Ceea ce urmează să citiți este un fragment care ni se potrivește dintr-un amplu material publicat în revista Iscoada, sub semnătura Iuliei Hau și a lui Alec Bălășescu, intitulat “Ageism-ul, sau cum să te disprețuiești pe tine din viitor”. Și vă recomandăm cu toată căldura lectura integrală.
De ce ni se potrivește? Pentru că, așa cum bine știți din abordările editoriale, mereu ne-a preocupat cum vom trece peste pragurile de vârstă. Și ne bucură atunci când și alte publicații sunt preocupate de subiect, nu neapărat din unghiul frumuseții și a armoniei cu sinele. 🙂 Noi chiar ne-am gândit, fără să fi fost inventatorii conceptului, la o campanie „Pro aging sau cum să rămâi cât de tânără vrei fără să te lupți cu vârsta”. Pentru că noi chiar credem că să arăți și să te simți tânără începe prin a crede că poți arăta și să te simți tânără pe măsură ce îmbătrânești. Și dacă tot stă în puterea minților noastre, îmbătrânim și noi fără să ne mai fie rușine că îmbătrânim? Ne facem văzute, auzite, apreciate și dorite și după o anumită vârstă peste tot pe unde ni se tot închid ușile? Dacă te sperie îmbătrânirea și discriminarea cu care vine la pachet, stai cu noi! Curajul vine din solidaritate. Nu vârsta este inamicul, ci prejudecățile și pe ele le vom călca în picioare. 🙂 Până atunci, vă las pe mâna Iscoadei pentru a mai consolida un pic curajul.
Ilustrație de Ramona Iacob
Este îmbătrânirea atât de îngrozitoare cum am fost învățați să credem?
“Cu siguranță nu în măsura în care cosmeticele se spetesc să ne-o demonstreze. În 2019, Allure a decis să elimine cuvântul anti-îmbătrânire din eforturile sale de marketing, și multe alte companii s-au alăturat. Allure spune, de atunci, că retinolul din produsele lor poate netezi aspectul ridurilor și estompa petele, ceea ce te va face să arăți, ei bine, diferit! După câteva decenii de „piele care arată mai tânără”, „ten mai neted și mai strălucitor”, „diminuarea ridurilor de expresie” și întreg arsenalul care nu transmite altceva decât că înaintarea în vârsta ar fi o plagă ce trebuie evitată cu orice preț, iată că, încet-încet, poate și dornice de a atrage noi segmente de cumpărători, câteva companii își schimbă atitudinea.
Să fie, oare, toată stigma aceasta o altă găselniță prin care marketing-ul își vinde produsele? Parțial. Așa cum spune tot Ashton Applewhite:
„Nu poți face bani din satisfacție; frica și rușinea creează piețe. Iar capitalismul are întotdeauna nevoie de piețe. Cine spune că ridurile sunt urâte? Industria miliardară a produselor de îngrijire a pielii. Cine spune că perimenopauza, testosteronul scăzut și deficitul cognitiv minor sunt afecțiuni? Industria farmaceutică trilionară. Cu cât avem o viziune mai clară asupra acestor forțe, cu atât este mai ușor să venim cu alternative, cu narațiuni mai pozitive și mai conforme cu realitatea.”
Percepția și realitatea vârstei sunt diferite, se spune. De fapt, percepția și realitatea vârstei sunt unul și același lucru, pentru ca ele sunt rezultatul unor construcții socio-culturale care stabilesc ordini ale firescului pentru diverse momente ale vieții. Acestea însă, ca orice construcții, variază în timp și spațiu în funcție de factori multipli. Tânără aici înseamnă copilă acolo și vârstnică dincolo. Normele creează realitatea în cazul oamenilor, nu o urmează (după cum s-ar crede și sunt tentați să spună mulți, tocmai pentru a justifica normele).”
Reiterez îndemnul de a continua lectura pe site-ul Iscoada.
Citiţi şi
Testul celor 6 metri: ce spune mersul despre tine. Tinerețea nu e o impresie, e un ritm