De ce mă îndepărtez tot mai mult de religia ortodoxă

6 April 2015

Ioana DudaMi-a ajuns! Încetaţi! Încetaţi să ne mai propovăduiţi suferinţa. Refuz să cred că Dumnezeu ne vrea suferinzi, trişti, cu sufletele hăituite şi pline de durere. Cred, cu toată fiinţa, că m-am născut pentru a fi fericită şi în acest fel să fericesc şi pe alţii.

Din acest motiv mă îndepărtez din ce în ce mai mult de religia ortodoxă. De slujbele greoaie şi greu de suportat. De preoţii care îmi cer bani atunci când mă duc să iau Paşte. Nu îmi reneg religia. Departe de mine. Dar refuz să mă supun unor reguli care contravin preceptelor morale. Doar lor mă supun. Dumnezeu e iubire, lumină, căldură, râset şi privire limpede de copil, e milă şi compasiune. E nevoia de a-i ajuta pe cei năpăstuiţi. E nevoia mea de a-mi lăsa spiritul să se exprime. Nu am nevoie să îmi demonstrez credinţa făcând mătănii, pupând icoane şi participând duminică de duminică la slujbe, chiar dacă nu simt nevoia să o fac. Doar pentru a perpetua o regulă socială. O fac de sufletul îmi cere asta.

A venit momentul ca Biserica Ortodoxă să iasă din biserică. Să se apropie de oameni. Să nu mai fie o instituţie intangibilă pe care oamenii să o privească temători şi disperaţi. Să le explice oamenilor că la biserică nu vii doar pentru a implora mila Domnului şi a te ruga să îţi ia poverile. Vii şi ca să mulţumeşti. Că ai viaţă, soare, primăveri, un acoperiş deasupra capului şi pâine pe masă. Că ai suflet.

Dar toate astea le poţi face şi acasă ori în pădure. Nu înţelegeţi greşit. Nu reneg biserica. Dar de mă duc la biserică, prefer să o fac atunci când nu e nimeni. Atunci când e aproape goală, e linişte şi pot conversa în voie cu Dumnezeu. Din ce în ce mai des mă duc în bisericile catolice.

PAPA: UN MESE DA ELEZIONE; UN PONTIFICATO VICINO ALLA GENTE/SPECIALE

Da, puneţi-mă pe rug, de vreţi. Dar prefer o slujbă catolică uneia ortodoxe. Şi îmi e mai mare dragul să îl ascult pe Papa Francisc vorbind. Mi-a cântat sufletul de bucurie când i-am auzit îndemnul de a nu mai mânca miel de Paşte pentru că e un obicei păgân, din Vechiul Testament. Tot el mi-a reamintit cât de frumoasă e credinţa, atunci când a spălat şi sărutat picioarele deţinuţilor care participă la slujbele din penitenciar.

Aş zbura să îl ascult propovăduind pe Monsenior Antonio Stagliano, din Calabria, care umple biserica de tineri pentru că îi place să cânte hituri în timpul slujbelor. E faimos în rândul preoţilor pentru slujbele atipice. Pentru felul spontan în care predică şi pentru cântecele la modă pe care le fredonează în timpul slujbelor: “Muzica e un mod de a comunica. De ce să nu îl folosim dacă astfel putem intra în inima oamenilor ca să propovăduim mesajul creştin? V-am cântat melodia Vuoto a perdere a lui Noemi, care ne aminteşte de riscul la care ne supunem fără a ne da seama. Mentre il mondo cade a pezzi al lui Mengoni l-am folosit în predică pentru ca tinerii să înţeleagă mai bine mesajul. Tinerii îndrăgesc acest mod de a comunica şi eu voi continua să predic în acest fel până când îmi vor spune să mă opresc”.

Mult timp m-am întrebat de ce l-am iubit atât de mult pe Papa Ioan Paul al II-lea. Am înţeles într-un final. Pentru că a deschis porţile bisericii şi ne-a lăsat să intrăm în ea. Ne-a lăsat să pătrundem în Dumnezeu şi să înţelegem că el e între noi. Nu e o autoritate de neatins, care ne pedepseşte atunci când încălcăm reguli. Ne-a arătat că preotul, orice rang ar avea, este, în primul rând om. Deci supus greşelii. E unul dintre noi. Iar dacă el poate ajuta oamenii sau poate greşi, noi avem aceeaşi libertate de a o face. Că nu vom arde veşnic în Iad dacă păcătuim. Că putem fi iertaţi dacă ne pare rău. Iar noi suntem primii care trebuie să ne iertăm.

Aşa că îmi arog dreptul de a crede că Raiul şi Iadul sunt în noi şi le trăim aici, pe Pământ. Că viaţa după moarte există, pentru că nimic pe lumea asta  nu se termină. Că nu e nevoie de biserici multe şi aurite în care să mă rog la Dumnezeu, pentru că el e în inima mea. Că pot să donez bani bisericilor în măsura în care o simt şi nu ruşinată fiind că aş putea fi stigmatizată sau judecată de comunitatea religioasă din care fac parte.

Ba chiar îmi arog dreptul de a crede că Dumnezeu nu există, dacă aşa simt. Dar în acelaşi timp mă supun regulii iubirii, a facerii de bine, a compasiunii şi a fericirii. A mea şi a celorlaţi.

Aşa să mă ajute Dumnezeu!



Citiţi şi

Oamenii vor să fie fericiţi, dar…

Vedere din trafic: cum arată o societate cu nervii la pământ

Poate că nu vei fi primul, ultimul sau unicul ei bărbat

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Lavi / 17 September 2015 23:40

    Spunea cineva: in viata trebie sa cautam cel mai bun preot , fa fel ca atunci cand am cauta cel mai bun doctor pt a ne vindeca se o boala

    Reply
  2. Ovidiu / 8 August 2015 23:30

    @ Ioana Duda

    Vad ca ai scris un articol in care ai mentionat ceea ce te derajeaza la religia ortodoxa folosind insa ca principale “argumente” diverse emotii si sentimente.
    In cam orice domeniu, argumentele emotionale precum si apelurile la sentimente sunt considerate pe buna dreptate erori de logica si argumentare. Nu poti sa vii in spatiul public sa combati ceva doar prin expresii gen “mi-a ajuns”, “mie imi place/ nu-mi place cutare”, “vreau aia”, “nu vreau cealalta” etc. Eu inteleg ca acestea sunt opiniile tale personale si ca libertatea cuvantului permite ca oricine sa aiba dreptul sa-si exprime opiniile in mod public. Insa si aceasta libertate a cuvantului este adesea prost inteleasa caci nu ar trebui ca cineva sa aiba dreptul de a combate public ceva daca nu aduce si argumente (valide logic), precum si dovezi factuale.
    Astfel ca in opinia mea, la principiul libertatii cuvantului ar trebui adaugat un amendament si anume: ORICINE POATE COMENTA ORICE SUBIECT CU CONDITIA SA FIE IN CUNOSTINTA DE CAUZA.
    Tocmai de aceea unul ca mine nu se duce de exemplu in cercurile medicilor si ale cercetatorilor in medicina ca sa-si dea cu parerea despre cutare tratament medicamentos sau cutare boala, din simplul motiv ca nu sunt in cunostinta de cauza asupra medicinei. Iar daca eu as insista totusi sa-mi spun parerea despre tratamentul cu pricina (fara sa fiu informat), singurul lucru pe care l-as obtine ar fi faptul de a parea penibil in ochii acelor medici si cercetatori experti in medicina.
    Ei bine, la fel este si in cazul restului domeniilor, iar teologia ma tem ca nu face nici ea exceptie. Spui ca te plictisesc slujbele ortodoxe…dar hai sa te intreb niste chestii: tu stii concret in ce consta o slujba religioasa? Stii ce semnifica majoritatea gesturilor si vorbelor preotului? Stii ce-i aia proscomidie? Stii ce e aia epicleza si ce implica ea? Stii ce semnifica diversele obiecte din biserica precum si vesmintele preotilor? Stii de ce preotul rosteste rugaciunea X in cutare moment al slujbei si nu alta? Ai deci notiuni de istoria liturghiei?
    Daca la majoritatea acestor intrebari raspunsul tau va fi “NU”, atunci, imi pare rau sa-ti zic, dar tu faci o greseala des intalnita printre multi crestini slab pregatiti teologic, si anume privesti la slujba religioasa ca la o simpla reprezentatie teatrala, o reprezentatie teatrala pe care o vezi ca fiind nu prea reusita si care te plictiseste.
    Cred si eu ca te plictisesti sa stai mai bine de o ora si jumatate la o slujba din moment ce nu ai prea multe notiuni despre istoria liturghiei in general, si nici despre semnificatia majoritatii gesturilor si expresiilor folosite de preot. Pai e ca si cand ai asista la o piesa de teatru a lui William Shakespeare, fara sa fi citit mai nimic de Shakespeare in toata viata, Normal ca te plictiseste.
    Cat priveste slujbele din bisericile romano-catolice, si mie imi plac foarte mult (desi sunt ortodox), particip la ele cat pot de des si consider biserica catolica ca fiind sora buna cu cea ortodoxa; ba chiar sper in reunificarea bisericii strabune de dinainte de 1054. Dar spre deosebire de tine, eu nu imi folosesc argumentele emotionale gen “placere/neplacere” in ceea ce vreau sa demonstrez, ci le folosesc pe alea istorice si teologice, iar argumentele istorico-teologice atesta faptul ca slujbele ortodoxe sunt in ton cu invataturile de doctrina predate de Parintii Bisericii (indiferent ca tu accepti sau nu acest lucru).
    Imi pare rau ca nu-ti pot lua parerea in serios, dar sa stii ca intotdeauna pseudoargumentele emotionale vor cadea in fata celor teologice bazate pe doctrina, argumente si dovezi.

    Reply
    • Ovidiu / 8 August 2015 23:53

      @ Ioana Duda

      Am uitat sa mentionez ceva. Ai spus tu despre preoti ca cer bani cand te duci sa iei paste si poate mai sunt si alte chestiuni pe care pe buna dreptate le-ai putea reprosa lor. Insa, din pacate, asta tot nu iti sustine teza, caci din faptul ca preotul X-ulescu este lacom de avere, curvar, betiv sau mai stiu eu ce, nu rezulta invaliditatea sau sterilitatea dogmelor si ritualurilor bisericii.
      Onestitatea intelectuala trebuie sa te impiedice sa judeci o religie, o doctrina sau in general, un domeniu pe baza oamenilor din acel domeniu.
      Din faptul ca multi medici sunt spagari, imorali si ahtiati dupa bani, nu rezulta falsitatea sau nevaliditatea principiilor medicinei. Medicina e una, medicul e alta. Tocmai de aceea se si spune (pe buna dreptate) sa se critice argumentul, nu persoana. Tot asa si in cazul preotilor.

      Reply
  3. Maria / 28 July 2015 0:10

    parintele necula vroiam sa propun si eu ca deco de mai sus…ortodoxia e za best :-), nu te lasa de ea inainte sa o descoperi 🙂

    Reply
  4. laurentiu / 13 April 2015 19:47

    Ioana, mai bine stati jos. Va multumesc!

    Reply
  5. Elena Matei / 12 April 2015 18:35

    Nu va oprește nimeni sa va indepartati! Drum bun!

    Reply
  6. Bogdan / 11 April 2015 10:22

    La ortodoxi nu te duci sa ei “Paste” si nici nu-ti cere nimeni bani, se vede clar ca nu ai nici o treaba cu ortodoxia. Am mers in multe biserici la slujbe si nu mi-a cerut nimeni nimic.

    Reply
  7. Iulia / 11 April 2015 9:52

    Draga Ioana,in primul rand,faci o mare confuzie chiar din titlul articolului tau.Crestinismul este religia,iar ortodoxismul,catolicismul,protestantismul,luteranismul,neoprotesantismul(baptist,adventist,penticostal,evanghelic) sunt culte sau biserici,care cred in Sfanta Treime.Toti crestinii cred in Dumnezeu Tatal,in Fiul Sau,Isus Hristos,care s-a jertifit pentru iertarea pacatelor omenirii,precum si in Duhul Sfant.Primele doua biserici sunt mai vechi si drept urmare,sunt mai numeroase.In al doilea rand,as vrea sa-ti spun ca,atat in biserica ortodoxa,cat si in biserica catolica,sunt foarte multe traditii si obiceiuri care n-au nimic in comun,cu principiile crestinismului.Un ex.iertarea pacatelor,Isus spune”Eu sunt Calea,Adevarul si Viata.Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine”,si atunci,cum isi atribuie preotii,din orice biserica,un drept care este exclusiv al Domnului?Nu voi incerca sa scriu un comentariu cu toate obiceiurile si traditiile din bisericile crestine,ci doar va voi da un sfat:cititi Biblia,singurul Adevar.Dumnezeu ne vrea pentru El,vrea sa avem o vesnicie alaturi de El,iar pentru asta nu avem nevoie de preoti,de datini si randuilei sau de cladiri.Degeaba mergeti in niste cladiri frumos pictate si impodobite daca nu-L aveti pe Isus in suflete.Isus este biserica,atunci primit-L fiecare in sufletele si casele voastre si veti avea fiecare loc de inchinare.

    Reply
  8. deco / 10 April 2015 7:27

    Draga Ioana, nu propovaduieste Biserica Ortodoxa suferinta. Nici incruntarea, poate te-a afectat vreo slujba mai trista din saptamana patimilor, mai ai putina rabdare, vine lumina Invierii in curand. Felicitari pentru ca iti plac slujbele catolice, dar asta nu inseamna ca trebuie sa discreditezi slujbele ortodoxe. Exista si la ei ca si la noi (sunt ortodox) preoti sau episcopi deosebiti, si altii mai putin talentati (cu mai putini talanti). Cauta exemplele in care te regasesti in Biserica Ortodoxa, asa cum le-ai cautat in cea Catolica. Vezi o conferinta de-a ortodoxului Constantin Necula pe youtube, sau asculta o predica de-a lui Bartolomeu Anania. Frumusetea ortodoxiei este greu de egalat. nu te da batuta atat de usor. Nu arunca vorbe goale, cand vine vorba de bani. In vest daca vrei un botez la ortodocsi poate e probabil de 3-4 ori mai ieftin sa il savarsesti la Ortodocsi decat la Catolicii. Biserica are nevoie sa se intretina, la fel si preotii, majoritatea nu o duc atat de bine cum se crede. Putini sunt avuti, iar si cei care sunt, nu din 10 lei sau cat dai sa iei Paste s-au imbogatit. Ar fi multe de zis, articolul tau mai ca m-ar intrista, dar eu sunt sigur la fel ca tine, ca a fi ortodox trebuie sa fie bucurie. Iata ce ne indeamna Sf Ap Pavel la 1 Tes 5, 16-17: “Bucurati-va pururea, rugati-va neincetat” fa-le pe amandoua si vei avea si sufletul si trupul mantuit. Doamne ajuta!

    Reply
  9. Ramona / 10 April 2015 2:43

    Dragii mei,
    Daca vreti sa stiti ce vrea Dumnezeu de la voi, nu trebuie decat sa cititi singuri BIBLIA. Este CUVANTUL lui Dumnezeu. Nu trebuie sa va spuna nimeni in ce sa credeti, la ce biserica sa mergeti…
    Ortodoxi, catolici, protestanti, suntem cu totii crestini. Credem in Dumnezeul Tatal si recunoastem ca Isus este Fiul Sau, care a fost jertfit ca sa ni se ierte noua pacatele.
    Va rog cititi-o! Este inca cea mai citita carte din lume. Cu siguranta nu veti regreta timpul dedicat citirii ei.

    Cu respect,
    Ramona

    Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro