au stat la coadă mai mult de două ore, aveau voie doar 30 de secunde.



Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro