La revedere, Maestre!

7 January 2013

S-a scris atât despre Sergiu Nicolaescu, încât încă un articol despre nu va face vreo diferenţă.

Nu sunt nici mare cinefil, nici nu am o cultură cinematografică atât de vastă încât să-mi pot permite să-l analizez critic. Pentru mine, Sergiu Nicolaescu va rămâne acel bărbat arătos, mândru ca să folosesc un regionalism din Ardeal, dar cu o voce neplăcută, pe care l-am văzut în Pistruiatul şi Comisarul Miclovan. Acum i-aş spune sex appeal, sexy, dar pe vremea aceea, vârsta şi educaţia mă împiedicau. Acum, mă împiedică să-l etichetez ca atare, respectul.

Poate că filmele lui au fost propagandistice. Şi? Toate filmele, de oriunde ar fi făcute, tot propagandistice sunt. Iar acum stând strâmb şi încercând să judec drept, măcar Nicolaescu a promovat nişte clişee din care am avut ce învăţa şi cu care încă mă mai pot identifica şi mai ales pe care încă le pot respecta.

Filmele lui istorice nu au respectat adevărul istoric. Ei şi??? Hai să fim serioşi. Istoria însăşi nu respectă adevărul istoric. Istoria e scrisă de învingători. Filmele istorice transmit opinia romanţată a regizorului şi scenaristului despre opinia romanţată a autorului unei cronici vechi sau a unei cărţi care cel mai adesea nu e scrisă de un istoric sobru, ci de către un scriitor îndrăgostit de un personaj istoric sau altul. Şi în definitiv nu cred că istoria se învaţă la cinema, ci la şcoală sau în bibliotecă, prin studiu individual. Meritul lui Nicolaescu e că a adus aproape istoria aia seacă şi a dat viaţă unor oameni, fapte şi veacuri demult apuse. Mai bine sau mai rău, cu mai multă sau mai puţină acurateţe. Dar să-l văd şi eu pe copilul de acum 30 de ani care n-a visat în culori după ce a văzut acele filme.

Bugetele filmelor lui au fost prea mari şi nu le-a dat şi cineaştilor tineri după revoluţie. Sincer, să trăsnească dacă sunt în stare să-mi aduc aminte de filme făcute după revoluţie de regizori tineri care să fi meritat un buget mai mare. Cu excepţia Filantropicii, care ar trebui rulată zilnic, poate aşa om scăpa de cerşetorii care ne sufocă. Iar dacă acei regizori sunt aşa de geniali, cum de nu au găsit altă cale de subvenţionare decât bugetul culturii?

Că au fost filme de masă. Şi? De când naiba marile succese cinematografice au caracteristici elitiste? Uitaţi-vă peste filmele cu top 10 încasări şi top 10 bugete din State şi identificaţi marea cultură din ele. Spuneţi-mi că peste 50 de ani vor mai fi oameni care să suspine când vor auzi de ele. Am dubii. Poate că filmele regizate de Nicolaescu nu sunt filme care să merite premii internaţionale şi nu vor dăinui peste veacuri. Dar cel puţin 3-4 generaţii îşi vor aminti de câteva replici spuse de actorul Sergiu Nicolaescu în filmele regizorului Sergiu Nicolaescu.

Că a jucat prea mult în filmele lui. Sincer, absolut subiectiv şi pe persoană fizică de sex feminin, daţi-mi-l pe Nicolaescu, cu toată vocea lui nelucrată şi bolovănoasă, de trei ori pe zi în locul lui Capatos, Măruţă, Trăzniţilor şi a altora peste care, dacă mă pune cornea să zappez, nu am cum să nu dau. Şi nu vorbesc de Nicolaescu = Comisarul Miclovan, ci de Nicolaescu din Orient Express. Un domn elegant care, la peste 75 de ani, avea mai mult de spus ochiului decât burtoşii, cefoşii, gângăviţii, slăbănogii promovaţi zilnic.

Aşa că, în mod absolut evident, a trebuit să-i facem din moarte şi înmormântare un circ naţional. Am văzut episodic gospodine cu sarmale-n cap şi miros de ceapă prăjită care se agitau patriotic şi cereau implicarea Guvernului pentru a călca ultima voinţă a decedatului. Am văzut sărmani cu duhul în care urla simţul civic-creştin care nu vedeau nicio problemă în a-l compara cu un animal şi care se simţeau îndrituiţi în a dikta (ca-n Diktat!) ce trebuie să se facă. Am văzut membri ai BOR (regret, nu pot să le spun nici popi, că popă a fost popa Şapcă şi popa Tanda, nici preoţi, că aceia îşi văd de neajunsurile din eparhiile lor şi încearcă să facă ceva prin care să micşoreze întunericul din lume) care s-au pretat la un şantaj emoţional purtat în mass media împotriva rudelor.

Rămas bun, Maestre! Şi de nu te-or primi la loc cu verdeaţă, sunt convinsă că şi-n Valhalla, şi-n Swarga loka, e nevoie de regizori care să ştie a ilustra bătăliile şi amorurile de anţărţ, când omul era mai tânăr şi zeii încă păşeau pe pământ.



Citiţi şi

Nu, nu toate femeile sunt c_rve. Unele sunt gheișe, hetaire, curtezane

Nicușor Dan, recunoscut printre cele mai strălucite minți ale planetei

Senin la scrutin!

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Belle d”Imagination / 7 January 2013 21:31

    @Bogdan: Îţi recomand filmul Majestic, ăla de a rulat pe Prima TV. Şi după aceea să-mi spui cât de principiale şi lipsite de propagandă sunt filmele americane.

    Reply
  2. Bogdan / 7 January 2013 14:41

    Doamna Minca, ma declar in total dezacord cu opiniile exprimate de dumneavoastra in articol si am sa va explic, punctual, si de ce.

    1. “Poate că filmele lui au fost propagandistice. Şi? Toate filmele, de oriunde ar fi făcute, tot propagandistice sunt.” Generalizarea pe care o faceti frizeaza absurdul, dar e de inteles, pentru ca dumneavoastra inseva v-ati recunoscut precaritatea culturii cinematografice. Lasand asta la o parte, problema nu e ca filmele asa-zise istorice ale lui S. Nicolaescu sunt propagandistice, ci ca legitimau, in ochii ignoranti ai unei populatii indobitocite de comunismul cel mai atroce, un regim politic abject si o dictatura cretina, care ne-au scos din istorie vreme de decenii.

    2. “Filmele lui istorice nu au respectat adevărul istoric. Ei şi???” Dumneavoastra faceti o confuzie inadmisibila intre o viziune regizorala, care poate fi asumata de autorul ei din ratiuni pur stilistice sau estetice, si o regie propagandistica asumata in numele unei viziuni politice care deforma intentionat adevarul istoric pentru a inocula romanilor idei precum acestea: 1. au fost si sunt buricul pamantului; 2. strainii sunt fundamental rai si vor sa ne cotropeasca; 3. Europa Occidentala n-a vrut si nu vrea decat sa ne jecmaneasca; 4. noi suntem, de fapt, daci care am fost cuceriti de romanii dracului, da’ nu ne lasam noi asa cu una cu doua; 5. avem in permanenta nevoie de figura mitica a conducatorului suprem care sa ne arate calea etc. Daca dumneavoastra vi se pare ca vreuna din tezele astea e in regula, nu mai am ce comenta.

    3. “Dar să-l văd şi eu pe copilul de acum 30 de ani care n-a visat în culori după ce a văzut acele filme.” Sper, din toata inima, ca nu vorbiti serios. Nu va puteti preface a nu pricepe ca una este receptarea emotionala, inocenta a unui act mai mult sau mai putin artistic la 10-12 ani si alta este receptarea lui la 20, 25 sau 30, cand deja ar trebui sa dispui de mijloacele cognitiv-intelectuale de a face o binevenita distinctie intre emotie patriotarda si luciditate critica. Daca nu poti s-o faci, inseamna ca ai cam trecut degeaba prin scoala, iar daca nu vrei, ma tem ca, iarasi, scoala nu ti-a fost de mare folos.

    4. “Bugetele filmelor lui au fost prea mari şi nu le-a dat şi cineaştilor tineri după revoluţie. Sincer, să trăsnească dacă sunt în stare să-mi aduc aminte de filme făcute după revoluţie de regizori tineri care să fi meritat un buget mai mare.” Poate ar trebui sa mai mergeti pe la cinema. E dreptul dumneavoastra sa va placa, in continuare, S. Nicolaescu mai mult decat alti regizori, dar de-aici nu rezulta ca cinematografia romaneasca ramane blocata la “Mihai Viteazul”, “Dacii” si “Comisarul Moldovan”. Si faptul ca dumneavoastra nu va amintiti nici un film facut dupa 1990 in afara de “Filantropica” nu inseamna ca a fost corect ca regizorii tineri sa fie marginalizati ani si ani de zile de un om a carui influenta politica a ramas nejustificat de mare si dupa Revolutie.

    5. “Că au fost filme de masă. Şi? De când naiba marile succese cinematografice au caracteristici elitiste?” Asa este, succesul popular nu implica, de cele mai multe ori, vreo valoare artistica, dar asta nu e neaparat ceva de lauda, cum pareti a sugera dumneavoastra. Sandra Brown, Paulo Coelho si J.K. Rowling vor fi intotdeauna cu mult mai populari decat Dante, Cervantes sau Proust, dar … ma abtin sa continui.

    6. “Am văzut episodic gospodine cu sarmale-n cap şi miros de ceapă prăjită care se agitau patriotic şi cereau implicarea Guvernului pentru a călca ultima voinţă a decedatului.” De acord cu ceea ce spuneti despre gospodine, sarmale si ceapa, dar nu sunt de acord cu infierarea Bisericii Ortodoxe, altminteri si ea plina de multe bube. Argumentul care tine de “ultima vointa a decedatului” nu este, totusi, un argument suprem. Sa presupunem, prin absurd, ca decedatul, avand o iubire mare de tot pentru animale, ar fi vrut sa i se taie trupul in bucati, care sa li se dea, ulterior, drept hrana cainilor vagabonzi, ati mai fi fost de acord cu aceasta dorinta? Recunosc, eu sunt crestin-ortodox practicant, cu deschideri spre catolicism, si deci nu pot accepta, sub nici un motiv, incinerarea. Le recunosc insa altora dreptul de a o cere. Ceea ce contest eu este fetisizarea, fluturata continuu de jurnalisti in ultimele zile, a asa-numitei “ultime dorinte” a individului, ca si cand asta ar fi mai presus de orice morala si lege. Dupa cum am demonstrat mai sus, nu este.

    Toate cele bune,
    Bogdan

    Reply
  3. Sabina / 7 January 2013 12:43

    O gura de aer proaspat!

    Reply
      • Sabina / 7 January 2013 19:34

        A spune ca domnul cu pricina e gura de aer proaspat ar fi insemnat ca de cand a inceput circul, n-am deschis televizor, n-am citit articol, n-am vazut, n-am auzit. Domnul cu pricina este una din cele multe voci – cam toate la fel. Si nu cred ca mai era nevoie de inca o dovada ca ceva s-a stricat rau si – ma tem – greu de remediat in mentalul colectiv al natiei.

      • O ignoranta indobitocita de comunismul atroce / 8 January 2013 1:18

        Felicitari pentru articol! Filmele lui Sergiu Nicolaescu mi-au bucurat copilaria si adolescenta.

My two pennies for Belle d”Imagination Cancel

* required
* required (confidential)

catchy.ro