Guerlain – parfumul e forma cea mai intensă a amintirii

1 August 2015

“Ce rămâne dintr-o femeie, chiar și din cea mai frumoasă din lume, când e în întuneric, dacă e posibil, dezbrăcată, fără bijuterii și make-up? Rămâne doar parfumul și farmecul vocii ei.” Jean Paul Guerlain

Parfumul decodifică secrete și sfâșie măști, preferințele pentru anumite intensități și întrepătrunderi de esențe reprezentând amprenta stilistică a fiecăruia. În contact cu pielea, acesta emană arome distincte devenind un fel de semnătura volatilă, dar persistentă. Persistentă până la obsesie uneori în memoria olfactivă și emoțională.

La polul opus, atunci când parfumul este unul strident, ieftin și purtat în cantități copleșitoare, oamenii din spatele său își autodenunță defectele, suferințele și gusturile modeste, mărturisind lipsa de cultură olfactivă. De aceea, alegerea unui parfum ne trădează până în profunzimi, dar, în același timp, țese pentru noi rețele de interacțiuni umane, aparent inexplicabile, bazate pe simpatii (sau antipatii) spontane pe care nu știm să le motivăm rațional. Parfumul este o stare de spirit de care poate depinde inspirația unui moment, a unei nopți sau a unei vieți întregi.

sticla parfum guerlain

Căutând acea combinație complicată de fragranţe care să-mi ofere un filtru de eleganță și pasiune prin care să simt și să gust întâmplările cotidiene, extraordinare sau nu, m-am lăsat purtată de senzații, majoritatea străine, până când am descoperit-o pe cea care mă poate însoți firesc, precum zâmbetul sau lacrima. Eu sunt o femeie a secolului XXI. Ca mine, mii de femei, din trecut sau contemporane, au căutat parfumul în care să se regăsească. Poate un parfum unic, creat special pentru fiecare dintre ele. Așa cum Pierre-François-Pascal, fondatorul celebrei Case Guerlain, crea acum mai bine de un secol o combinație irepetabilă de efluvii pentru nimeni altul decât Balzac, cu intenția de a-i stârni inspirația în scrierea romanului său ”César Birotteau”.

Sub deviza ”Gloria este efemeră, doar renumele dăinuie” (La gloire est éphémère, seule la renommée dure), medicul chimist, vizionarul, inventatorul, partizanul calității și al simplității aplicate cu minuțiozitate, Pierre-François-Pascal deschidea în 1828, la Paris, o parfumerie aparte.

Se spune că, iniţial, distribuitorii parizieni au ezitat, arătându-se neîncrezători în potenţialul parfumurilor Guerlain, ca şi când acestea nu ar fi avut niciun fel de valoare, astfel că Pierre-François-Pascal şi-a jurat că le va distribui doar el însuşi în capitală. Ceea ce a şi făcut. Familia Guerlain a urmat acest principiu până în 1999.

sticla parfum guerlain 2

Însă, în scurt timp, inovația și calitatea fragranţelor atrag protipendada societății franceze, devenind în scurt timp loc de întâlnire al acesteia și simbol al rafinamentului și al eleganței. În acest prim magazin, Guerlain oferea și creațiile sale de pionier în lumea cosmeticii: săpunuri parfumate cu esențe naturale, farduri, balsamuri (”Fleurs d’Amandes à la Sultane”), creme (”Camphora”), rujuri (”Ne m’oubliez pas”).

Guerlain-15-rue-de-la-Paix

Rue de la Paix, 15, Paris

Istoria brandului Guerlain este o călătorie fascinantă de aproape două secole, timp în care a cucerit întreaga lume prin creațiile sale puternic senzuale, îndrăznețe, unice din industria parfumului și a cosmeticelor. Afacerea modestă de la începuturi s-a transformat într-un model pentru toți furnizorii de produse de frumusețe, datorită păstrării valorilor tradiționale – loialitate față de clienți, personalizarea și continua perfecționare. Iar datorită talentului și intuiției lui Pierre-François-Pascal în crearea „Apei de colonie Imperială” în 1853, inspirată de Împărăteasa Eugenia de Montijo (soția lui Napoleon al III-lea), Guerlain devine Parfumier Furnizor Oficial al Majestății Sale Împărăteasa Eugenia a Franței și, ulterior, Furnizor al tuturor Curților Regale europene, cea mai mare distincție posibilă a vremii, ceea ce îi permite să-și internaţionalizeze de timpuriu parfumurile spectaculoase, creând o piață a luxului, ridicat la nivel de artă, fără precedent.

sticla cu albine la aniversarea de 160 de ani

Pentru a sărbători aceste reușite, sticlarii Pochet & de Courval dau formă celebrului recipient decorat cu 69 de albine, devenit simbol al Casei Guerlain, însoțit de tradiționalul scut imperial. Designul acestei sticluţe de parfum va străbate secolele, rămânând până în prezent imaginea atemporala a parfumeriei de lux, recunoscută pretutindeni și râvnită și astăzi cu aceeași ardoare.

albine

Dacă acum ne gândim la Prințul Edward (”Heritage”), Alec Baldwin (”Homme”), Arnold Schwarzenegger (”Vetiver”), Catherine Deneuve, Meryl Streep (”Shalimar”), Robert Redford, Sean Connery (”Habit Rouge”) ca fiind doar câteva dintre personalitățile contemporane care au ales parfumurile Casei Guerlain, în urmă cu peste 150 de ani, printre clienții acesteia se număru deja Regina Victoria a Marii Britanii, Regina Isabel a Spaniei, Împărăteasa Austriei, Ţarul Alexandru al III-lea, dar și Curțile Europei Centrale. Aceștia din urmă purtau legendarele creații Guerlain, din păcate, astăzi ieșite din fabricație, precum ”Le Bouquet de Furstenberg”, ”L’Eau de Cologne Russe” sau ”Voilà Pourquoi J’aimais Rosine”. Spre norocul nostru însă, parfumul care a cucerit-o pe împărăteasa Eugenia de Montijo încă se mai produce, deschizând o breșă în timp și spațiu şi permițându-i oricărei femei moderne să se regăsească în senzațiile și magia trăirilor reginelor trecutului. Luxul regal de altădată devine luxul contemporan al unei societăți subtile, pasionată de tradiție și rafinament, pentru care însușirea ”ABC”-ului unei vieți cu stil este o obligație de onoare.

sapun guerlain 2

În 1864, a doua generație de parfumieri Guerlain intră în scena lumii, într-o epocă în care conceptul de femeie modernă începea să se contureze, în timp ce influențele Orientului, Asiei și ale Africii își fac simțită prezența. Pentru ea, Aimé Guerlain, maestru parfumier, creează în 1889 ”Jicky”, primul parfum modern al istoriei în compoziția căruia se întrepătrund ingredientele naturale cu accente sintetice, iar în 1884, faimosul ”Fleur d’Italie”.

A treia generație de parfumieri Guerlain este reprezentată de Jacques, fiul lui Gabriel, care, alături de fratele său Pierre, moștenește Casa Guerlain.

jacques-guerlain

Odată cu emanciparea femeii, rigoarea clasică rămâne pe planul doi, în favoarea armoniei și a senzualității regăsite și în ”Mouchoir de Monsieur”, ”Voilette de Madame” (1904) sau ”Après l’Ondée” (1906). Începe și o nouă era a produselor cosmetice, inclusiv farduri.

Ne aflăm în anii `20, o perioadă fascinantă și prolifică, de preaplin creativ, din care răzbat până azi reverberațiile unei epoci pe care acum, nostalgici, nu încetăm s-o venerăm. În acest context, Jacques creează 400 de parfumuri, inspirat fiind de personalitățile vremii, inclusiv Diaghilev (”Coque d’Or” ), Hemingway, Saint-Exupéry (”Vol de Nuit”), dar şi Josephine Baker (”Sous le Ventpara”).

Tot în această perioadă (1914), începe construcția actualului sediu al Casei Guerlain, primul institut al frumuseții din lume, situat pe Champs Elysees, la numărul 68. Un templu al artei și al timpului oprit în loc, care își găsește în mod firesc locul în acel Paris ”de sărbătoare” al epocii, dar și în exigentul oraș al luminilor de azi.

annees-20

Shalimar era despre femeile anilor ’20, îndrăgostite de libertate și visând la voiaje în Orient.  

În 1925 este creat deliciosul ”Shalimar”, primul parfum cu nuanțe orientale. În sanscrită, ”shalimar” înseamnă ”templul iubirii”, dar este și numele unei grădini indiene. Parfumul este dedicat omagierii prințesei hinduse Mumtaz Mahal.

Peste câteva zeci de ani, în 2011, actualul maestru parfumier al Casei Guerlain, Thierry Wasser, este stârnit să creeze un nou ”Shalimar” (pentru nepoata sa).

”A fost o adevărată provocare”, mărturisea acesta, ”să ai o creaţie de 85 de ani şi să o dezvolţi într-un parfum modern, fără să-l distorsionezi şi să te asiguri că îşi menţine alchimia ce îl face atât de dorit… Să iluminezi fără să repudiezi, să transpui fără să trădezi. Să creezi viitorul în timp ce onorezi trecutul.” Şi exact asta a făcut, dând naştere noului ”Shalimar Parfum Initial”, în a cărui textură se împletesc patru grupe de esenţe: trandafirul de Damasc şi irisul italian, vanilia dulce şi boabele de tonka, caramel şi fructe dulci, paciuli şi bergamota de Calabria (ingredient legendar Guerlain).

Începând cu 1926, iau naștere filialele din străinătate, cum sunt cele de la Berlin și New York, așa că centenarul Guerlain este sărbătorit la nivel internațional.

sediu guerlain

Jean-Paul, nepotul lui Jacques este ultimul descendent parfumier al Casei Gurlain. Nici el nu-și dezminte moștenirea, revoluționând mentalitatea anilor `60 prin crearea unui parfum pentru bărbați ”Vetiver” (1959), dar și prin noile sale coduri de machiaj, adaptate unei feminități explozive, constrânsă oarecum de criza epocii. Rimelul ”Golden Cilpen” reîncărcabil este răspunsul. Dar cele mai frumoase femei ale epocii oare ce preferau? Brigitte Bardot – ”Jicky”, Ingrid Bergman și Jean Harlow – ”Mitsouko” – numit aşa după eroul romanului ”La Bataille” de Claude Farrere. De altfel și spendida Audrey Hepburn a fost pasionată de parfumurile Guerlaine, alegând ”Chamade”.

Fabulous-fragrances-Movie-Stars-Audrey-Hepburn-and-Chamade-Guerlain

Anii `80 continuă valul de succese internaționale și de pionierat prin crearea altui parfum unic ”Samsara” (1989), a liniei ”Terracotta” (prima pudra bronzantă compactă), devenită rapid numărul 1 în SUA, dar și prin inaugurarea, în 1973, a noii fabrici dedicate produselor de îngrijire a pielii și machiajelor. Linia ”Issima” combină emoția cu știința și cu luxul, în timp ce ”Agua-Serum”, lansată în 1987, concentrează hidratarea cu tratamentul anti-îmbătrânire, devenind vedeta Guerlain pentru îngrijirea pielii. Cercetările și inovațiile continuă, reflectându-se în game tot mai sofisticate și eficiente de înfrumusețare și îngrijire a pielii.

În 1994, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton achiziționează Guerlain, iar în 2002, ultimul parfumier al familiei se pensionează. În 2000, Olivier Échaudemaison impulsionează avântul fardurilor Guerlain, în timp Mathilde Laurent și, ulterior, Thierry Wasser au fost următorii maeștri parfumieri, preluând ștafeta și responsabilitatea de creatori de arome intense și inimitabile. Mai mult decât meserie, vocație. Căci pasiunea și imaginația unui maestru parfumier trebuie să fie dublate de un simț olfactiv ieșit din comun, dar și de intuiții psihologice care să-i ajute să creeze legături (sau să le descifreze pe cele existențe), dintre sufletul oamenilor și esențele pe care aceștia le preferă. Miile de miresme pe care ei trebuie să le cunoască și să le identifice stau la baza oricărei creații.

De-a lungul anilor, Guerlain și-a ales dintre style-icon-urile vieții artistice internaționale vedete care să-i înnobileze imaginea diferitelor produse, printre care Patti Hansen, Theodora și Alexandra Richards (soția și ficele lui Keith Richards, membru al formației Rolling Stones) – ”Shalimar Light” în 2004, Hilary Swank în 2006, senzuala rusoaică Natalia Vodianova din 2012, fiecare dintre ele adresându-ne o invitație la bucurie și răsfăț de miresme voluptuoase, clare și pasionante.

fragranțe

Casa Guerlain creează capodopere olfactive legendare, care rezistă testului timpului și al modei, parfumurile fiind tributare materiilor prime în stare brută (vanilia, ambra, moscul fiind printre preferate), dar și măiestriei, în stare pură, a tuturor generațiilor de parfumieri Guerlain, ca expresie supremă a artei autenticității.

Pe Cristina o găsiți cu totul aici.

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂

Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.



Citiţi şi

Poate că nu vei fi primul, ultimul sau unicul ei bărbat

Cu ce m-am ales în viață

Spune-mi DA

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
Tag-uri: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro