Ca nişte frigide care nu se întâlnesc cu orgasmul

28 December 2013

Alexandru Petria

Arădeanca Lia Faur a publicat recent Poeme pentru fluturi bolnavi, la editura Brumar. Placheta de 48 de pagini este elegantă, frumoasă, ca și autoarea, pe care am cunoscut-o la ultimul târg de carte Gaudeamus. Înainte i-au mai apărut: Exercițiu de striptease, 2002, Piele de împrumut, 2009, poezii, Eșicher, dialoguri cu Șerban Foarță, 2012 și Cum e să fii femeie?, dialog cu Alex. Ștefănescu, 2012.

Dincolo de aspectul grafic deosebit al volumului, mă simt dator să subliniez da capo că poemele denotă o știință a construcției poemului, nu sunt ale unei veleitare – în nici un caz, inteligența iese la suprafața lor ca mărgelele pe buza paharului de palincă, însă… nu reușesc să emoționeze – ”un bărbat/ el se joacă în fiecare zi cu coastele mele/ un bărbat/ el se joacă în fiecare seară cu sfârcurile mele/ un bărbat/ sunt în stare să simt plăcerea/ când trec aplecată pe sub lampa unui abajur înflorat/ în vârful picioarelor/ parchetul scârțâie sub talpa mea desculță/ un bărbat/ afară cântă greierii a toamnă/ șira spinării mi se încovoaie ușor/ pe sub lampa cu abajur/ nu o ating ea rămâne țeapănă/ frumos colorată în picioare/ avem o relație specială eu și lampa cu abajur/ cumpărată de la consignația/ un bărbat ” (Poemul lămpii cu abajur), ”tu ești bărbatul care se teme/ că ziua de mâine va fi prea departe/ să-l mai poată atinge/ te îmbraci atunci în cămașă albă/ și calci peste cioburi ca un fachir/ cu plasa de fluturi în mână/ mirese căzute prin crengi îți fluieră/ cântece de călătorie/ pe când/ din pieptul tău spre seară cresc iriși/ ce-i pasc cai uneori albi și negri/ fluturi se scutură pe deasupra ta/ ca un polen și când îi strigi/ din gură îți ies fluturi și alți fluturi/ ușor te-nchizi cu irișii albaștri/ și-ai vrea să pleci/ ești plin de fluturi” (Înainte de sfârșit).

 

Lia Faur

Sunt două exemple alese la întâmplare, dar cam toate poemele sunt pe aceeași linie a răcelii, a calcului exagerat, cu pipeta, fie de dragoste sau de notație a unor amănunte existențiale pe care autoarea le consideră cu relevanță. N-au carnația pasiunii ca niște frigide, profesoare la sex, dar care nu se întâlnesc cu orgasmul, sărmanele. Nu știu ce a făcut Lia Faur în Exercițiu de striptease și Piele de împrumut, aici e cum am zis.

De construcția cărții n-are rost să povestim, are o vertebrare clară, același flux, cu toate că nu e împărțită pe cicluri. Și ăsta-i un ce de firesc, de ne-programare, într-un spațiu iradiat cu prea multă luciditate.

Cu mintea ei, autoarea s-ar putea să cunoască succesul în critica literară. Că în publicistica literară aproape l-a atins. Poezia adevărată e altundeva.

P.S. Ca ”supliment de viteză”, vă invit să ascultați ceva deosebit:



Citiţi şi

Să nu tragi de o femeie, să nu-i cerșești iubirea, să nu-i cazi la picioare…

Un bărbat, două femei și mai mulți copii

Povestea pantofilor portocalii

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Reader Police / 14 February 2014 21:21

    Intru totul de acord in ceea ce priveste frigiditatea si calcului rece, cu toate ca
    se vrea/se crede irezistibila si sexy.
    Si unde mai pui ca, in cartea semnata impreuna cu Serban Foarta, ESICHIER,
    afirma sus si tare ca nu va scrie niciodata despre fluturi (despre care S. F. are
    multe, admirabile pagini! – ca sa amintesc doar “Schimb de scrisori, de fluturi” sau
    “7 variatiuni pe o tema flu”).
    Rugati-o pe autoare sa va indice pagina exacta din Esichier…

    Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro