Cannes şi literatura

Clara Pop

15 May 2013

Cannes îşi deschide porţile şi sălile de cinema în această seară cu aşteptatul Gatsby al lui Baz Luhrmann. Adaptarea romanului lui F. Scott Fitzgerald, cu Leonardo DiCaprio şi Carey Mulligan în rolurile principale, cu o coloană sonoră semnată de Jay Z şi mai ales în format 3D, e a patra versiune cinematografică a poveştii lui Jay Gatsby. Faptul că acest film, prezentat în afara competiţiei, a fost ales să deschidă festivalul, a fost o surpriză. Toţi aşteaptă să vadă dacă Luhrmann va reuşi să depăşească sau măcar să egaleze succesul din 2001, când lăudatul musical Moulin Rouge a dat startul competiţiei de pe croazetă, regizorul făcându-şi apariţia pe covorul roşu alături de o trupă de dansatoare de can-can.

Gatsby nu e singurul personaj din literatură care şi-a croit drum spre marele ecran. James Franco a fost selecţionat la categoria Un Certain Regard cu “As I Lay Dying”, ecranizare a romanului „Pe patul de moarte” de William Faulkner. Publicat în 1930, romanul a fost scris de-a lungul a şase săptămâni şi este un adevărat tur de forţă, cum a declarat scriitorul american. Azi e considerată una dintre cele mai bune opere din literatura americană a secolului XX şi rămâne de văzut dacă James Franco – scenarist, regizor şi actor în rolul principal – ar fi reuşit să-l mulţumească pe Faulkner care, de cele mai multe ori, refuza să-i fie adaptate cărţile pentru marele ecran.

Tot în secţiunea Un Certain Regard a fost nominalizată şi realizatoarea argentiniană Lucia Puenzo, cu romanul ei, „Wakolda”. Cartea spune povestea unei familii care a trăit alături de nazistul Josef Mengele, supranumit „îngerul morţii”, fără să-i cunoască adevărata identitate şi urmăreşte o tânără care a sfârşit prin a se îndrăgosti de unul dintre cei mai mari criminali din istorie.

Şi cineaştii francezi au găsit inspiraţie printre filele cărţilor. Din cele 6 filme franceze incluse în competiţie, 4 sunt adaptări ale unor opere literare. Roman Polanski revine pe croazetă cu „Venus înveşmântată în blănuri”, o adaptare a piesei semnate de americanul David Ives, după romanul erotic al lui Leopold Sacher-Masoch, cel care dă şi numele masochismului.

În cursa pentru un Palme d’Or a intrat şi Arnaud Desplechin cu “Jimmy P: Psihoterapia unui indian obişnuit”, adaptat după cartea de debut a etnopsihanalistului franco-american Georges Devereux, cu Benicio del Toro şi Mathieu Amalric în rolurile principale. Arnaud des Pallieres se numără pentru prima oară printre regizorii incluşi în competiţia de la Cannes cu „Michael Kohlhaas”, poveste inspirată de romanul din 1811 al scriitorului german Heinrich von Kleist.

Festivalul se încheie pe 26 mai cu proiecţia thrillerului francez „Zulu”, adaptat după romanul lui Caryl Férey, plasat în Africa de Sud.



Citiţi şi

Horoscopul lunii septembrie 2017

Supunerea e o formă de putere

Ce culori să purtăm în fiecare zi a săptămânii

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS
674 views

Your tuppence

  1. N-ar fi Cannes fără scandal | Catchy / 21 May 2013 8:48

    […] 1959, filmul „Hiroshima mon amour” a fost retras din cadrul festivalului pentru a nu-i ofensa pe americani. Șapte ani mai târziu, „La guerre est finie” avea parte de […]

    Thumb up 0 Thumb down 0
    Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro