Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experianta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experianta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Zbor deasupra unui cuib de păsărele – Like Crazy/La pazza gioia

10 July 2018

Mădălina DumitracheSelectată în secțiunea Quinzaine des réalisateurs, la Cannes, în 2016, deținătoarea Premiului publicului, la Valladolid, în același an și prezentată la TIFF, în 2017, pelicula Like Crazy/La pazza gioia aduce în prim-plan o imprevizibilă și emoționantă prietenie. Afișul filmului ne trimite imediat  cu gândul la celebra peliculă americană Thelma&Louise, iar subiectul întărește comparația. Precum fugarele Thelma și Louise – care voiau să evadeze din propria viață –  Beatrice (Valeria Bruni Tedeschi) și Donatella (Micaela Ramazzotti) fug din sanatoriul de psihiatrie din Toscana, fiecare cu „propria agendă”. După ce-a instalat decorul în rândurile burgheziei odată cu Il capitale umano (2013),Paolo Virzìnu ezită să atace aparențele (din zona glamourului).

4 - La pazza gioia

Like Crazy redă povestea a două femei total diferite, care ajung să se apropie una de cealaltă într-un context mai puțin obișnuit: în perioada în care erau internate la un sanatoriu de psihiatrie din Toscana. Beatrice e o mitomană guralivă; are o imaginație bogată și vorbeșe încontinuu. Se dă drept contesă miliardară și îi place să lase impresia că liderii mondiali se află la picioarele sale. Donatella este o tânără introvertită, fragilă, cu trup de manechin, dar acoperit cu tatuaje, prizonieră a propriului mister. Amândouă sunt internate în Villa Biondi, o clinică în care erau tratate pacientele cu tulburări mintale. Cele două amice se hotărăsc să evadeze din acel spațiu și să își piardă urma în „lumea liberă”. De fapt, Donatella e o mamă-celibatară depresivă, care încearcă să își salveze relația cu copilul ei natural, adoptat de o familie. Beatrice, cu o personalitate compulsivă și bipolară, încearcă să își salveze prestigiul și condiția privilegiată pe care le-a avut odinioară.

2 -La pazza gioia

Cineastul Paolo Virzìîși apleacă atenția asupra marginalilor și realizează portrete feminine vibrante, pe fundalul culorilor ocru-călduțe din Toscana sa natală. Ne propune un film generos în dialoguri vii și acide pe-alocuri, fără să uite să arunce o privire tandru-ironică asupra unui subiect serios și grav. Aceste femei ciudate din cale-afară chiar merită să fie taxate drept nebune? Cu siguranță, ele și-au pierdut mințile din prea multă dragoste. Vorbăreața mitomană și-a ruinat familia amorezându-se de un escroc sadea. Câtă vreme, cealaltă – sub aparențele unei fete rebele – a luat-o razna ca urmare a pierderii unicului său copil, după o eșuată tentativă de suicid. Societatea le-a condamnat aspru și le-a scos din rândurile sale, izolându-le în acea clinică-ospiciu. Filmul e traversat de o notă de optimism, susținută și de imaginea încinsă (în fond acțiunea are loc sub soarele Toscanei): două femei aflate la marginea societății încearcă – aproape cu succes – să își recupereze viața și valorile. Camera de filmare abia ține pasul cu tumultoasele eroine, pornite să-și recapete pierderile.

3- La pazza gioia

Aventura lor – „în libertate”  – e tragicomică și atașantă. Valeria Bruni Tedeschi e o explozie de energie, iar Micaela Ramazzotti trasează cu atenție portretul unei mame devastate de propria neputință de a-și păstra copilul. Suita de peripeții se derulează într-un ritm amețitor, iar versiunea psihotică a celebrelor Thelma și Louise trezește emoția vie.

5 - La pazza gioia

În capul afișului se regăsește fermecătoarea Valeria Bruni Tedeschi, aici, cu o logoree al italiano, copleșitor de senzuală. Interpreta e perfectă în rolul burghezoaicei eșuate – mitomană și nimfomană – exaltate și certată definitiv cu orice tabu. Trecerile bruște de la agoie la extaz o plasează în zona excentricului, dar tandrețea și delicatețea cu care se îngrijește de Donatella îi conferă o altă alură. Contrastant, dar complementar, acest cuplu bizar nu poate lăsa pe nimeni indiferent. Precum personajele de pe ecran, Paolo Virzì ne face să râdem și să plângem în compania celor două „orfeline” de ocazie. Secretul aestui lungmetraj se regăsește în complementaritatea  celor două eroine: Beatrice și Donatella. Dualitatea o regăsim și în    culorile recurente din peliculă: roz și bleu, asociate cu fuga, adevărul sau renunțarea/abandonul. Complicitatea eroinelor este evidentă, energia acumulată din frustrare are aceleași cote; ambele vor să se vindece («Sono nata triste. Voglio guarire.» /« M-am născut tristă.Vreau să mă vindec.»).

1- La pazza gioia

Chiar dacă matura Beatrice vrea să controleze totul, provocând situațiile comico-dramatice,   dâra de ironie e mereu prezentă. Donatella, care târa după ea tristețea unui dublu abandon, se  lasă condusă de noua ei amică, deși nu fusese nici ea scutită de ocara ei. Fără a avea virulența peliculei semnate de Milos Forman, One Flew over The Cuckoo’s Nest(1975), Like Crazy   ne călăuzește spre catharsis.Filmul devine un discret semnal pentru revenirea la sentimente mai bune, la o atitudine mai tolerantă față de „cei săraci cu duhul”. E nevoie de compasiune, de multă delicatețe pentru a înlătura perdeluțele în dosul cărora se ascund suferința și durerea. Tonul stăpânit, din final, e aducător de speranță.

Regia: Paolo Virzì

Scenariul: Paolo Virzì și Francesca Archibugi

Imaginea: Vladan Radovic

Montajul: Cecilia Zanuso

Muzica: CarloVirzì

Distribuția:

Valeria Bruni Tedeschi – Beatrice Morandini Valdirana

Micaela Ramazzotti – Donatella Morelli

Valentina Carnelutti – Fiamma Zappa

Marco Messeri – Floriano Morelli

Durata: 118 min

Și tu poți recomanda un film/spectacol/concert care ți-a plăcut.

Trimite-ne recenzia pe adresa office@catchy.ro.



Citiţi şi

Vrei să te culci cu ea? Ți-o împrumut pentru o noapte

Salut, sunt o tânără de 41 de ani!

Adio, dar rămân cu tine

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
2,047 views

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro