„Eu te-am iubit corect gramatical, tâmpitule!”

2 March 2016

laura babanBip-bip făcuse telefonul şi ea butona nerăbdătoare să vadă ce fluturaşi şi ponei, codiţe de iepuraşi şi curcubeie i-a mai trimis amorezul ei. Nu mă sfiesc și vă redau întocmai: „Buna.Cum mai ieşti? Mie dor de u.Şti ca mereu miam dorit o fata ca tine?am gasito.t iubesc, iubit-o!”. O fi dragostea oarbă, dar eu (şi mai apoi nici prietena mea) n-aş fi putut trece peste purceluşii din mesajele cavalerului. Îmi tot venea în minte ce scria Simona Catrina într-un eseu savuros despre limba română: „Eu te-am iubit corect gramatical, tâmpitule!”

Există zi de zi o epidemie de greşeli în comentariile de pe Facebook, postările de pe bloguri, mail-urile trimise, rândurile înşirate în ferestrele de chat. Oamenii scriu mult, au multe de spus, tare, tare multe. Ce le face oare sărmana limbă română de-o schingiuiesc aşa? Aş vrea ca la fiecare greşeală să-i doară puţin vârfurile degetelor, cum mă doare pe mine inima când citesc. Socrate spunea: „Niciodată să nu vorbeşti incorect; nu numai că insulţi gramatica, dar faci să sufere şi sufletele.” Măi, c-așa-i! Mi se îmbârligă creierul când trebuie să citesc un comentariu scris cu picioarele.

Nu îndrăznesc să am pretenţii să se scrie cu diacritice, nici cu majusculă şi nici n-am să comentez despre spaţiile puse aiurea înainte de semnele de punctuaţie sau abuzul de puncte-puncte-puncte. Treacă-meargă! Ba, nici n-am să amintesc măcar de bogăţia şi geniul limbii române, de miile de cuvinte pe care nu le mai folosim, doar pentru că ne ajung cele cam 500 pe care le folosim într-o zi, despre liricul, subtilităţile şi adâncurile limbii. Nici nu le voi aduce în discuţie, pentru că, în fond, pentru tot poporul, ele nici nu-s de trebuinţă în muncuşoara lor zilnică şi nici nu ţin de foame sau frig. Dar când te apuci să îţi laşi scrise gândurile pe undeva, oriunde, chiar şi pe-un bileţel lăsat pe frigider, de ce să nu te străduieşti să scrii corect? Şi dacă, păcatele tale, s-a întâmplat că n-ai învăţat la timpul tău cum se scrie, ce te opreşte să înveţi acum?

femeie

Şi nici nu-i mult de învăţat, vă spun drept. Câteva cratime (când şi de ce le pui vs. când şi de ce NU le pui), de socotit i-urile şi câteva semne de punctuaţie necesare. Căci altfel este jenant. Nu mai suntem copilandri din clasa a IV-a (care, vorba vine, nici ei n-ar mai trebui să scrie greşit), ci suntem mari deja, ajunşi coşcogeamite studenţii sau oameni mai în vârstă, trecuţi prin câţiva preşedinţi, oameni cu familie, cu serviciu, cu copii. Păi, se poate?

Citeam undeva, pe pagina unui eveniment care a circulat pe toţi pereţii: „Să scriem corect româneşte!”. Şi-au sărit unii cu „Huoo, hăis şi cea, fiecare scrie cum vrea! Că doar nu suntem la școală.” Să lămurim din start că nu s-a luat nimeni de libertatea de exprimare. E vorba doar de straiele terfelite cu care îţi îmbraci ideea când o trimiţi în lume. Şi culmea, unii se pricep tare bine să scrie cu k, @, y, sh, oo-uri şi apostrofuri, încât încep să cred că au o gramatică aparte, care se dă pe sub mână, numai la cei merituoşi. Iar noi ăştialalţi, mai puţin iniţiaţi, abia stăm şi descifrăm ce-au vrut ei să zică.

Lăsând gluma la o parte, cum vă spuneam, nu-i greu de recuperat. Când simţi că-ţi arde de-o cratimă, consultă-te întâi cu Google, vezi câte rezultate îţi apar pentru forma pe care-ai scris-o tu. Citeşte câteva articole cu greşeli frecvente şi-ai să vezi că-ţi vei intra în mână cu timpul.

Unii vor spune: „Lasă, băi, că merge şi aşa!”. Permiteţi-mi să vă dau un exemplu. Poate nu ai cele mai noi, mai frumoase şi mai elegante haine pe tine mereu, iar pentru asta lumea nu te judecă, dar dacă ieşi din casă îmbâcsit, murdar şi nespălat, toţi vor întoarce nasul. Exprimarea corectă, scrisă şi vorbită, în limba ta maternă, nu stă drept dovadă pentru educaţia şi/sau cultura pe care o ai, ci ţine de igiena ta personală. E ca duşul zilnic.

Am plecat din România, dar nu m-am înțărcat de la limba română

Pe Laura Baban o găsiți cu totul aici.

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂

Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.



Citiţi şi

Dacă timpul nu vindecă, ci e chiar boala?

Gelozia – Anatomia unei emoții care ne tulbură relațiile

Ce înseamnă iubirea? Răspunsuri de la copii între 4 și 8 ani

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Andrei / 25 October 2016 16:49

    I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg The phaonmneal pweor of the hmuan mnid! Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn’t mttaer inwaht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig huh? Yaeh, and I awlyas thought slpeling was ipmorantt

    Reply
  2. Raluca / 20 October 2016 9:06

    Lipsa de respect fata de limba romana… hmm..
    Dar cu lipsa de respect din societatea romaneasca ?

    Cristi avea dreptate. Degeaba vorbesti romaneste precum Gh. Calinescu in a sa “Istorie a limbii romane” daca te comporti ca un dos uman.

    Inainte sa va plangeti de scrisul in limba romana cu diacritice, aduceti-va aminte ca pana acum cativa ani nici nu stiati unde sunt diacriticele pe tastatura.

    A macanit un pic academia romana sa se foloseasca diacriticele si uite… toti au ajuns la aceasta concluzie: daca nu scrii cu diacritice, nu ai invatat limba romana.

    Pe bune ???

    Asta inseamna ca daca scrii de mana precum doctorii pe retete, inseamna ca nu ai trecut niciodata pe la scoala. Sau cunosti o alta limba… klingoniana.

    De aia se duc romanii naiba. Ca toti au pareri si stiu cum e mai bine pentru altii, iar pentru ei, facuti cu nervii.

    Bravo Cristi ! Cel mai corect argument, respecta-ma inainte sa ma faci prost. Pt ca daca m-ai respecta, atunci nu m-ai mai face. M-ai lua asa cum sunt.

    Reply
  3. Radu / 6 September 2016 14:19

    „Buna.Cum mai ieşti? Mie dor de u.Şti ca mereu miam dorit o fata ca tine?am gasito.t iubesc, iubit-o!”
    – Baietii care scriu cu atat de multe greseli nu ajung sa aiba conversatii lungi cu fete inteligente si cultivate (ca tine si prietena ta).
    Mesajele de genul celui de mai sus sunt trimise fetelor inculte, care de altfel nici nu sunt deranjate. Discutii prin mesaje ale oamenilor carora nu prea le-a placut scoala.

    Reply
  4. Eu / 21 July 2016 1:54

    Adevărat,dar așa că observație câți dintre voi stiu tabla inmultirii,ca să nu mai zic de altceva?Si noțiunile elementare de matematica țin de cultura generala nu numai gramatica.Deci cine e “semicult”(știe gramatica de nu știe tabla înmulțirii de exemplu) să tacă.Degeaba știi unde sa pui cratima dacă atunci când ești la cumpărături ești în dificultate când cumperi mai mult de 3 pâini si 10 oua…

    Reply
  5. Juliette / 20 July 2016 12:37

    ” ajunşi coşcogeamite studenţii sau oameni mai în vârstă ” / studenţi. Nu era cazul sa mai scoatem un “i” ?

