Acolo este forfota, acolo începe să palpite Crăciunul, acolo se înghesuie cumpărători şi comercianţi, toţi adunaţi pentru a satisface nevoia de cumparaturi sau gură cască a fiecăruia. O tradiţie ce datează din era medievală şi care îşi continuă misiunea, an de an, în lung şi-n lat. Prima tarabă se pare că a fost de origine germană. Ei ar fi ieşit pentru prima dată în stradă să vândă bunătăţi de sezon. Alte surse spun că faimosul târg de Crăciun de la Viena a împânzit străzile cu luminiţe, pungi şi paşi. Şi, din 1294, centrele oraşelor, dar şi piaţetele au tot avut rol expoziţional şi comercial cel puţin o dată pe an, când cumpărătorii părăsesc mall-urile şi ies direct în drum. De Crăciun, cel puţin, numai aşa poţi spune că ieşi în oraş la cumpărături.
Fie că este vorba de un târg mic şi experimental, apărut pe o stradă lăturalnică sau găzduit de o piaţă publică pe spaţiu istoric, atmosfera este absolut incandescentă. Deşi poziţionate în plin frig, entuziasmul şi curiozitatea îţi ţin de cald să îţi dai coate cu toată lumea şi să te înghesui unde vezi că este o adunătură ceva mai consistentă de curioşi. Înghesuiala… e bună! Te inspiră, intri în conversaţie cu vecinul de uimire care îţi recomandă tot ce şi-a cumpărat el cu câteva minute înainte. Diversitatea este ameţitoare, totul se miroase şi se gustă, se admiră şi se doreşte la fel de mult ca sosirea lui Moş Crăciun. Este un eveniment la nivel stradal, dar şi urban care pune un semn de sărbătoare pe harta oraşului, care decorează şi animă locul, timpul şi spaţiul. Cumpărături la drumul mare, cu specific şi nu numai, o galerie de cumpărături pe trotuare şi străzi circulate în alte perioade ale anului.
Descoperind atâtea şi atâtea târguri care, pe model vienez s-au înmulţit şi şi-au înmulţit numărul de căsuţe prefabricate de la doar câteva până la sute, m-am gândit să-ţi ofer un review a “celor mai cele”. Ştiu că se pleacă la cumpărături la Milano, dar cred că aici nu vorbim de reduceri, ci de un surplus de bucurie, atmosferă şi nu în ultimul rând de un acces pe uşa din faţă în atmosfera de Crăciun, în ceea ce are el mai autentic de oferit – bucuria de a dărui şi aceea de a primi. Cu lista în mână , hai cu mine!
Hall, Austria – Oraş mic, unde găseşti cel mai “cu mirodenii” vin. Salzburg, Austria – Plin de copii talentaţi care colindă piaţa într-o atmosferă cu cântec. Viena, Austria – Fiecare cartier are propriul târg de Crăciun. Nu vei găsi niciodată harta cu toate. Dresda, Germania – Cel mai medieval dintre toate. Puţini turişti. Vecin apropiat cu cartierul Neustadt, ce găzduieşte propriul târg de Crăciun şi Kunsthof Passage, cu al său Târg al Artiştilor. München, Germania – Ultra-central la nivel european, cu cele mai bune migdale caramelizate în punguţe decorative. Nuremberg, Germania – Cei mai buni cârnaţi. Tipic nemţesc. Târgul de Crăciun este fericitul vecin al unui cu târgul de dulciuri unde copiii gătesc prăjituri la minut. Barcelona, Spania – Cele mai stranii statuete ale personajelor biblice ce alcătuiesc scena naşterii lui Iisus Hristos. Malaga, Spania – Cea mai gratinată caracatiţă, posibilitatea de a-ţi afla corespondentul în arabă al numelui şi… atenţie, mari reduceri la pantofi de Three Kings Day. Praga, Cehia – Piaţa veche a oraşului… o poveste. Îţi va fi greu să îţi distribui atenţia la cumpărături din cauza bucuriei simple că te afli acolo.
Târgul nu este un prilej numai de cumpărături masive pentru toată lista de prieteni şi rude mai mult sau mai puţin îndepărtate şi uitate, ci şi un loc al descoperirii copilărilei de altă dată. Un spaţiu încărcat de tradiţie ce pune pe picioare o lume fantastică. Caruselul îţi oferă un tur de caleaşcă la numai caţiva euro, pentru a te purta în timp către un Crăciun de demult.
Porţile de intrare în târg , marchează accesul într- un univers a cărui regulă este bucuria de a dărui. Discret arborate, împletite cu crenguţe de brad şi beculeţe, dincolo de ele este mai Crăciun decât de cealaltă parte.
La Bonn se vinde speranţa în formă de căsuţe luminoase şi globuri preţioase şi radioase. Cu ocazia aceasta este asigurat şi iluminatul stradal în modi discret şi indirect, cu focus pe taraba cu surprize.
Expunere în serie, ordonat şi ton pe ton. Fiecare comerciant cu firma deasupra, totul retras perimetral pentru a lăsa cât mai mult loc de circulaţie şi fâţâială.
Structuri de lemn adaptatecontururilor de faţade care împrejmuiesc piaţa. O soluţie de adaptare la cadru cum nu se poate mai potrivită. Formal totul este “de acolo”, cu grade de rudenie directe.
Cologne – o mare de corturi cu ape roşii ce radiază sub plasa de beculeţe pe care bradul central o lasă să se răspândească echilateral pe tot cuprinsul pieţei.
Căsuţe prevăzute cu o închidere rabatabilă ermetică după terminarea programului. În timpul acestuia marchează cu ospitalitate deschiderea punctului de vânzare, fiind în acelaşi timp un reper expoziţional de care se pot suspenda toate agaţamentele de sezon.
Într-un spaţiu public generos, dispunerea spaţiilor comerciale temporare este grupată şi alternată cu simboluri de sărbătoare – brazi împodobiţi şi un carusel în mărimea naturală a celui de vânzare din galantarul de cutii muzicale.
Strasbourg- ul cu amintiri de detaliul mirodeniilor, toate cu funde roşii şi crenguţe de brad, colaci împletiţi şi ursuleţi disponibili afectiv. Expunerea tuturor mărunţişurilor pe un fundal monocrom în trepte, aduce şi mai în faţă produsul vandabil.
Viena armatei spărgătorilor de nuci. Inutili separat, absoult a „must have” în colecţie. Lemnul lăcuit şi uniforma studiată, mai evergreen decât ei nu poate fi decât bradul de Crăciun.
Lübeck – Simularea cupolei unui circ prin ramificaţii luminoase stăpâneşte piaţeta, coborând pe contururile diferitelor repere volumetrice. O soluţie coerentă de urmărire a spiritului Crăciunului în toate formele sale de prezenţă scenică în ansamblul format.
München – stilizări conice de brazi şi scenarii întregi de universuri de sărbătoare, fabrici de cadouri şi oraşe închipuite în festivităţi. Un traseu la scara mai mică a unei lumi de decembrie.
Marien Platz- iluminat stradal şi trasee clare de cumpărături, cu un exces de zel controlat, concentrându-şi energia pe iluminarea exterioară pieţei, mai puţin decât prin hiperaglomerarea vizuală a buricului târgului.
Hansel şi Gretel sunt targetul tonetei cu bunătăţi calde , împletite cu aceeaşi grijă cu care sunt pudrate. O caravană personalizată a covrigilor ce a campat fix în drum pentru o oprire de 2 minute între cumpăratul unei perechi de mănuşi îmblănite şi cea a unui clopoţel de porţelan.
Orice comerciant îţi doreşte un spaţiu de expunere cât mai mare şi orice cumpărător, o gamă cât mai variată de alegeri. Economisirea timpului şi spaţiului începe cu eficientizarea ordonării cumpărăturilor ce aşteaptă pe raft… deci, raftul 2, rândul 4. Cumpărat şi împachetat! Neext!
Delicateţe şi transparenţă, contururi luminoase diafane şi mesajul municipalităţii pentru toţi, arborat asimetric faţă de turnul ce domină piaţeta. Sărbătoare cu fast, dar fără supra-încărcări obositoare.
Viena – produse de serie ce imaginează personajele poveştii naşterii lui Hristos, gata să compună oriunde legenda ce învie în fiecare an. O tradiţie a lor de a-şi aminti, bibelou cu bibelou, unde este adevăratul motiv al sărbătorii.
Suprapuneri vizuale etapizate într-un crescendo continuu, luminate de sus pentru o baie de străluciri şi poleieli, ordonate în abundenţă.
Corturi cu finalitatea acoperirii de prăjitură, un public de capete cu ciucuri ce pare de la depărtare un cor de copii veniţi buluc să te colinde.
1917, ajunul Craciunului – un final cu o reîntoarcere în timpul secolului trecut… într-o Vienă sub zăpadă, cu pălării şi blănuri elegante, cu paşi grăbiţi de cizme cu toc gros, mănuşi trei sferturi şi manşoane călduroase.
Acum, te las pe tine să decizi când ţi-ar fi plăcut să străbaţi înfrigurată, dar entuziastă, cu ochii sclipind de bucuria de a colinda târgurile europene în căutarea cadoului perfect.
Citiţi şi
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.