Te superi dacă-ți plătești consumația, egala mea?

29 March 2015

Mihnea Rudoiu2007 a fost un an de tristă amintire pentru pădurile româneşti transformate în cărţi: copacii care au supravieţuit masacrului din acel an îşi amintesc şi acum, înfioraţi, clipa în care cel mai falnic stejar pomenit vreodată a fost tăiat şi trimis cu forţa să ajute la publicarea uneia din cele mai proaste romane scrise vreodată: “Micul Abelardy. Viaţa şi opera”. De Mihnea Rudoiu.

Okey, tipul ăsta-s eu. Iar cartea ce-am scris-o e aşa plictisitoare că şi în ziua de azi o folosesc pe post de somnifer: când nu pot pune geană peste geană, citesc două rânduri din ea şi adorm ca un prunc. Pe loc. Nu dă rateu niciodată !

Din acest punct de vedere, e o investiţie foarte profitabilă. Din păcate, numai din acesta.

Singurul motiv pentru care îmi place romanul e că surprinde un personaj discutând despre un subiect care stă pe limbă multor bărbaţi: discriminarea pozitivă a femeii în numele egalităţii între sexe.

Spre exemplu, el nu înţelege de ce, în unele cluburi, femeile au intrarea gratuită, iar bărbaţii nu.

Dar ceea ce îl scoate cel mai tare din pepeni e că bărbatul trebuie să plătească atunci când invită o fată undeva. Nici nu mai ştiu la ce concluzie ajunge deoarece, cum am spus, neputând citi mai mult de două rânduri din carte şi, a doua zi, uitând despre ce era vorba în acele două rânduri, nu îmi pot aminti prea mult din ea.

Azi-noapte, neputând adormi, am căutat să recompun din memorie o parte din gândirea acestui personaj, în speranţa că mă va fura somnul. În schimb, m-am trezit scriind cele de mai jos.

Ideea egalităţii între sexe, nu-i aşa, trebuie să transceandă acele limitări pe care le numim personalitate,  capacitate creatoare, forţă fizică, pasiuni, avere şi altele asemănătoare. Femeia, sub raport social, intelectual, material, e egală formal bărbatului, despre asta e vorba, corect? Drepturile şi îndatoririle sunt identice pentru ambele categorii.

Şi, atunci, de unde ideea că bărbaţii trebuie să plătească consumaţia unei femei pe care au invitat-o în oraş? Pentru că, luaţi aminte, dacă nu face unul din ei acest pas, bărbaţii şi femeile nu s-ar mai cunoaşte în veci. Aşadar, trebuie musai ca cineva să aibă iniţiativa şi, cum-necum, s-a hotărât că acest cineva trebuie să fie bărbatul. Foarte bine. Dar de ce trebuie să şi plătească? Aici îmi dă cu virgulă.

Până acum câteva generaţii, obiceiul în cauză avea o explicaţie firească. Acest sine qua non reprezenta transpunerea în cheie minoră a condiţiei sociale a bărbatului şi femeii acelor vremuri, când celei din urmă îi era refuzat accesul la educaţie, considerându-se că rolul ei primordial e acela de a îngriji gospodăria şi copiii. Femeile independente financiar erau puţine, la fel de puţine aveau posibilitatea să se întreţină singure, iar opţiunea unor alegeri personale cu privire la viaţa pe care şi-o doresc şi chiar la bărbatul pe care să-l iubească era, de multe ori, exclusă.

cuplu

Bărbatul era pilonul economic central, el era cel care avea o slujbă, care câştiga bani şi întreţinea familia, prin urmare, era firesc ca el să plătească consumaţia când invita o femeie undeva.

Dar societatea a evoluat între timp, canoanele s-au schimbat şi ele, astăzi femeile sunt preşedinţi de state, sunt lideri de opinie, scriitoare, oameni de ştiinţă, creatoare de modă, conduc corporaţii cu mii de oameni, sunt la fel de educate sau chiar mai educate decât bărbaţii, câştigă la fel de mult cât aceştia, nu există job pe care un bărbat să îl deţină şi unei femei să nu i se îngăduie să participe. Inclusiv în armată, femeile pot ocupa poziţii importante în ierarhia mlitară.