    Reply
  6. Drea / 24 June 2016 19:51

    Propoziția care începe cu “Nici nu voi aduce în discuție” este incompletă. Lipsește complementul direct, adică fix ce nu va aduce autorul în discuție. În rest, pricipit mesajul.

    Reply
  7. Gabriel / 30 March 2016 1:01

    …….. “Şi dacă, păcatele tale, s-a întâmplat că n-ai învăţat la timpul tău cum se scrie, ce te opreşte să înveţi de pe acum?”…….ar suna corect astfel:” Şi dacă, păcatele tale, s-a întâmplat că n-ai învăţat la timpul tău cum se scrie, ce te opreşte să înveţi(de)acum?”

    Reply
  8. Alex / 6 March 2016 13:22

    „Lasă, băi, că merge şi aşa!”.

    Virgula care urmeaza dupa “Lasă” nu are ce sa caute acolo.

    Reply
  9. viorel / 5 March 2016 12:55

    eu scriu fara majuscule, fara diacritice, cu apostrof in loc de cratima, cu trei puncte care despart propozitiile, si folosesc limbajul popular … imi pare mai simplu si mai usor de citit…. dar, … folosesc intotdeauna virgula, (atat cat ma pricep) pentru ca am inceput sa “studiez” virgula la vreo 30 de ani dupa ce am terminat scoala, … despre doi sau trei “i” nu se pune problema pentru ca stapanesc bine tehnica lor … inclusiv pe cea a cratimei … consider insa ca’s problme mult mai grave decat cratima sau numarul de “i”-uri … logica, lipsa de consistenta, abuzul de emoticoane … cred ca unii, mai ales cei foarte tineri, nu folosesc decat 10 cuvinte, uneori niciunul, si tone de emoticoane … atunci intelegi ca problema internetului e ca “da glas prostilor”

    Reply
  10. cristina / 4 March 2016 15:48

    corect: copilandrii

    Reply
  11. Faiantaru' / 4 March 2016 10:52

    Eu te-am iubit incandescent, cu toate subtilitatile tale vestimentare si cu prinos de recunostinta la adresa mamelor ! https://www.youtube.com/watch?v=tIOOxp54U4o

    Reply
  12. Cristi / 4 March 2016 7:14

    Hmmm….

    @Corina: Cred ca este o diferenta intre civilizatie si educatie. Civilizatia nu implica educatia, asa cum educatia nu implica civilizatia. Esti de acord cu asta ?

    Cred ca aici apare nelamuririle, dar este o chestie de interpretare:
    – Civilizatie inseamna (dupa mine) intai de toate sa te comporti corect si apoi sa vorbesti corect.
    Din punctul de vedere al articolului (repet, dupa mine): faptul ca ma fortezi sa fiu ca tine, doar pentru ca tu vorbesti corect (indiferent ca este gratuita sau nu scoala) reprezinta incalcarea primei conditii a civilizatiei. Conditie care daca e incalcata, nu mai avem de a face cu civilizatia. A doua conditie, sa comunici corect, incepe sa aiba nuante. A comunica corect e o optiune. Nu este o obligatie. Astfel:

    a. Gandeste-te la un copil sugar. Este acela necivilizat pentru ca nu stie sa vorbeasca sau sa scrie ?
    b. Gandeste-te la un dislexic care nu poate sa citeasca. Este acesta necivilizat ?
    c. Gandeste-te la unul care vine din alta tara si nu stie sa iti scrie corect limba. Este acela necivilizat ?

    Faptul ca ala din alta tara vine cu ceva complet diferit, nu difera prea mult de ala care si-a facut propriul sau univers (un univers pe care il dezaprobi).

    @Marian:
    Asa este, este libertatea mea de a ramane prost.
    Este libertatea ta sa intervii cand cineva si-o fura pe strada.
    Este libertatea ta sau sa nu intervii cand te gandesti ca poate nu vei reusi si ti-o vei lua si tu, gandindu-te la copil.

    Asa este. E libertatea ta. Dar, din punctul meu de vedere, NU ESTE libertatea ta de a imi spune mie sa invat mai bine sau nu. Sa ma denigrezi doar pentru ca nu vorbesc corect/nu scriu corect.
    Si tot din punctul meu de vedere, NU ESTE nici macar dreptul tau (ca sa nu zic libertate) sa comentezi ceea ce eu fac. Este dreptul meu de a face si nici macar nu ar trebui sa te intereseze. Atata vreme cat nu iti ingradeste libertatea ta.

    Acum, ca tu treci de la civilizatie, la comportamente sociale, precum hotii, batai, etc, asta este cu totul alta discutie. Poate ar fi bine sa o pastram diferit.

    Oare este mai bine sa lasi un om sa vorbeasca si sa scrie prost… sau e mai bine sa dai peste alti oameni care de care mai samurai, care ajung sa se certe si sa se injure din nimic. (vezi discutiile pe langa, in care un “i” schimba discutia din concept in cum a fost scrisa o expresie).
    Care este lumea ta mai buna ? Cea care respecta orice persoana sau cea in care “i”-ul este atat de important, incat unul trebuie sa piarda si altul trebuie sa castige. Pentru o greseala poate care nici nu conteaza.

    Asta… tu va trebui sa hotarasti. Pentru ca ai libertatea de a avea idei si pareri personale. Asta nu inseamna ca eu trebuie sa fiu facut “prost” pentru ca asa ti se pare tie. Daca ai ajuns la ideea asta, reciteste un pic partea cu libertatea ta se termina cand incepe a mea.

    Si daca este prea frumos sau prea utopic… asta este parerea ta si chiar o respect. Dar locuind in tari diferite, si cunoscand mai multe culturi, societatea romaneasca este cea mai lipsita de respect. Si compar 4 tari in care am locuit mai mult de 2 ani in fiecare. Si in una locuiesc de 6 ani. Si nu e Romania.

    Reply
    • Iulian / 4 March 2016 9:41

      Limba română are diacritice. Asta pentru cine nu ştie. Iar exprimarea scrisă fără diacritice denotă lipsă de respect faţă de limbă. Încearcă să citeşti textul scris fără diacritice, rezultatul este cel puţin ilar.

      Reply
    • Vlad / 12 May 2016 2:13

      Ce zici tu despre libertate este complet adevărat, dar când înveţi limba română, limba ta maternă, o înveţi cu diacritice, cratime, apostrofuri, conjugări, declinări s.a.m.d. Dacă nu le foloseşti, ceea ce scrii tu nu mai e limba română. Diacriticile, să zicem, se pot deduce într-un text, dar ce zice autorul articolului aici, este ca unele persoane chiar îşi crează propria limbă, care poate să difere chiar şi doar între doi agramaţi, ceea ce nu e corect pentru învăţătorii şi profesorii tăi. Pe lângă că dai dovadă de lipsă de respect faţă de ei, doar de lene sau din orgoliu (ce mi-e că apăs pe cratimă, ce mi-e că apăs pe apostrof), mai dai dovadă şi de lipsă de respect pentru limba pe care poporul tău o vorbeşte.

      Referitor la comentariile tale:

      a. Gandeste-te la un copil sugar. Este acela necivilizat pentru ca nu stie sa vorbeasca sau sa scrie ?

      Nu e necivilizat că nu știe sa vorbească sau să scrie. Va învața. Sper ca nu ca tine.

      b. Gandeste-te la un dislexic care nu poate sa citeasca. Este acesta necivilizat ?

      Nu e vina lui ca e dislexic, iar cine l-ar acuza ca ar fi vina lui, e un cretin.

      c. Gandeste-te la unul care vine din alta tara si nu stie sa iti scrie corect limba. Este acela necivilizat ?

      Un străin nu va învața foarte ușor scrierea corectă a limbii romane. Le e greu românilor să scrie corect, dărămite unui străin.

      Reply
    • Radu / 21 July 2016 21:13

      Gresit! Silogistic si manipulator! Oricat ai bate apa-n piua, stimabile, exprimarea incorecta transmite celorlalti ca esti PROST si LENES! Fara alte divagatii si despicari ale firului in enspe! Sigur ca a fi prost si lenes e alegerea celor ce-o fac, daca ei se simt mai bine asa…

      Reply
  13. Corina / 3 March 2016 17:19

    Te contrazic. Doar puţin 🙂 Exprimarea corectă, scrisă şi vorbită, în limba ta maternă, e prima dovadă a educaţiei. Pe urmă pui alte cărămizi la educaţie. Dacă asta lipseşte… Cel puţin pentru mine, înseamnă că educaţia lipseşte cu desăvârşire, indiferent că ai cei 7 ani de acasă sau nu.

    Reply
  14. M / 3 March 2016 10:22

    Studenti cu un singur “i”.Sau a scris amorezul analfabet articolul?

    Reply
    • C. / 3 March 2016 12:25

      Te-ai gandit sa cauti semnificatia cuvantului “coșcogeamite” ?
      Caut-o. O sa realizezi ulterior ca e corect scris “studentii” 🙂

      Reply
    • Adrian / 3 March 2016 16:40

      Pentru o mica greseala, un i, trebuia sa fie un prost ca tine care sa faca o remarca de genul asta. Esti steril? Sper.

      Reply
  15. lavinia / 3 March 2016 9:35

    Nici dumneavoastra nu sunteti prea familiarizata cu gramatica limbii romane, intrucat “studentii” in postarea de fata se scrie cu un singur “i”, astfel: “ajunsi coscogeamite studenti sau oameni mai in varsta”, fara virgula dinaintea lui “sau” care nu-si are rostul.

    Reply
    • Oana / 3 March 2016 10:18

      Vă înșelați, doamnă. În cazul de față “studenții” e corect, pentru că e precedat de “coșcogeamite”, care, ca și “ditamai”, cere un articol hotărât. Zicem “ditamai președintele”, “ditamai directorul”, “coșcogeamite omul”. Și nici virgula dinaintea lui “sau” nu era greșită în cazul acesta, pentru că ea nu intervenea pentru a separa elementele unei enumerări, funcție îndeplinită deja de conjuncția disjunctivă, ci pentru a izola structura “ajunși coșcogeamite studenții”, care determină sintagma “oameni mari”. Morala poveștii: atunci când ne legăm de niște fleacuri pentru a ataca atât de virulent (și aiurea-n tramvai, de altfel) un om care exprimă o părere de bun-simț, ar fi bine chiar să știm despre ce vorbim. Altminteri părem doar meschini, nu deștepți. Apropo, abia aștept să remarcați că am folosit în comentariu ghilimele “à l’anglaise” și să conchideți că și eu sunt agramată.

      Reply
      • . / 5 March 2016 14:29

        daca fiecare stati sa intelegeti punctul celeilalte de vedere, gramatical, e corect in ambele moduri….tine doar de ce vrei sa exprimi

      • Andrei / 3 July 2016 19:46

        Doamna/domnisoara Oana, sunteti eroina mea! N-am mai citit un comentariu atat de coerent si plin de esenta in ultimii cativa ani!
        Aproape mi-au dat lacrimile citind de la un capat la celalalt ideea dumneavoastra. Daca nu sunteti cadru didactic sau nu aveti vreo meserie care sa va fi “obligat” sa redactati in aceasta maniera, jos palaria! (nu ca v-as rapi din merite in caz contrar, ci doar s-ar explica “fenomenul”).
        Va doresc o zi minunata!

    • laurentiu / 3 March 2016 10:33

      Mai ganditi-va. S-ar putea sa descoperiti ca este corect.

      Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro