În căutarea parfumului perfect: Aventurile unei obsesii – pasiuni, cu speranțele, dezamăgirile, visele, întîmplările și întîlnirile de rigoare incluse
O doamnă din înalta societate, aflînd despre pasiunea mea, m-a admonestat pentru neștiință: „e gata cu parfumurile de pe piață, acum există parfumuri personalizate. Oh, am parfumul meu și numai al meu, mă reprezintă”. Cred că era ceva legat de miros proaspăt, citric și castravete, da, castravete. Castravetele este ultima moda în băuturi sănătoase și, de ce nu, parfum. Ideea parfumului personalizat există de ceva timp și pentru mase – casele regale au creatorii lor personali de parfum mai dintotdeauna – dar nu știam că există chiar în orașul meu un magazin unde poți comanda un parfum bazat pe preferințele personale și care să fie unic-unic.
Cum toți pasionații de ceva înțeleg, cîteva zile m-am gîndit numai la asta, magazinul cu pricina e deschis numai între anumite ore și nu am putut să ajung acolo decît cîteva zile mai tîrziu, zile chinuite de așteptare și speranțe. În drum spre magazin, aproape tremuram, înfiorată de ideea că aș putea da peste parfumul perfect. Parfumul perfect este ca orizontul, întotdeauna acolo, gata-gata să ajungi la el. Nu am intenția să produc figuri de stil, chiar așa este.
Nu sînt singură în disperarea mea. Eu și mulți alții căutam parfumul perfect personal. Marile companii care produc mirosuri – de la parfumuri de corp, deodorante, creme, săpunuri, detergenți, parfumuri de casa – visează să găsească parfumul perfect universal, asta ar aduce un profit inimaginabil. Pînă acum, moscul se pare că are o arie de acoperire mai mare decît orice alt miros, fiind preferat de mai toți humanoizii. Pe de altă parte, există un număr destul de mare de persoane care nu detectează moscul. Simțul mirosului rămîne un domeniu aproape necunoscut. Vanilia este plăcută, dar vei auzi nenumărate persoane care spun ca urăsc vanilia. În ultimii ani, mirul și tămîia au un succes enorm în țările vestice, idee importată din țările arabe, dar estul Europei strîmbă din nas, miros de biserică. O găselniță de succes sînt mirosurile de fructe dulci, mai ales căpșune și fructe de pădure, pe care le găsești în 80% din parfumurile de pe piață și detergenți, adăugate la mosc. Eventual amestecate cu așa numitele mirosuri proaspete de cologne, lămîie, limette, bergamote. O modă interesantă au fost așa numitele parfumuri cu feromoni, care se presupune că ar funcționa perfect pentru a atrage sexual. Feromonii sînt substanțe chimice produse de corp care nu neapărat miros, dar sînt „detectate” de simț și ațîță alte simțuri. După un mare boom, se pare ca a fost o pistă falsă, unii cercetători spun că nu s-au descoperit la oameni, iar alții că există o gamă prea largă de feromoni și reacționăm diferit la aceștia. Un anumit feromon va stîrni atracție în anumite persoane, va lăsa rece altele și va fi repulsiv pentru altele. Plus că feromonii folosiți în aceste parfumuri sînt de la porci, fără dovezi științifice că humanoizii au același gen de feromoni. Efectul placebo rămîne și există persoane care jură că au un succes fantastic cu parfumuri sau creme cu feromoni.
Mirosul este încă un domeniu plin de mister. Ceea ce oferă nenumărate posibilități și frustrări în același timp. Am găsit magazinul cu pricina. O casă veche, într-o parte a orașului aproape de autostradă. Un interior plăcut, pe două etaje, cu o scară interioară care aduce a stil franțuzesc. Buchete enorme de levănțică, butoaie mari cu esențe pe rafturi înalte. Produse de îngrijire corporală aranjate atrăgător. O vitrină care mi-a înmuiat genunchii, cu sticle de parfumuri vechi, între ele unele care nu se mai produc, Coty, Chanel, Bourjois. Unul dintre aspectele pasiunii mele este căutarea de parfumuri vechi cu formula originală, majoritatea Chanel, Guerlain sau Dior sînt acum formule noi, multe dintre ingrediente – și cele naturale! – sînt acum interzise. Creatorul, sau artizanul cum se auto-numește – un domn plăcut, foarte ocupat, dar care și-a făcut timp pentru mine. L-am întrebat despre parfumurile vechi din vitrină, s-a uitat la mine dezamăgit, „sînt doar de decor”. Încă doua fraze și am realizat că nu avea habar despre ele și nici nu-l interesau. Înapoi la partea de creare de parfumuri, mi-a explicat că este chimist de profesie și știe să combine mirosuri și poate să-mi creeze parfumul personal, bazat pe plăcerile mele. Cît durează? Nu foarte sigur mi-a spus ca între o jumătate de o oră și o oră. La răspunsul ăsta nu am știut cum să-mi stapînesc mușchii feței, să nu arăt nici o reacție. M-a întrebat ce mirosuri îmi plac – cel mai mult îmi place mirosul de narcise, apoi de liliac, apoi de flori de salcîm, apoi de lămîiță, apoi de trandafiri, apoi de lăcrămioare. Nu am avut inimă să-i spun ca îmi plac mirosurile astea numai în natură, dar nu îmi place să le port pe mine și există parfumuri fantastice cu mirosurile astea pe care nu le pot folosi. Aș fi vrut ca el să știe de ce este așa, de ce ne plac anumite mirosuri în natură sau la alții, dar nu să le purtăm noi, este o întrebare la care nici eu, nici cercetătorii, nici marii creatori de parfumuri nu au încă răspuns. Dar nu l-am întrebat, domnul nu avea asemenea dileme.
Și ca anecdotă cu „parfum” românesc: l-am întrebat pe artizan de ce are magazinul atît de ascuns, departe de centru sau alte zone de shopping. Mi-a răspuns pe un ton superior că nu îl interesează piața locală, clienții lui sînt persoane bogate, celebre și din toată lumea și fiind aproape de autostradă e ușor pentru ei sa ajungă la magazin. Ca exemplu, unul din clienți este un prinț din România, nu-și aducea aminte numele, dar știa ca are o carte de vizită de la el, a găsit-o, Prințul Paul de România. Muream de curiozitate să aflu cum mirosea parfumul personalizat al prințului, dar nu și-a amintit.
Chanel No 5
Acum 25 de ani, Luca Turin, „Împăratul mirosului”, a deschis discuția despre parfum ca formă de artă. Fie că îți place sau nu să porți Chanel No 5, acest parfum rămîne un obiect de artă, dincolo de orice modă și curent. Poate un anumit Picasso nu s-ar potrivi cu mobila din sufragerie, dar asta nu îl face mai puțin operă de artă. Chanel No 5 a luat ani de încercări, creatorul Ernest Beaux a creat zece variante dintre care Coco Chanel a ales numărul 5. Parfumul este bazat pe trandafir, iasomie și iris, dar rezultatul este altceva decît trandafir, iasomie sau iris, cu sute de nuanțe date de calibrarea perfectă a dozajului cu alte ingrediente. Irișii lui Van Gogh sînt mai mult decît un buchet de flori, așa cum Dior Diorissimo are ca temă lăcrămioarele, dar este altceva decît lăcrămioare, Guerlain Shalimar are ca tema vanilia, dar este altceva decît vanilie, iar Mugler Alien este mai mult decît zahăr.
Iriși, Van Gogh
În studenție, un prieten care studia pictura la Academia de Artă m-a luat să cunosc un artist care picta pe bandă rulantă celebrele kitch-uri – barca pe lac sub lună, căprioarele la marginea pădurii, vaporul în furtună, buchete de flori și orice altceva era cerut de piață. Domnul era enorm de bogat, trăia în două camere în cel mai bun hotel din oraș, cînd nu era la vila din afara orașului. În camera de lucru erau zeci de picturi împrăștiate peste tot, toate în exact același stadiu de execuție. Procedura era standard, întîi baza, apoi anumite obiecte sau personaje, apoi norii etc. Asta simplifica folosirea culorilor și a pensulelor. La cerere, crea tablouri, mai scumpe, pe teme preferate. Cînd l-am vizitat, era la stadiul pomilor din luminiș, aceiași pe 40 de tablouri identice. Spectacol uimitor, prietenul meu artist era fascinat, antiteza artei era acolo, sub ochii noștri. Fără nuanțe, fără pasiune, fără visuri.
Chanel No 5
Este pînă la urmă alegerea personală, un tablou tematic decorativ de un artist oarecare pe tema preferată sau o operă de artă, dar care eventual nu se potrivește cu mobila din sufragerie.
Cu cunoștințe de bază de chimie, fiecare ar putea crea un parfum, singura necesitate este să combini esențele astfel încît produsul să fie transparent. Piața exploatează această ușurință, anual apar sute de parfumuri. Numai timpul este nemilos și doar cîteva parfumuri rămîn. Chanel No 5 va împlini 100 de ani în 2020. Dacă stai cîteva ore în orice parfumerie din univers, vei vedea cel puțin cinci cumpărători de toate vîrstele mergînd direct la standul Chanel să ia hotărîți o sticla de Chanel No 5.
„Asta am așteptat. Un parfum ca nimic altceva. Parfumul unei femei, cu mirosul unei femei”, Coco Chanel.
Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂
Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.
Citiţi şi
Lăcrămioara DIOR – noroc și eleganță
Juliette Binoche – Coco Chanel în “The New Look”
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.