Sfaturi pentru a-ți îmbunătăți memoria – Cum să elimini întrebarea “Ai uitat deja?” din viața ta!

17 February 2021

Mintea umană este chiar și în ziua de astăzi un mister, un subiect complex și fascinant care deși este studiat în amănunt de sute de ani, nu s-a lăsat descifrat complet. Un segment al acesteia este memoria, fără de care am fi pierduți atât individual, cât și social, colectiv. Deși este atât de importantă, ea poate juca feste și se poate înșela, conducând spre erori.

Uitarea este un fenomen direct legat de memorie și pe cât de mult reprezintă o binecuvântare, pe atât de mult semnifică un blestem, statutul său depinzând de context și de punctul de vedere din care privești. Spre exemplu, faptul că ai uitat să încui ușa de la casă sau să intri pe Magic Jackpot este un lucru rău, în timp ce faptul că ai uitat un eveniment tragic pentru tine, este un ajutor de nădejde pentru a depăși perioada dificilă.

Cu toate acestea, una dintre cele mai arzătoare dorințe ale omenirii este de a controla mintea, de a avea control total asupra sa și, implicit, asupra memoriei. Deși încă nu s-au descoperit și implementat tehnici prin care se poate face concret acest lucru, nu la un nivel generalist, cel mai dorit lucru de majoritatea oamenilor rămâne îmbunătățirea memoriei, în mod special a lucrurilor cu adevărat importante. De la elevi și studenți, până la adulți și vârstnici, păstrarea anumitor informații și amintiri este vitală.

Iată, așadar, câteva modalități prin care să îți exersezi creierul pentru a-l stăpâni mai bine și pentru a-ți îmbunătăți memoria, indiferent de vârsta pe care o ai!

Antrenamentul creierului

Mintea trebuie să lucreze constant în afara orelor de somn, de aceea este foarte important să ai ocupații plăcute și activități care să te impulsioneze să te autodepășești constant. Așadar, găsește-ți hobby-uri, citește, ieși în oraș, fă lucruri practice și plăcute care să folosească cât mai mult funcțiile cerebrale.

Creierul are o capacitate enormă pe care oamenii nu au reușit să o utilizeze 100% niciodată, până acum. De aceea, folosește-te de ceea ce îți place pentru a-ți provoca psihicul, găsește acele lucruri, acțiuni și activități prin care poți să fii creativ, prin care poți avea rezultate satisfăcătoare, chiar dacă începutul este greu.

Exerciții fizice

Deși este vorba de antrenarea minții, sănătatea corpului este foarte importantă. O vorbă din străbuni spune că “O minte sănătoasă stă într-un corp sănătos”. O dietă echilibrată, un stil de viață activ și prezența sportului în rutina zilnică ori săptămânală, reprezintă ingredientele care vor face minuni pentru psihicul tău și, implicit, pentru memoria ta.

Indiferent că mergi pe jos în fiecare zi, că alergi prin parc dimineața ori seara, că faci yoga acasă sau că tragi de aparate la sala de forță, creierul se va relaxa, se va elibera de stres, nervi, toxine și griji. După puțin timp de când ai făcut schimbarea de a face sport vei observa că nivelul de energie îți va crește, la fel ca starea de sănătate care va fi mult mai bună și, nu în ultimul rând, vei putea gândi mai “clar”, mai rațional. Memoria va fi și ea îmbunătățită considerabil pentru că în timpul exercițiilor fizice o ajuți să se detensioneze și elibereze de griji.

Iată câteva idei de activități fizice care te vor ajuta:

  • Yoga
  • Exercițiile aerobice
  • Exercițiile bazate pe coordonare membrelor
  • Exercițiile în natură / Drumețiile periodice (săptămânale – bilunare – lunare)

Fiecare recomandare în parte are beneficiile sale, dar contează enorm ce îți place și ție să faci pentru că astfel vei reuși să integrezi sportul în viața ta pe o perioadă îndelungată.

Prietenii te pot ajuta

De cele mai multe ori, memoria are tendința de a reține lucrurile sau evenimentele care te-au marcat în vreun fel ori altul. Deși poate ai nevoie să știi o dată anume, creierul tinde să îți aducă aminte de ultima ieșire în oraș cu prietenii pentru că este un lucru mai plăcut.

Pentru a folosi această preferință a psihicului, folosește-te de asocierile sale în avantajul tău. Învață alături de prieteni, fă un mediu mai plăcut când studiezi, la locul de muncă organizează-ți biroul după bunul plac (pe cât se poate), condu discuțiile pe care le ai cu prietenii și colegi inclusiv spre lucruri mai serioase și vei vedea că îți va fi mai ușor să reții lucrurile importante, dar care nu par atractive.

Cel mai bun exemplu pe care îl poți lua este de la copii. Ei învață eficient prin joacă. Încearcă să faci același lucru, dar cu elementele pe care le ai la îndemână ca adult.

Nu lasă stresul să te cuprindă

Există mai mulți factori negativi, toxici, care influențează psihicul și, implicit, memoria. În capul listei se află stresul. Indiferent de natua, de sursa sa, el dăunează enorm, de la funcțiile fizice, la cele psihice și emoționale. Așadar, iată câteva modalități prin care îl poți elimina din viața ta:

  • Râzi în fiecare zi, pentru că aceasta este cea mai rapidă, ușoară și la îndemână modalitate prin care te poți relaxa.
  • Găsește măcar câteva minute pe zi pentru a te bucura de ce ai în jur, mai ales când e vorba de un colțișor de natură.
  • Fă o pauză atunci când te simți extenuat, cu răbdare și calm se poate face totul mai bine decât cu nervi și stres.
  • Încearcă pe cât de mult posibil să fii realist și să ai așteptările corect setate.
  • Găsește plăcere în ceea ce faci și astfel, chiar dacă munca este grea, o vei face cu drag și vei evita perioadele stresante.
  • Exprimă-ți sentimentele și evită să le reprimi, însă ai grijă la modul în care îți spui neplăcerile pe care le ai.
  • Încearcă să stai în medii cu oameni plăcuți și să îi eviți pe cei “toxici”, cel puțin în timpul liber.
  • Setează și respectă un raport sănătos între viața personală și cea profesională, în funcție de obiectivele și dorințele pe care le ai, dar și în funcție de capacitatea de lucru și nevoile psihicului și fizicului tău.
  • Lucrează cu psihicul tău astfel încât să nu fii afectat de ceea ce se întâmplă în jurul tău mai mult decât trebuie, să nu iei o situație personal, când ea trebuie tratată impersonal.

Sfaturi practice pentru îmbunătățirea memoriei

Fiecare persoană este unică, având preferințe și necesități aparte. Cu toate acestea, există și caracteristici comune, iar sfaturile de mai jos sunt valabile pentru majoritatea persoanelor, indiferent de tipologia în care se încadrează:

  • Odihnește-te suficient! Somnul ajută mult la regenerarea celulelor și sporește capacitățile psihice. Așadar, încearcă să fii suficient de organizat pentru a putea să dormi peste noapte între 7 și 9 ore de somn.
  • Construiește-ți un program pentru dimineață și unul pentru seară, astfel încât să te asiguri că ești pregătit pentru o zi de succes și, respectiv, pentru o noapte odihnitoare.
  • Acordă mai multă atenție lucrurilor din jurul tău, folosindu-te de diverse simțuri – spre exemplu, când faci cunoștință cu o persoană nouă, repetă-i numele după ce s-a prezentat și încearcă să faci o asociere cu ceva deja familiar ție.
  • Încearcă mereu să diseci o idee complexă în mai multe idei simple și folosește-te de analogii pentru a reține informația.
  • Notează toate informațiile importante și încearcă să le memorezi ulterior, fie rostindu-le, fie scriindu-le iar, fie reținând forma literelor propriu zise.
  • Repetă constant și exersează în fiecare zi, cu fiecare ocazie pe care o ai – antrenamentul minții este un proiect complex, care dă roade, dar care necesită timp și dăruință.

Concluzie

Fiecare persoană este unică și, implicit, fiecare psihic are caracteristicile sale aparte. Pentru a putea rezolva o problemă este nevoie să o identifici, să o definești și, mai apoi, să vezi care sunt posibilele soluții. În cazul unei memorii slabe este bine să iei în calcul absolut toți factorii, de la mediul înconjurător de acasă și serviciu, până la grijile care predomină în gândurile tale, până la stilul de viață nesănătos și atenția pe care o acorzi propriei persoane.

Îmbunătățirea memoriei este posibilă dar va trebui să îți creezi liste de priorități și să le respecți, va fi nevoie să faci investiții majore în propria persoană (timp, energie), să crezi în propria-ți persoană și să muncești până când ai rezultatele dorite.



Citiţi şi

Pentru toate femeile de 60+, pardon, pentru toate femeile :)

Antrenamente pentru creier. Te interesează?

Stresul matern în timpul sarcinii la femei – Cum afectează sănătatea reproductivă?

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro