Twyla Tharp: nu îmbătrânirea este dușmanul, ci stagnarea

3 December 2020

Când am văzut-o seren-zâmbitoare în această imposibilă poziție, am vrut pe loc să știu cine este. Înțelegeți desigur de ce: noi, femeile obișnuite, ne relaxăm un pic diferit. 🙂 Și n-am făcut rău, pentru că am aflat multe lucruri pe care vreau să le împărtășesc cu voi. Și cel mai important dintre ele este că nu îmbătrânirea este dușmanul, ci stagnarea/nemișcarea este dușmanul. Iar al doilea este despre momentele de slăbiciune, de îndoială: niciodată nu încerca să te opui unei căderi, dar „după ce ne terorizăm cu îndoiala de sine, singura noastră ușurare este să ne punem în mișcare din nou”.

Twyla Tharp la 74 de ani, fotografiată de Annie Leibovitz

„Cu toții credem că mintea este mai deșteaptă, dar reflexele corpului sunt mult mai rapide decât poate procesa creierul și vin cu un concept. Asta este tot ce spun: toată lumea să se conecteze cu propriul corp”.

Femeia din fotografie este americanca Twyla Tharp, acum 79 de ani, o celebritate în lumea dansului, premiată cu prestigioasele trofee Tony (1) și Emmy (2), care a semnat coregrafia a peste 160 de spectacole, multe dintre ele combinând muzica clasică, jazz și pop: 129 spectacole de dans, 12 spectacole pentru televiziune, 6 filme la Hollywood, 4 spectacole de balet, 4 spectacole jucate pe Broadway and 2 spectacole de patinaj artistic. La sfârșitul lui 2019, Twyla și-a lansat cartea „Keep it Moving: Lessons for the Rest of Your Life” (Continuă să te miști: lecții pentru tot restul vieții tale), în care pune în aplicare lecțiile de-o viață în materie de dans pe un corp obișnuit. Corpul tău. 

Dar de ce ar vrea o coregrafă de talie mondială atât de titrată* să transmită cunoștințele ei publicului larg? Twyla a crezut dintotdeauna că există o parte științifică în ceea ce face: să descopere de ce anume este capabil corpul uman. „Dacă înțelegi un lucru în care crezi, ai obligația să-l împărtășești mai departe. De ce să-l ții doar pentru tine?”

Twyla are deja două cărți scrise despre cum poți deveni cea mai bună variantă a ta utilizând instrumentele unui artist: „The Creative Habit” (2003 – n.r. „Obiceiul creativ”), un bestseller, și „The Collaborative Habit” (2009 – n.r. „Obiceiul colaborativ”). „Keep It Moving”, o continuare, folosește acele instrumente pentru găsirea unui scop și a motivației pe măsură ce îmbătrânești, indiferent ce vârstă ai avea.

I-au trebuit 3-4 ani pentru a se convinge să scrie o carte despre cum este să fii bătrân. În lumea dansului, vârsta nu este recunoscută în mod deliberat; Martha Graham a mințit în legătură cu a ei timp de mulți ani.

„Chiar am încercat să scriu pentru persoana care nu este complet familiarizată cu propriul corp. Și am încercat din greu să deschid comunitatea dansului, care poate părea în ochii publicului drept elitistă, când de fapt nu este”.

„Keep it Moving: Lessons for the Rest of Your Life” nu are nimic de-a face cu fuga după tinerețe. „Statisticile sunt în continuare șocante când vine vorba despre persoane care nu fac mișcare sau care nu sunt conștiente de faptul că dieta este de fapt foarte importantă. Dacă vrei un viitor, trebuie să începi să ți-l asiguri de pe acum.”

Programul zilnic 

Antrenamentul ei, pe care îl numește „o întreagă nebunie”, implică exerciții izometrice, abdomene normale (300) și pentru mușchii oblici (100 pe fiecare parte), precum și 20 de minute pe bicicleta ergonomică. Cu sincronizarea comică a unui actor de vodevil – pentru că Twyla Tharp, undeva în adâncul ei, este un fel de clovn – și-a arcuit corpul peste mingea de gimnastică și și-a întins spatele. „Trebuie să iei temperatura fiecărei părți a corpului. Și vezi cât spațiu îți trebuie: nu foarte mult. Tot ce ai nevoie este un pic de loc și să nu porți haine pretențioase”.

Cu alte cuvinte, poți face exercițiile acasă. În felul tău, la nivelul tău: începe cu 30 de abdomene. În carte, filosofia ei este ghidată de nevoia și capacitatea corpului de a se mișca mai mult sau mai puțin. Twyla ar trebui să știe cel mai bine. Nu doar că a dansat cea mai mare parte a vieții, dar este de asemenea dedicată propriului antrenament, care începe cu mers pe jos și durează între 45 și 90 de minute zilnic, în funcție de program.

1965, Hunter College, premiera spectacolului TANK DIVE și cariera începe cu un unghi perfect. Avea 24 de ani. 

Photo by Robert Barry

Twyla Tharp la 50 de ani

„Dumnezeu îți oferă un dar: acela de a te naște. După aceea, trebuie să ai grijă de tine.”

(Asta mi-a amintit de Coco Chanel care spunea: „Natura îți oferă fața pe care o ai la 20 de ani. Viața îți modelează fața pe care o ai la 30, dar la 50 de ani ai fața pe care o meriți.”)

Picioarele de care are încă nevoie și profesional sunt motivul pentru care se ține de o dietă cu 1.200 de calorii în fiecare zi. „Este o mică nebunie, dar mă ajută să mă țin pe oase, ceea ce este important, deoarece cu cât pun mai puțină presiune pe picioare, cu atât sunt mai în formă”.

Twyla Tharp a muncit asiduu de-a lungul vremii pentru a-și menține sănătatea și bunăstarea fizică. Însă, corpul ei a primit și câteva lovituri. Totuși, până la vârsta de 65 de ani, după cum spune ea, putea face aproape orice. Apoi, a început un declin din punct de vedere fizic.

Nu mai aveam nicio garanție. A trebuit să muncesc din greu pentru fiecare lucrușor, iar asta poate fi descurajant, ca să nu spun mai mult. Deci cum să scot maximum din asta? Cum învățăm din aceste noi mișcări cu care vine corpul doar pentru a supraviețui?” Auto-masajul și regimul de mers pe jos au făcut minuni atât pentru echilibrul, cât și pentru picioarele ei.

Twyla își rezervă timp pentru a se perfecționa, lucrează să rămână deschisă la minte și să se provoace permanent. După rutina zilnică de 45-90 de minute, atunci când nu lucrează la un proiect coregrafic, continuă cu încă două ore de exerciții. Ca să construiască o rezervă de putere pe care să o folosească mai târziu.

Întrebată ce sfat despre îmbătrânire ar da cuiva care nu este atât de disciplinat ca ea, Twyla a răspuns: “Așteaptă-te să fie o experiență pozitivă și fă tot ce poți să susții această așteptare. Să îmbătrânești nu e ușor și oricine spune asta n-a experimentat îmbătrânirea. Evident, apar provocări, corpul insultă mintea, care își amintește lucruri care erau posibile în trecut. Am considerat corpul fizic un instrument foarte înțelept și am decis să-i cercetez posibilitățile. Nu vrei să ai un scop pe care nu-l poți atinge. Vrei unul care te va atrage continuu spre următoarea descoperire.”

Vă doresc tuturor să-l găsiți! 🙂

Textul conține informații din articolul scris de criticul de dans Gia Kourlas pentru The New York Times, tradus și adaptat de Antonio Robitu.

*Twyla Tharp a primit 19 titluri onorifice de doctor, premiul Vietnam Veterans of America oferit de Președinte, National Medal of the Arts (2004), Jerome Robbins Prize (2008) și Kennedy Center Honor (2008). Este membră a Academiei Americane de Arte și Științe, a Societății Americane de Filosofie și membru onorific al Academiei Americane de Arte și Litere.



Citiţi şi

Chanel Connects – viitorul culturii

Șapte condiții pentru o Bătrânețe de Succes

Pregătirea pentru o sarcină sănătoasă

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro