Barna Nemethi sau Dada redivivus

Claudia Moscovici

6 January 2012

“Apreciem în mod deosebit articolele autoarei de origine română Claudia Moscovici pentru că ne povesteşte despre oameni şi întâmplări de pe scenele literare sau de artă de care altfel n-am fi auzit niciodată. De data aceasta ni-l prezintă pe Barna Nemethi, o senzaţie de ultimă oră în Europa de Est.” – Levi Asher

În fizică, a treia lege a lui Newton spune că pentru fiecare acţiune există o reacţiune opusă şi egală. În lumea artei, însă, lucrurile nu se petrec la fel de riguros, deşi există şi aici câteva reguli care guvernează, dar ele sunt constant încălcate de artiştii nou veniţi cu ideile lor inovatoare. Unul dintre aceştia a fost şi poetul român Tristan Tzara, care a fondat Dada, una dintre cele mai creative şi rebele mişcări artistice. Şi care, asemenea Suprarealismului născut ulterior din aceasta, a devenit o largă mişcare culturală ce a cuprins artele vizuale, poezia, literatura, teatrul, designul grafic şi, în mod inevitabil, şi politica.

Născut în lumea devastată de Primul Război Mondial, curentul Dada a respins noţiunile “raţiune” şi “logică” pe care mulţi dintre artişti le asociau cu ideologia capitalistă şi cu maşina de război. Şi în ciuda faptului că a devenit cunoscut la nivel internaţional prin numeroşii artişti şi poeţi renumiţi, Dada nu a putut fi încadrat în nicio categorie. Filosofia estetică a mişcării era… anti-estetică, iar contribuţia artistică era… anti-artă. Arta nu era un scop în sine… ci, aşa cum declara Hugo Ball, “o oportunitate pentru a percepe realitatea cum este ea şi de a critica timpurile în care trăim“.

În fizică pentru fiecare acţiune există o reacţiune egală şi opusă. Această lege se aplică uneori şi în lumea mai excentrică a artei. Ca în cazul proiectului inovator al lui Barna NemethiAllHollow. Numai că aici acţiunea şi reacţiunea provin din aceeaşi sursă.  Filmul şi fotografia lui Barna Nemethi reprezintă un nou Dadaism, plin de inovaţie artistică ce subminează esenţa lumii marketingului pe care o continuă, dar şi transformă în acelaşi timp.

Există oare o reacţiune egală şi opusă fiecărei acţiuni şi în lumea anti-raţionalistă a artei? Poate că da. Dar despre ce acţiuni am putea vorbi astăzi? Este greu să selectezi şi să alegi dintre prea multele pericole cu care se confruntă lumea contemporană: ameninţarea permanentă a terorismului; reacţia superputerilor democratice, uneori, chiar împotriva celor nevinovaţi şi lipsiţi de ajutor; mentalitatea plutocratică ce ameninţă să înghită lumea liberă; domnia uniformizatoare a culturii pop;  standardizarea şi ceea ce Marx ar numi “fetişismul obiectelor” care a atins proporţii greu de imaginat în piaţă capitalistă globalizată.

Dacă am privi lumea cu ochi critici, ni s-ar dezvălui o imagine descurajantă. Dar poate că avem nevoie de aşa-zisele reacţii “nihiliste” ale artiştilor pentru a evita să ne conformăm paşnic unei anormalităţi care ar trebui de fapt să ne şocheze. Şi puţini sunt cei care cunosc aceste fenomene moderne mai bine decât tânărul artist român Barna Nemethi, crescut într-o piaţă capitalistă nouă ce s-a dezvoltat rapid sub propriii ochi, în mare parte datorită eforturilor făcute de generaţia lui.

Barna a avut şi şansa (sau norocul) să crească în mijlocul culturii româneşti – tatăl său adoptiv este Grigore Arsene, preşedintele Asociaţiei Române a Editorilor, care, împreună cu soţia lui, Iren, conduce una din cele mai prestigioase şi mai însemnate edituri din România,  Curtea Veche Publishing. Deşi este un foarte talentat regizor şi fotograf, Barna a călcat şi pe urmele părinţilor, devenind directorul editurii, dar şi director executiv al companiei de publicitate Griffon and Swans.

Dar poate cel mai ambiţios, subversiv şi dinamic proiect al  lui Barna AllHollow.com, o revistă online care combină fotografie, jurnalism, filozofie (anti)estetică, modă, film şi artă. În numarul din aprilie 2011, de exemplu, Laura Cosoi aduce un omagiu legendarului artist pop Andy Warhol. Îmbrăcată ca el încearcă să-şi imagineze şi să recreeze reacţiile artistului la gadget-urile contemporane, cum ar fi iPod-ul. Clipurile sunt chiar elegante şi conţin o bună doză de ironie şi umor având ca sursă felul în care Laura imită stilul lent şi meticulos al lui Warhol.

 

Numărul din aprilie mai include  şi Wonderland (conceptul Oanei Păunescu, regizat de Vlad Feneşan, produs de Alina Huza şi Pătru Păunescu, şi fotografiat de Barna Nemethi). Atât în film cât şi în şedinţa foto sunt mediate graniţele dintre high fashion (model Iulia Cîrstea) şi scenele ori imaginile în stilul noului Suprarealism/Dada.

Decorul are incoerenţele şi juxtapunerile din lumea viselor. O femeie spectaculos de frumoasă, îmbrăcată într-o combinaţie cămaşă de noapte – costum de balerină, cu ciorapi negri de plasă, stă pe marginea unui pat din metal deasupra căruia atârnă… un peşte uriaş. Înconjurată de trei manechine, care evocă roluri de femei şi bărbaţi,  “eroina” se mişcă mecanic, lent şi, uneori, senzual, asemenea cuiva captiv şi abandonat într-un vis, sau ca cineva care a trecut fără să vrea graniţa dintre vis şi realitate. Imaginile şi modelul sunt atât de frumoase, încât s-ar potrivi la fel de bine într-un pictorial de high fashion. Totuşi, ambianţa lipsită de armonie şi aranjamentul absurd al recuzitei din jurul modelului construiesc , în acelaşi timp, o scenă expresivă, ireală şi cu multiple înţelesuri. Nu există nici o temă dominantă, nici o intrigă evidentă: nimic din ce-ar putea atrage modelul în altă structură decât în aura fantasticului însuşi.

Nu pot scrie despre AllHollow fără să pomenesc despre The Hunt – seria de fotografii făcute de Barna Nemethi în Manhattan, cu modelele Zuzanna Buchwald şi Will Vendramini. Precum în Ţara Minunilor, în aceste imagini există o stare de spirit suprarealistă şi mai mult decât un dram de Dada. Bărbatul chipeş, care când poartă o amuzantă mască de animal, când nu, este deopotrivă un urmăritor/prădător în căutarea unei prăzi uşor de prins, dar şi un potenţial partener atrăgător pentru femeia frumoasă.

The Hunt scoate la lumină ritualurile ciudate (totuşi, normalizate) de  împerechere/întâlnire în care se implică bărbaţi şi femei deopotrivă. Dar, ca toate seriile lui Barna Nemethi, şi acest set de imagini ar putea trece cu uşurinţă drept un pictorial de modă care îmbină stilul fără cusur cu creativitatea subversivă.

Citiţi şi

Căutări…

Actorii nu mor, de fapt, niciodată…

De ce iubim mai mult artiștii morți decât vii

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
1,904 views

Your tuppence

  1. Romania şi modernismul brazilian – Art&Entertainment | Catchy / 9 March 2014 15:28

    […] capitalei avangardelor mondiale, Paris, pe unde se răspândea mișcarea dadaistă a românilor Tristán Tzara și Marcel Iancu, înființată tot într-o lună de februarie, dar în 1916, la Zürich, și care […]

    Thumb up 0 Thumb down 0
    Reply
  2. Românii, la vânătoare de Urși la Berlin | Catchy / 9 February 2013 15:37

    […] Zamfirescu, Ilinca Goia, Adrian Titieni, Mimi Brănescu şi Nataşa Raab. Afişul este semnat de Barna Nemethi / Griffon & […]

    Thumb up 0 Thumb down 0
    Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro Web analytics

catchy.ro