Prin urmare, femeia nu mai este “al doilea sex”, cum o numea Simone de Beauvoir într-o carte, ci se află pe acelaşi palier cu bărbatul.

Şi, iaca, ajungem de unde am pornit: de ce trebuie bărbatul să plătească?

Un răspuns tipic, adânc înrădăcinat în mentalul feminin conservator, ar fi că aşa este frumos, că un bărbat adevărat, curtenitor, bla bla bla… va trebui să facă asta, dacă vrea neapărat să invite o femeie în oraş. Fireşte, dacă el vrea să plătească şi e plăcerea lui, normal, nu putem răpi plăcerea domnului, iar dacă el câştigă de trei ori mai mult decât ea, cu atât mai mult ar trebui să o facă. Însă, de unde ideea că trebuie să fie o obligaţie subînţeleasă?

Că doar ea nu acceptă să iasă la restaurant considerând plata consumaţiei o monedă de schimb în locul timpului oferit cu generozitate bărbatului. Acceptă fiindcă ar dori să îl cunoască pe cel care a invitat-o, sau fiindcă se plictiseşte acasă, sau din o mie de alte motive, dar în niciun caz, mă gândesc, pentru a mânca şi bea gratuit.

Cu toate astea, mai bine de 70% din femei sunt însetate, imaginativ și poetic, de arhetipul bărbatului binecrescut care, atunci când adresează o invitaţie, consideră că e datoria lui să plătească. Nu toate admit asta, desigur, multe chiar comit gestul de a plăti ele însele, dar adesea o fac sperând că, până la urmă, tot el va fi cel care va plăti. Şi nu e vorba neapărat de bani, de faptul că ele nu şi-ar permite să-şi plătească partea ce le revine. Invitaţia în cauză, precum şi plata aferentă de la final, îmbracă forma unei acreditări a farmecului femeii, e un fel de referinţă a statutului special de care se bucură compania ei.

Totuşi, nu ar fi la fel de frumos ca femeia să îşi plătească singură consumaţia? Fără mutre, fără presupuneri inutile, fără confirmări iluzorii. Fără a se simţi incomodată că plăteşte, fără ca bărbatul să se simtă ruşinat că o lasă să plătească.

Să fie un act natural şi simplu.

Poate părea că trivializez o problemă, reducând-o la ceva meschin, cum sunt banii, dar eu doar pun în discuţie un principiu, cel al egalităţii între sexe. Principiul egalităţii a ajuns în punctul în care începe să plătească dividende, numai că ar trebui să nu o mai facă exclusiv în contul femeii, ci şi al bărbatului…

O povestioară din alte vremuri

Ecaterina a II-a a Rusiei plantase câteva răsaduri cu florile preferate într-un colţ îndepărtat din grădinile palatului Ermitaj. Odată, câinii ei au trecut alergând peste flori, iar împărăteasa a dat ordin ca un soldat să facă de pază în acel loc, spre a împiedica animalele să le mai distrugă.

După moartea ei, s-a continuat paza în jurul acelui colţ din grădină până ce, un secol mai târziu –  când ţar era Alexandru al II-lea –, generalul responsabil cu securitatea palatului din Sankt Petersburg, în timpul unei inspecţii, a dat peste soldatul care stătea de pază acolo şi l-a întrebat ce păzeşte. Acesta a dat din umeri că habar nu are.

S-au făcut cercetări în arhivă şi, bineînţeles, s-a descoperit motivul: atât că, între timp, răsadurile cu flori ale împărătesei dispăruseră de foarte mulţi ani, iar în acel loc nu se mai găsea nimic. Era doar iarbă.

Morala poveştii, în caz că v-a scăpat, e că inerţia socială, cutumele şi obişnuinţa ne împing să facem lucruri care, valabile şi necesare cândva, ulterior îşi pierd rostul. Noi înşine percepem multe ritualuri ca fiind desuete şi fără noimă, dar, neavând curaj să le opunem o rezistenţă critică, le îndeplinim în continuare, mecanic şi fără nicio plăcere.

Le facem pentru că aşa face toată lumea. Şi pentru că e mai comod. Şi pentru că aşa se zice că e bine să faci.



Citiţi şi

Ce înseamnă iubirea? Răspunsuri de la copii între 4 și 8 ani

Sănătatea începe acasă

Să nu tragi de o femeie, să nu-i cerșești iubirea, să nu-i cazi la picioare…

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. mihaela / 30 March 2015 21:05

    Esti chiar nesimtit că pui problema așa,da,femeile sunt egale cu barbatii din anumite.puncte de vedere,pot ocupa.acelasi post,pot repara orice daca e nevoie,dar NU UITA. ca pe lângă ce fac la fel ca voi,pot face mult.mai multe de care voi NU SUNTEŢI CAPABILI. O femeie gateste,face mancare, FACE COPIII,pret pentru care nici toti bani din lume nu il pot cumpara!

    Reply
    • asdfg / 30 March 2015 23:03

      ” O femeie gateste,face mancare, FACE COPIII,”
      interesant ca faci si mancare si mai si gatesti.. cat despre copii ii face singura, nu?

      Reply
  2. ioana / 30 March 2015 20:29

    E normal ca un barbat sa.plătească măcar primele intâlniri…crede-mă că dacă nu iti permiti un suc sau o cafea nu iţi permiti o femeie, de ce toţi sărntocii vor intalniri..vrei sa ai parte de intalniri trebuie sa ai bani , nu stai naibii acsă , nu e problemă

    Reply
  3. Andy / 30 March 2015 19:49

    Imi place. Tine-te tare, domnule Mihnea, si nu pleca (,) capul la orice nef…ericita cu atitudine si limbaj de florareasca, precum domnisoara (sarcastic) Lorena.

    Reply
  4. alex / 30 March 2015 19:12

    in momentul in care ai lansat invitatia, te conformezi cutumelor. care cutume, de multe ori sunt similare cu bunele maniere. si ce daca plata consumatiei de catre barbat era, poate, considerata obligatorie acum 100 de ani ? si acum e la fel, din respect pentru timpul si compania persoanei cu care esti. altfel, e ca si cum as invita pe cineva la ziua mea si l-as pune sa-si plateasca consumatia.

    Reply
  5. Cristi / 30 March 2015 16:07

    Raspunsul este simplu: cererea e mai mica decat oferta. 🙂 Daca s-ar invers rolurile si femeile ar detine testosteronul iar barbatii estrogenul, atunci ele ar alerga dupa noi si ar trebui sa plateasca. Pana atunci, daca vrei sa dai monstrul la apa, ar trebui sa incepi sa platesti consumatia.

    Reply
  6. Alex / 30 March 2015 15:36

    ”Although women tend to seek men around their age, men of all ages are by far looking for women in their early 20s, according to OkCupid data. While men often set their age filters for women into the 30s and beyond, rarely do they contact a woman over 29.”

    Da, corect e sa-ti platesti cafeaua, dar in societatea asta fiecare femeie trebuie sa se bucure de putinii ani in care e ”valabila”…..si in treaba asta cu siguranta barbatii ies mai bine

    Reply
    • maya / 30 March 2015 18:49

      Femeia e valabila foarte multi ani, cu cat trece timpul e tot mai valabila, pt ca are darul nemaipomenit de a evoluat, si de a se imbogati ca fiinta umana, cei care se exprima in felul asta, punand data de expirare unei femei sunt tot frustratii care nu sunt capabili sa plateasca o nota. Mama ta e tot o expirata nu?, daca are o varsta, si probabil este, dar expirata ca om ca nu a stiut sa-ti ofere o educatie.

      Reply
  7. Valeria / 30 March 2015 13:22

    Lasă Lorena, vorba ta: să se invite intre ei la cafele, ha ha ha
    Problema este că sunt foarte multe femei care sunt de acord cu nenea ăsta care a scris articolul. Nu le înțeleg, jur. Eu nu aș putea să mai ies a doua oară cu un mârlan. N-aș putea. E o chestie de cavalerism, de a știi să te porți cu o femeie, e chestie de educație: bărbatul deschide ușa femeii, îi trage scaunul la masă, o ajută dacă are bagaj în mână, de astea. Ce are de-a face bunul simț și educația cu egalitatea? Dragi masculi, am o mare rugăminte la voi : nu mai fiți zgârciți și penibili invocând la nesfârșit asta cu egalitatea. Sunteți penibili, zău!

    Reply
  8. lorena lupu / 30 March 2015 12:55

    E foarte simplu. INVIŢI. Dacă inviţi o femeie să-ţi acorde timpul ei, e de curtoazie să-i plăteşti consumaţia. Te revanşezi pentru timpul pe care ţi l-a acordat, în loc să-l petreacă în altă parte.

    Reply
    • Razvan / 30 March 2015 14:20

      Tocmai ca nu ti acorda din timpul ei. Daca ies in oras se distreaza ambii la fel de bine.
      Nu e ca si cum ti ar face fata o favoare.

      Reply
  9. Belle dImagination / 30 March 2015 10:41

    Noi ne-am plăti liniştite consumaţia. Oricum ne-o plătim atunci când ne vedem cu gagicile la o cafea.
    Problema e că în momentul în care suntem dispuse să scoatem cei câţiva lei de cafea din buzunar, în momentul ăla voi vă simţiţi extrem de atacaţi în masculinitatea voastră şi căutaţi pe altele, mai ocrotibile şi căutabile în coarne.

    Reply
  10. M.C. / 30 March 2015 10:13

    Dacă inviți pe cineva la tine la masă, îl/ o pui să vină cu mâncarea de acasă? Sunt alte reguli când inviți în oraș? Cuvântul cheie este INVIȚI.N-are nicio legătură cu egalitatea ci cu bunele maniere. Cine invită, plătește.
    Cât despre egalitate,ce ai face dacă prietena ta ți-ar spune: stii dragul meu,eu vreau un copil, dar aș vrea să-l porți tu în pântece și să-l naști, că se găsesc soluții în era tehnologiei, doar suntem egali, nu?

    Reply
  11. Valeria / 30 March 2015 9:35

    Ce are de-a face egalitatea cu BUNUL SIMT? Daca un barbat nu poate oferi nici macar o cafea unei femei, atunci ce naiba poate oferi? Cum adică să inviți o femeie în oraș și să fii incapabil în a-i plăti cafeaua? Hai să rezumăm – Unu iese cu una. Ca principiu, vine clipa ÎNTRISTĂRII, adică nota de plată… Nota de plată vine în mod sigur, tot așa de sigur cum răsare soarele… Bun. Deci cînd vine nota de plată, se pune întrebarea, deloc retorică, CINE PLĂTEȘTE! Eu spun că de plătit trebuie să plătească EL, dacă e om. Asta LA BUCUREȘTI ! Dacă e o cîrpă, atunci poate să invoce ce motive fandosite vrea, NEMȚEȘTE, BRAZILIANEȘTE, ȚIGĂNEȘTE, ce vrea… Tot cîrpă rămîne !!! Dacă vă e așa greu să dați 7 lei pe o cafea, stați pe porno online că e gratis. Nu necesită efortul de a băga mâna în buzunar. Puteți să vă puneți banii la pușculiță.

    Reply
    • Ramona / 30 March 2015 18:03

      Ultima oara cand am verificat ora de sex era mai scumpa. Includea si dusul si lenjeria ei intima. Sa inteleg ca o cafea = 7 lei e, ca la poker, doar deschiderea ?

      Reply
      • mean mandy / 17 June 2016 8:36

        cum esti tu prostituata si la asta te gandesti poate stii mai bine preturile.

  12. Cris / 29 March 2015 23:28

    atunci cand la nivel mondial femeile vor fi platite exact la fel ca barbatii pt ac munca. o informare elementara trebuia sa-ti aduca un minim de info in ac privinta. in tarile “civilizitae” femeile inca sunt platite dupa criterii sexiste. egalitatea teoretica nu valoreaza doi bani, pisi. si nici macar asta teoretica nu exista inca, mai ales in ro.

    dar tie iti place sa scrii patetic, nu sa faci research, asa-i?

    Reply
  13. leo / 29 March 2015 22:22

    Un gand nevinovat ce naste o intrebare la fel de nevinovata…Se vor gasi milioane de voci care sa te acuze de ceea ce nu ai spus sau nici macar nu ti-a trecut prin cap!?…La fel ca in cazul bisericii cand te intrebi de ce nu ar plati impozit si de ce nu ar emite chitante pentru “servicii divine”! Intr-adevar, se pare ca exista egalitati si egalitati…unele profund “inegale”!” Cutuma”…”Tabu”…”Practica”…De acord!…Sa te intrebi insa fara sa fii” omorat cu pietre” oare mai ai voie!?..Unul plateste pentru ca asa-i” traditia”,suparator este insa cand cealalta parte considera ca este o “obligatie”,prin urmare nici macar nu se simte datoare sa spuna multumesc sau macar sa aprecieze…nici macar sa recunoasca…Sunt unele relatii care seamana cu contractul “Bechtel”…O parte are numai drepturi,cealalta numai obligatii.Ajungi sa faci ce nu vrei si ce nu gandesti,lucruri absolut fara nici o logica doar de frica durerii si de frica de a nu fi pedepsit! Cand in cele din urma ajungi la dezastrul pe care l-ai anticipat tot timpul pentru ca facand lucruri prostesti sau renuntand sa faci altele pe care ti le-ai dorit, nu ai cum sa ajungi in alta parte…e intr-adevar dureros,extrem de dureros, insa privind realist iti dai seama ca de fapt nu ai pierdut nimic pentru ca asta ti s-a oferit…nimic..

    Reply
    • Edy / 29 March 2015 22:25

      Cata lipsa de educatie :))) … Femeia trebuie sa se simta datoare ca platesti tu nota ? Asta e buna, vrei sa se culce cu tine daca ai dat o cafea si o prajitura? :)))

      Reply
    • Edy / 29 March 2015 22:27

      Eu zic sa te simti si tu dator vandut daca se intampla sa-ti gateasca ceva intr-o seara sau sa-ti calce o camasa, sau daca-ti face un masaj intr-o seara. Si daca vine la tine la birou cu o cafea, sa te surprinda in timpul programului, neaparat sa-ti dea bonul sa decontezi. Hai ma ca sunteti penibili.

      Reply
  14. veronica / 29 March 2015 21:47

    dar barbatul nu “trebuie” sa plateasca. de unde pana unde? poate daca inca ai dileme de genul asta, nu iesi cu femeile potrivite. o femeie potrivita isi va plati consumatia fara discutie si in niciun caz nu va face “mutre si presupuneri inutile”. in acelasi timp, aceeasi femeie, va fi placut surprinsa daca barbatul cu care e in oras nu va face din platitul notei un “issue”.

    la prima cina impreuna, un barbat, care pana atunci imi placea, s-a apucat sa verifice nota la restaurant si sa calculeze cat ne revine fiecaruia. in momentul ala i-am spus ca e invitatul meu si am platit totul gratios, ne-am desparti in termenii cei mai frumosi si apoi nu i-am mai raspuns niciodata la telefon sau e-mail.

    cei mai sexy barbati sunt aia care stiu sa plateasca nota discret, fara verificari, fara ochi peste cap, fara oftaturi. si care-s in stare sa-i spuna partenerei, macar la prima intalnire: “all has been taken care of”.

    Reply
    • Edy / 29 March 2015 22:03

      E un pic de contradictie in comment-ul tau. Ba femeia potrivita isi plateste consumatia, ba barbatul sexy se ocupa de ea. Parerea mea de barbat e ca femeia care-si plateste nota e o femeie barbat de care eu, n-am nevoie, lipsita de feminitate, e o anumita gratie in femeia care stie ce i se cuvine, si unei femei i se cuvine macar sa i se plateasca nota. Nu o spun din prejudecati, ci ca un fapt, din ce am observat, femeia care sare sa-si plateasca nota, ori e neplacuta vizual, si prin urmare are multe complexe de ordin fizic, ori e singura de foarte mult timp si disperata sa puna mana pe un barbat si face acest lucru nu din cauza ca nu i-ar placea sa fie tratata elegant, cat o face pentru ca stie ca nu prea are optiuni si incearca sa suplineasca alte goluri.

      Reply
      • veronica / 29 March 2015 22:30

        no, e mult mai simplu de-atat: o femeie e foarte capabila sa-si plateasca nota, dar ii place totusi un barbat care stie sa se miste smooth. nici macar nu e vorba de bani, e vorba de penibilul situatiei in care el calculeaza cat a consumat fiecare… eu la faza asta nu rezist, mi se face gura punga, mi-e jena si mi-e mila in acelasi timp. prefer sa platesc eu, fara discutii si fara calcule, sa las un bacsis generos si sa dispar in noaptea albastra. (ma rog, preferam acum 10 ani :). intre timp mi-am luat un barbat care stie sa se miste smooth si cu care nu mi-e jena sa ies in oras)

  15. mirela / 29 March 2015 19:18

    Sunt confuza daca sa gasesc articolul tau trist sau amuzant. E opinia pe care am auzit o in general de la barbatii cu multe complexe, nemultumiti de ascensiunea lor sociala. In lumea civilizata, de unde cred unii romani ca au adoptat aceasta latura ce cred ei ca vine la pachet cu egalitatea dintre sexe, barbatul educat plateste o nenorocita de consumatie. Oriunde in lume singurele cazuri in care fiecare plateste ce a consumat sunt acelea in care barbatul e extrem de limitat financiar, sau badaran. Calatoreste in Olanda, in Franta, in Anglia, si vei vedea ca barbatii cat de cat evoluati, care provin din familii cat de cat bune, interesati de evolutie, care au maniere fac acest gest, Daca tu nu esti dispus sa platesti o cafea, ce poti tu sa-i oferi unei femei daca face o familie cu tine ?
    Va exista genul acesta de egalitate de care vorbesti tu atunci cand barbatul va da nastere, va alapta, pana atunci cu toata egalitatea si capacitatea pe care o are o femeie de a face multe din lucrurile pe care le face barbatul, merita atata gentilete.
    Pentru ca ai dreptate nu e egalitate. Femeia a ajuns capabila sa faca tot ce face barbatul, exemple ai insirat si tu, dar pe langa asta, ea face totul fiind sexul slab, deci cu mai multe eforturi, cu finetea ei, cu o forta ce nu se poate masura cu cea a barbatului, si pe deasupra femeia e cea care da urmasi, iar asta presupune eforturi indubitabil mai mari. Iar barbatul compara ceea ce poate face femeia cu platitul unei cafele. Crede-ma e nimic, pe langa ceea ce-ti ofera ea, si ai dreptate nimeni nu accepta o invitatie doar pt a bea si manca gratis, e vorba doar de gentilete, la fel cum daca ii tragi scaunul ca sa se aseze, daca-i iei haina de pe umeri, nu vrei sa faca femeile si aceste lucruri pentru barbati, ca doar sunt egali? Sa vedem femei care-ti deschid portiera etc. Gestul inseamna maniere, bun simt, educatie, cine le are , le are, cine nu, degeaba explic.
    Voi astia care puneti problema intr-un mod atat de mitocan, meritati femei care sa nu vada lucrurile astfel, ci sa vada necesitatea sa platiti vacante de lux, masini, case, posete. Abia atunci e vorba de bani.
    Sa platesti o consumatie inseamna doar sa fii gentleman, ma repet, cum inseamna si sa-i oferi o floare, sa-i deschizi o usa. Poate sa-si faca si singura toate astea, da e capabila, dar alegi sa nu le faci nici pe astea? Si daca le faci, de ce le faci, ca poate si singura si sunteti egali.

    Reply

My two pennies for Valeria Cancel

* required
* required (confidential)

catchy.ro