De ce noul calendar Pirelli mi se pare o idee proastă

1 December 2015

MirunaSixtina fotografiei erotice, Taj Mahal-ul senzualității printate, a sucombat anul acesta unui atac de corectitudine politică. În loc de top-modele, noul calendar Pirelli ne prezintă „modele de urmat” – anunță editorii. Femei de succes pe care nu frumusețea le-a ajutat să realizeze ceva în viață. Mai mult, fotografa Annie Leibovitz promite imagini necontaminate de „privirea masculină” – subînțelegem, libidinoasă și pângăritoare.

Evident, Pirelli a câștigat o fabuloasă reclamă gratuită la nivel global, publicații dintre cele mai prestigioase, de pe toate meridianele, grăbindu-se să salute „punctul de cotitură”, distanțarea de „femeia-obiect”.

Dintr-o perspectivă feministă, mi se pare însă primejdioasă sugestia implicită că erotismul și frumusețea fizică ar fi cumva în antagonism cu agenda egalității de șanse. Acesta este, de fapt, unul dintre cele mai vechi și toxice clișee ale patriarhatului conservator.

cover Pirelli

Serena Williams (Aprilie) – jucătoare de tenis şi Amy Sschumer (Decembrie) – actriţă

Nu, feministele nu se războiesc nici cu bărbații, nici cu frumusețea suratelor lor. Nu există niciun motiv să se simtă ofensate de minoritatea câștigătoare la loteria genetică.

Calendarele Pirelli au fost mereu un omagiu, nu o insultă la adresa feminității. În ultimele decenii au fost chiar o contrapondere foarte utilă la pornografia devenită atât de accesibilă on-line. Ofereau repere estetice unor generații obișnuite cu dezolanta lipsă de imaginație a hardcorului HD.

Cei mai mari fotografi ai lumii au demonstrat, în compoziții tulburător de frumoase, că erotismul nu înseamnă vulgaritate. Au pus în scenă fantezii cu zeițe (vorba lui Karl Lagerfeld), nu cu prostituate. Inclusiv cu Sofia Loren care, la 71 de ani, arăta răvășitor de sexy în calendarul din 2007.

Sophia_Loren_2007_Pirelli_Calendar

Sexy e rău, retrograd și lipsit de respect. Acesta pare să fie noul mesaj de la Pirelli. În mod sigur, niciun adolescent nu va dori să-și tapeteze dormitorul cu pozele ediției 2016. Și e păcat, fiindcă fotografii pentru sălile de consiliu ale multinaționalelor sunt destule.



Citiţi şi

Pe vremea mea era altfel

Ce făcuseră mamele noastre de nu ne lăsaseră nicio avere?

Cum să alegi haine elegante și confortabile? Descoperă 3 sfaturi utile

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Elena / 8 January 2016 7:49

    De fapt sexy = orice corp, fata, orice om, indiferent de ce norme impune media. Asta e mesajul Pirelli, cel pe care l-ai ignorat. Femeile din calendarul anului acestuia sunt la fel de sexy si frumoase ca acelea din anii trecuti.

    Daca tu crezi ca nu e asa, atunci tu esti cea care a cazut in mrejele media, care impune un anume tip de frumusete, care frumusete nu se regaseste in femeia obisnuita.

    Reply
  2. Faiantaru' - Mare Tartore Patrairhal / 2 December 2015 14:50

    „M-am certat și cu Mitica Dragomir, dar fara jigniri. El m-a facut oligofren, eu l-am facut zdreanță, dar nu ne-am insultat.”

    “Acesta este, de fapt, unul dintre cele mai vechi și toxice clișee ale patriarhatului conservator.” dar “feministele nu se războiesc /…/ cu bărbații”. 🙂 🙂 🙂

    Asa carevasazica ! Ne-am pus in cap, noi, Marea Conspiratie Patriarhala Mondiala, sa schimbam antagonismu’ de mai ieri “Frumoase, dar proaste !” (implicit nemeritorii), cu unu’ nou, “Destepte, dar urate !”, daca inteleg eu bine ? Si ce ocazie mai buna de a terfeli a nu’s cata oara simbolurile feminitatii decat a lovi in cel mai semnificativ dintre ele, calendarul Pirelli, nu ? Stimata autoare ! Cei de la Pirelli nu sunt nici macar originali, ci se inscriu si ei in trendul deschis de curand de Playboy.

    N-o sa va contrazic, nu mai e deloc incitant, aduce a natura moarta, decorativa, numa’ buna de expus in birouri wenge, dar pe de alta parte si noi (astia conspirativii 🙂 ) ne-am saturat de actuala cosmetizare, la fel de nociva si in plus tampa, a realitatii.

    Iin arta fotografica a lui Paolo Roversi (https://www.google.de/search?q=Paolo+roversi&hl=de&rlz=1T4ADFA_deAT414AT414&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjIoIbZmr3JAhVH7g4KHRJVCsgQiR4IjwE&biw=1188&bih=517) lipseste cu desarvire un cliseu de “infrumusetare”. Ghiciti care ? si daca l-ati identificat corect, parca-i mai bine fara ?

    Reply
  3. Dani / 2 December 2015 14:45

    Si eu care credeam ca prima poza este cu Ronnie Coleman :))…. sau un maor :))….
    Standardele “moderne” si cele “clasice” nu cred ca se preteaza unui catalog pentru adulti…..DANA!….
    Cat despre standarde, de orice fel, ele sunt modelate dupa o anumita era…..ca Amy Sschumer ar vrea sa fie o persoana rubensiana…..ok, alegerea ei…..poate, dar poate standardele sunt exagerate acum, si poate nu ne stim standardele, dar in nici un caz nu consider ca Serena Williams sau Amy Sschumer, sau alte persoane, respectabile in carierelor, are vreo legatura cu catalogul Pirelli, care se refera preponderent la ….. estetica corpului (nu a carierei)…….

    Este ca si cum conform standardelor unora, la concursul de fitness ar trebuie sa castige un Yokozuna, ca standardele sunt ridicate la amandoua :))…..

    Eu as zici ca sa nu ne batem joc de fiecare lucru……de dragul de a face reclama cuiva sau de a sporii imaginea cuiva ;).

    Reply
  4. Ana / 2 December 2015 12:39

    Deci calendarul ăsta, doar pentru că obișnuia să-și aleagă protagonistele pe alte criterii, nu-i ok acum, nici măcar în condițiile în care îți spune din capul locului că anul ăsta include modele demne de urmat. Pentru că tinerii nu vor dori să-și pună filele pe pereți și pentru că corectitudine politică.
    Teza e foarte clară, argumentele sunt, în schimb, foarte vagi și alunecoase. Mna, ce să zic, am altă părere. Pentru mine e ok când un calendar își propune și altceva decât să ofere pe tavă obiectul standard al adulației, mai ales când vine cu un disclaimer clar ca un geam peste care ați ales să plouați.

    Reply
    • Miruna / 2 December 2015 22:53

      Problema e ca toata campania publicitara din jurul calendarului sugereaza ca modelele din trecut nu ar fi fost de urmat. Si printre ele s-au numarat Sophia Loren, Monica Bellucci sau Penelope Cruz. Gandindu-ma doar la astea trei, as zice ca sunt cu 10 clase peste Vodianova sau Amy Schumer…

      Reply
  5. Diana / 2 December 2015 10:42

    Intreg articolul de mai sus sustine ca de fapt, pentru ca nu se incadreaza in standardele de frumusete contemporane, femeile din acest calendar n-ar fi sexy. Ca pentru ca masurile lor nu se incadreaza in tiparele clasice, ele n-ar fi dorite. Ori asta e o perspectiva periculoasa, sa spui ca singurele femei capabile sa starneasca fantezii sunt cele care suprapopuleaza deja revistele noastre. Dar tipul asta de frumusete e unul recent, daca stam sa ne gandim ca acum ceva vreme formele pline erau considerate idealul de frumusete.

    “În mod sigur, niciun adolescent nu va dori să-și tapeteze dormitorul cu pozele ediției 2016”. Am citit de zece ori propozitia asta gandidu-ma la adolescentii generatiei noastre care oricum sunt loviti in plin de o atmosfera hipersexualizata si chiar nu mai au nevoie de un alt calendar cu femei dezbracate – oricat de artistice ar fi pozele – pentru o serie de momente intime la ei in dormitor.

    Da, erotismul a avut foarte mult de pierdut in fata pornografiei transante, afisate peste tot, care nu lasa loc de imaginatie. Dar uneori senzualitatea nu are nimic de-a face cu formele unei femei.

    Reply
    • Cosmin / 2 December 2015 11:28

      @Diana
      De ce să nu punem retardații și nebunii să predea copiilor în școli?! Doar pentru că nu se încadrează în ”standardele contemporane” sau ”tiparele clasice”? E o perspectivă periculoasă să spui că singurele persoane apte să facă educația sunt dascălii care suprapopulează deja școlile noastre, nu-i așa?

      Reply
  6. GM / 2 December 2015 9:59

    Sa sarbatorim frumusetea si naturaletea! Femeia normala, cu rotunjimile naturale e la fel de sexy, poate chiar mai mult, iar Pirelli pune in evidenta tocmai acel tip de frumusete care nu prea apare in reviste. Modelul anorexic photoshopat e mult mai periculos si o idee mult mai proasta. Pozele Pirelli din acest an sunt exceptional de expresive si bine realizate!
    Autoarea frustata a blogului, pe care il pun pe FB doar cu titlu de exemplu pentru lipsa de cultura si incapacitatea de a aprecia formele rubensiene si nu numai (nu, nu ii fac reclama!!!) ar trebui sa invete ca sexy nu este doar ce ar putea fi pus pe peretele din camera unui adolescent… perete pe care de cele mai multe ori se regasesc poze cu masini.

    Reply
  7. Cristina Pal / 2 December 2015 1:51

    Și, până la urmă, dincolo de orice motivații şi argumentări, ce-i rău în faptul că niște femei, catalogate “normale” din perspectiva exigențelor estetice, au avut privilegiul de a face subiectul prestigiosului Pirelli?

    Reply
    • Cosmin / 2 December 2015 10:06

      Analfabeții sunt formatori de opinie, hoții împart dreptatea, zdruncinații au mai multe drepturi decât normalii. Ce poate fi rău în a promova modele total nepotrivite, a răsturna sisteme de valori și a instaura ”privilegii” unora care nu se ridică la nivelul exigențelor impuse sau autoimpuse? Ce ar fi rău dacă mâine vom vedea pe coperta Sports Illustrated femei superobeze? De ce să nu aibă și porkzilla privilegiul de a face subiectul prestigioasei reviste, dincolo de orice motivații și argumentări?

      Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro